de mol rectificatie ber;18451 04-01-2004

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 28 , Jan 4, 2004
      Mensen;
      werd door een vriend gewezen op een terechte fout;
      Immichjen Heinsius geb.1660-65.[niet 1760!] Oldetrijne de rest klopt!
      dan een kleine aanvulling;
      Immichjen woont in 06-11-1702 te Amsterdam als
      dienstmaagd bij mijnheer Stadhouder in ""t.Swart Paert
      bij de Heere Packers Toory '"aldaar in trouwe verlooft,
      doch nog niet onder de geboden""
      in Sept. 1705 woont ze te Groningen met haar echtgenoot
      Cornelis Dircksen van der Mol[l]
      wat betekent; t,Swart Paert bij de Heere Packers Toory ??
      groetjes Appy.
      weet iemand waar deze Cornelis Dircksen van der Mol[l]
      vandaan komt??
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 28 , Jan 4, 2004
        Hoi Appy,
        Ik zal op de antwoorden letten; anders zal ik volgende keer in
        Amsterdam zoeken naar 't Swart Paert en die Cornelis Dircksen van der
        Mol(l). Swart Paert zal wel de naam van een huis zijn; zegt me even
        niets. Die Stadhouder zal wel niet "de stadhouder" zijn. Zo ja dan
        was het Johan Willem Friso; Willem 3 overleed in het voorjaar van
        1702.
        Groetsjes,
        Annemarth

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries
      • A.G Musquetier
        Message 3 of 28 , Jan 4, 2004
          Hallo

          ik heb even voor je gekeken op de 3-CD-Roms van Amstelodamum 1900-2000 -100 jaar geheugen voor kenners en minnaars van Amsterdam

          Maar daar komt genoemd 't Swart Paert niet in voor.

          Wel de Leerlooierij Het Zwarte Paard gesticht in 1852 aan de Schans thans Marnixstraat door Johan Christoph Sinck en zijn vader Gerrit Sinck.
          Ook de brouwerij Het Zwarte Paard van de 31 jarige Brouwer Jan van Dort en zijn compagnon er wordt een data genoemd van 18-09-1659 en 28-04-1666.

          Weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik wil je de stukken evt. wel prive mailen.

          Anton Musqy=uetier te Sneek
[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

        • Appy de Vries (hotmail)
          Message 4 of 28 , Jan 5, 2004
            Anton;
            Dank voor jou reactie,maar ik denk niet dat dit
            voor mij van belang is,
            zou het iets met het leger te maken hebben?
            nogmaals dank.
            groetjes Appy.

            Message 5 of 28 , Jan 5, 2004
              Appy (Albertina:-),
              Staat er echt stadhouder? Of stalhouder?

            • Streekstra
              Message 6 of 28 , Jan 5, 2004
                Oh Appolonia,

                Je weet best dat voor de Napolentische tijd d.w.z.voor het kadaster, zeker in de steden de
                huizen enz. een naam hadden en geen nummer.
                De huizen hadden vaak een verwijzing naar het beroep of bedrijf dat daarin uitgeoefend
                werd of ook andere details om het te onderscheiden van andere panden enz.
                En inderdaad: het "Swaerte paard" verwijst hier meer naar stalhouder dan een Stadhouder
                die in principe het hoofd van de Republiek der Verenigde Nederlanden was voordat het een
                Koninkrijk werd.
                Deze lieden, voorzover ik weet, woonden niet direct in het centrum van Amsterdam.
                Heere Packers Tory doet bij mij geen belletje rinkelen.
                Kan het geen Haringhpakkerstoren of Haringhpackerssteeg zijn.
                De laatste bestaat nog in Amsterdam.
                De Haring(h)pakkerstoren stond op de hoek van de Singel en het IJ,waar nu de Prins
                Hendrikkade is, zo genoemd omdat hier de haring aangevoerd en behandeld werd.
                Google maar onder Haring(h)pakkerstoren.
                Gegroet weer voor nu even,

                Peter Nanne Streekstra

> [...]

                > groetjes Appy.
                > weet iemand waar deze Cornelis Dircksen van der Mol[l]

                Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999

                To visit your group on the web, go to:

                Your use of Yahoo! Groups is subject to:
                http://docs.yahoo.com/info/terms/
              • Appy de Vries (hotmail)
                Message 7 of 28 , Jan 5, 2004
                  Petrius;
                  ik kan er niks anders van maken dan;
                  ""Als dienstmaagd bij mijnHeer Stadhouder""
                  öf C.J.van Wijngaarden heeft zich vergist ?
                  [ 1 lettertje kan een heel verschil maken toch?]
                  dat bij de Heere Packers Toory zou er best op kunnen duiden dat het naast een Haring Pakhuis was,
                  wat goed van je, weer wat geleerd ,
                  zo word ik nog weleens wijs!!!
                  groetsjes Appy.

                  Message 8 of 28 , Jan 5, 2004
                    Annemarth;
                    maak wel flatertjes, maar dit klopt!
                    Peter dacht ook zoiets, kan van de
                    schrijver ook een vergissing zijn toch?
                    groetsjes Albertina?
                    hoe kom je erop?
                    Appy.

> [...]

                    > groetjes Appy.
                    > weet iemand waar deze Cornelis Dircksen van der Mol[l]

                    Yahoo! Groups Sponsor

                  • Jos Buisman
                    Message 9 of 28 , Jan 5, 2004
                      Appy, de naam familienaam Stadhouder komt tegenwoordig nog steeds voor, dus
                      waarom moet die man nou per se van jullie stalhouder heten of zijn? Waarom
                      moeilijk doen als het makkelijk kan?

                      Groetenis,
                      Jos Buisman

> [...]

                      > groetjes Appy.
                      > weet iemand waar deze Cornelis Dircksen van der Mol[l]
                    • A.G Musquetier
                      Message 10 of 28 , Jan 5, 2004
                        Hallo Allemaal

                        Op de CD-Rom van Historisch Amsterdam (Amstelodamum) komt geen "Swaerte paard" voor, en daarin zijn wel bijna alle stalhouderijen beschreven (misschien wel bij de vele die als stalhouderij genoemd worden zonder namen),

                        el komt voor, vóór 1811;

                        de Vergulde Wagen Korte Leidsedwarsstraat (69 ##.

                        Gebr.van Haaren aan de Reguliersdwarsstraat bij de Vijzelstraat 56-58-60## )in gaat begin 19e eeuw over naar Gebr. Rijnders

                        ##(huisnummers in 1918

                        ook een stalhouderij het Blauwe Paard Hoek Engelse Gang in 1759

                        Welbedacht aan de Botermarkt hoek Utrechtsestraat gaat 1791 over naar de bekende Jan Six.

                        Verder waren er vele niet met name genoemde stalhouderijen aan de Amstelstraat in 1791

                        ook zat er een niet met name genoemde stalhouderij op de hoek van de Regulierbreestraat.
                        Met groet

                        Anton Musquetier

                        Message 11 of 28 , Jan 5, 2004
                          Apy e.a,

                          Jos heeft daar zeker een punt, echter het adres komt ook aardig verhapseld over.
                          Heere Packers Tory rondom 1700?
                          Nooit van gehoord.
                          Voor zover even,

                          Peter Nanne Streekstra

                          Message 12 of 28 , Jan 5, 2004
                            Peter en Jos;
                            de naam Stadhouder is minder spannend dan
                            Stalhouder of titel Stadhouder toch?
                            kortom wij weten het niet!
                            geen Haringpakhuis?
                            het adres verhapseld [verhaspeld!]?
                            groetsjes Ap[p]y.

> [...]

                            To visit your group on the web, go to:

                            Your use of Yahoo! Groups is subject to:

                          • johan voorberg
                            Message 13 of 28 , Jan 5, 2004
                              Dag allemaal:

                              Even wat zaken op een rij:
                              Immichjen is in 1702 dienstmaagd (dus in een redelijk vaste betrekking) bij
                              mijnheer Stadhouder (?) in 't Swart Paert bij de HARINGPACKERSTOORN (toren).
                              Dus niet IN de Haringpakkerssteeg of zo, maar gewoon in de nabijheid van een
                              redelijk druk en bekend punt aan de westzijde van het open IJ- of
                              havenfront, op de hoek van het Singel, tegenover de Haarlemmerstraat/-dijk.
                              Zo gelezen duidt Het Zwarte Paard op een (woon)huis dat door een zwart paard
                              als gevelsteen of uithangbord bekend was. Dat huis kan overal tussen de
                              Houttuinen tot het eerste deel van de Brouwersgracht, en in alle stegen die
                              tot voorbij de Ronde Lutherse kerk op het Singel uitkomen hebben gestaan.
                              Met haringen of stalhouderijen heeft de mededeling niet of weinig van doen,
                              zelf al zou men voor Stadhouder stalhouder willen lezen. Maar dan kan je het
                              woord Stadhouder ook in zijn oorspronkelijke (16e eeuwse) betekenis als
                              "plaatsvervanger" lezen, en dan moet je meer van de context van de
                              oorspronkelijke tekst weten. Dreef men daar een in opdracht van een elders
                              gevestigde ondernemer bijvoorbeeld een negotie en werd daar aan gerefereerd?
                              Ik heb er geen enkel bewijs voor, maar deze rol kwam vaker voor, zeker in de
                              buurt van de haven.
                              Dat van die haringen is een lang en complex verhaal. Kijk daar Ter Gouw
                              (Beschrijving van de stad Amsterdam) in het gemeentearchief eens op
                              jaartallen en de in de tijd gewijzigde plaats van verhandelen op na. Maar
                              die stalhouderij ligt absoluut niet voor de hand. Stalhouderijen waren
                              voornamelijk bij de stadspoorten (Haarlemmerplein b.v.) gevestigd, of later
                              op de schansen, en in 1702 was de overslag- en opslagfunctie bij het
                              havenfront nog zo intensief dat men de beschikbare ruimte echt niet voor het
                              stallen van paarden en voertuigen benutte.
                              Heeft trouwens iemand al in de poortersboeken van Amsterdam gekeken, om te
                              zien of Immichjen daar in staat ingeschreven? Zeker als zij al langer in
                              betrekking was, is niet uitgesloten dat zij (ondanks de kosten) op enig
                              moment toch de voordelen van het poorterschap verkoos. De nadere, nogal
                              precieze mededeling over de verloving bevestigt dat men Immichjen op die
                              plaats al langer kende.

                              vriendelijke groet,

                              Johan Voorberg

                              MSN Search, for accurate results! http://search.msn.nl
                            • Dolf en Els Dijkink
                              Message 14 of 28 , Jan 6, 2004
                                Hallo allemaal,

                                Er zijn inderdaad huizen met dergelijke gevelstenen in Amsterdam:

                                EERSTE BLOEMDWARSSTRAAT 3
                                Gevelsteen YDER ZYN ZIN 1787
                                Vóór en na
                                restauratie

                                In 1995 werd de VVAG door de bewoner van dit pand om raad gevraagd bij het
                                opknappen van zijn gevelsteen met een, naar rechts hollend paard. De steen
                                zat zo dik onder de verf dat zelfs de ingehakte tekst YDER ZYN ZIN in de
                                onderrand slechts met moeite te ontcijferen was. Het jaartal 1787 in de
                                bovenrand was, ook door de schaduw van de bovenliggende vensterbank al
                                helemaal niet te zien. Bij het wegkrabben van de vele verflagen bleek het
                                een zwart paard tegen een blauwe achtergrond te zijn. Deze kleuren zijn dan
                                ook gehandhaafd. De tekst en het jaartal werden ook schoongepeuterd en zijn
                                door inschildering nu weer duidelijk leesbaar.

                                Door eigenaar/bewoner schoongemaakt in 1995
                                Het gevelsteentje (plm 50 x 75 cm) is door het vrijwel ontbreken van enig
                                ornament, afgezien van een kleine rechthoekige inspringing in de
                                bovenhoeken, een typisch voorbeeld van de late, strakke, Lodewijk XVI stijl.
                                Het is ook de laatst gedateerde figuratieve Amsterdamse gevelsteen.
                                H.W.Alings weet te melden dat in 1742 hier de slepersbaas Daniel Fiereks
                                woonde en dat in 1805 een stalhouderij in het pand gevestigd was.

                                (Ons Amsterdam, 11de jaargang (1959), pag 51, De gevelsteen als document,
                                III)

                                groetjes Els

                                Message 15 of 28 , Jan 6, 2004
                                  Johan;
                                  allereerst dank voor jou reactie.
                                  Heere Packers Toory, is dat vertaald ""Haringpakhuis""
                                  of heb ik dat verkeerd begrepen?[kan maar zo],
                                  Stadhouder [plaatsvervanger?]
                                  misschien was dat Cornelis Dircksens van der Mol wel!
                                  Poorterschap, moest je daar voor betalen? waarom?
                                  aan het geld zal het niet hebben gelegen!!
                                  Poorterboeken kun je die alleen in A.dam inzien?
                                  en dan is het R.A in Groningen ook nog een optie toch?
                                  sorry Johan voor al deze vragen!
                                  groetjes Appy

> [...]

                                  >niets. Die Stadhouder zal wel niet "de stadhouder" zijn. Zo ja dan
                                  >was het Johan Willem Friso; Willem 3 overleed in het voorjaar van

                                • Annemarth Sterringa
                                  Message 16 of 28 , Jan 6, 2004
                                    Appy,
                                    Na volgend weekend ga ik een dag sneupen in Amsterdam.
                                    Dan zal ik de poortersindexen nakijken op jouw Immichjen en Cornelis
                                    de Mol en kijken of ik een huwelijk van die twee kan vinden. Daar
                                    staat ook altijd een dergelijke adresbeschrijving bij. Voorouders van
                                    mijn moeder woonden bij 't Oude Doolhof; ook zo'n ruime
                                    plaatsbepaling. Leuke bijkomstigheid is wel dat het Goliathbeeld van
                                    het oude doolhof nu in het hal van het Amsterdams Historisch Museum
                                    staat; dat geeft me altijd een lekker vertrouwd gevoel:-)
                                    Groetjes,

                                  • Appy de Vries (hotmail)
                                    Message 17 of 28 , Jan 6, 2004
                                      Annemarth;
                                      bij voorbaat dank!
                                      jij jouw Goliath en ik mijn
                                      Sjouke Gabbes!!
                                      groetsjes Appy.

> [...]

                                      > aan het geld zal het niet hebben gelegen!!
                                      > Poorterboeken kun je die alleen in A.dam inzien?
                                      > en dan is het R.A in Groningen ook nog een optie toch?

                                      Yahoo! Groups Sponsor

                                    • Appy de Vries (hotmail)
                                      Message 18 of 28 , Jan 6, 2004
                                        Els;
                                        dank voor jou leuke reactie!
                                        in de stad Groningen wordt daar ook het een en ander aan gedaan , wat mij al een paar keer [letterlijk],
                                        een botsing heeft veroorzaakt!!
                                        als je door een winkelstraat loopt is het zeer de moeite waard om omhoog te kijken!!
                                        groetjes Appy.

                                        Message 19 of 28 , Jan 6, 2004
                                          Aan Appy de Vries en anderen:

                                          De Haringpakkerstoren was niets anders dan een stadstoren die op de kop van
                                          de Singel en het Havenfront stond, nabij de plaats waar eertijds de
                                          haringpakkerij was (daarom: Haringpakkersteeg).
                                          Voor degenen die een plattegrond van Amsterdam kunnen inzien: vergelijk de
                                          latere Bokkinghangen en Zoutkeetsgracht (zoutketen voor het inzouten van
                                          vis) op de Westelijke Eilanden, ten noorden van de Haarlemmerdijk (Denk aan
                                          "DE Gouden Reaal"van Jan Mens).

                                          Alleen de in de betreffende stad geboren kinderen van poorters kregen
                                          automatisch het poortersrecht. Anderen, die zich langdurig of permanent in
                                          een stad vestigden, konden dat recht, na afleggen van een poorterseed,
                                          kopen. De af te leggen poorterseed was een verklaring van loyaliteit en
                                          bijstand aan de stad van inwoning, en gaf toegang tot bijvoorbeeld
                                          burgerwachten en lucratievere ambten. En meer recht op bescherming. Betalen?
                                          Ja, wij zijn altijd een handelsvolkje geweest.

                                          Naast het poortersrecht kenden flink wat steden het woonrecht. Ook daar
                                          moest (minder) voor betaald worden, en het gaf het recht om een jaar te
                                          wonen en te handelen, en (bij goed gedrag) recht op verlenging, dus verhief
                                          de drager wel uit de grauwe massa (men was immers "gekend").
                                          Voor Friesland zijn de registers van Enkhuizen en Hoorn interessant vanwege
                                          de altijd vermelde woonplaats van de eed-aflegger. Let op dat de eed, anders
                                          dan te Brugge, niet bij eerste binnenkomst werd afgelegd, maar vaak (en soms
                                          aantoonbaar) na vele jaren, als het zo te pas kwam en men het geld kon
                                          missen.
                                          De poortersboeken van Amsterdam (Archief op de Amsteldijk) zijn volgens mij
                                          nog niet electronisch te raadplegen. Groningen: natuurlijk, en zo nog wel
                                          meer steden.

                                          Johan Voorberg

> [...]
                                          >aan het geld zal het niet hebben gelegen!!
                                          >Poorterboeken kun je die alleen in A.dam inzien?
                                          >en dan is het R.A in Groningen ook nog een optie toch?

                                          Play online games with your friends with MSN Messenger
                                          http://messenger.msn.nl/
                                        • Dolf en Els Dijkink
                                          Message 20 of 28 , Jan 7, 2004
                                            appy,
                                            De Haringpakkerstoren
                                            De Haringpakkerstoren was een van de middeleeuwse vestingtorens in de
                                            stadsmuur. Hij stond aan het eind van het Singel. In 1607 kreeg de toren een
                                            mooie spits. Vermoedelijk was dat het werk van stadsbouwmeester Hendrick de
                                            Keyser, die in diezelfde periode ook de Montelbaanstoren van een nieuwe
                                            spits voorzag. De naam 'Haringpakkerstoren' verwijst naar de haringpakkers
                                            die daar in de buurt hun werk deden: het zouten en in tonnen pakken van
                                            haringen. De toren had ook een haring als windwijzer. In 1829 werd de toren
                                            gesloopt.

                                            Message 21 of 28 , Jan 7, 2004
                                              Na Appy's zwartepaardenvraag heb ik tot mijn vreugde - geboren en
                                              getogen Mokumer als ik ben - heel wat wandelroutes door Amsterdam
                                              voorbij zien komen.
                                              Dit is een url van een heel fraaie virtuele wandeling door de
                                              Jordaan. Je kunt ook naar andere mooie Amsterdamse sites doorklikken.
                                              http://www.zien.info/jordaan.nlb/

                                              Veel plezier,

                                              Mei freonlike groetnis út Delft,
                                              Annemarth Sterringa
                                            • Appy de Vries (hotmail)
                                              Message 22 of 28 , Jan 7, 2004
                                                Annemarth;
                                                prachtige site,je boft dat je in zo.n stad"" hikke en tein"" bent leuker dan Wolvega!!
                                                groetsjes Appy.

                                                Message 23 of 28 , Jan 21, 2004
                                                  Hallo Appy,
                                                  Vandaag was ik eindelijk weer eens in Amsterdam; heb daar naar
                                                  Cornelis Dircksen van der Mol gezocht.
                                                  Helaas komt hij niet voor in doop- en trouwboeken, ook niet in de
                                                  index op de poorterboeken; gezocht op Cornelis/ Kornelis, Dircksen,
                                                  Mol. Ook Immichien Heinsius komt niet voor in de trouwboeken.
                                                  Samen met één van de studiezaalmedewerkers heb ik de koopaktes van
                                                  huizen met naam 'Swart Paart' bekeken, waren er in totaal 7. Helaas
                                                  kwam de naam Stadhouder of iets wat er op leek, hier niet voor; hij
                                                  was waarschijnlijk huurder. Zwart Paart het dichtst bij de
                                                  Haringpakkerstoren stond op het Haarlemmerplein.
                                                  Misschien zijn ze in Groningen getrouwd?

                                                • Appy de Vries (hotmail)
                                                  Message 24 of 28 , Jan 21, 2004
                                                    Annemarth;
                                                    veel dank voor al die moeite ,
                                                    en zal toch een ritje Groningen moeten
                                                    maken !
                                                    folle groetsjes Appy.
> [...]

                                                    > groetjes Appy.
                                                    > weet iemand waar deze Cornelis Dircksen van der Mol[l]

                                                    Yahoo! Groups Sponsor

                                                  • Henk Prins
                                                    Message 25 of 28 , Jan 27, 2004
                                                      Hallo Appy en Annemarth,

                                                      Ik heb ook nog even gezocht in de (onder)trouwboeken van Amsterdam en vond
                                                      daar de volgende akte (integrale weergave):
                                                      Den 29 april 1702
                                                      Compareerden als voren Cornelis Dircksz van der Mol van Zutphen lakenwerker
                                                      oud 30 jaren in de dirck van assen Steegh (=Dirk van Hasseltssteeg) Ouders
                                                      doot geasst. met sijn neef Swerus Meijer & Jannetie Hijnsius van 't Heere
                                                      veen oud 29 jaren in de haringh Packerij (nu Prins Hendrikkade) Ouders doot
                                                      geasst. met haar nigt Annetie Jans.

                                                      Mvg,

                                                      Henk Prins
                                                      Amsterdam

                                                      Message 26 of 28 , Jan 27, 2004
                                                        Henk;
                                                        dit is een prachtige vondst!!
                                                        hartelijk dank , wat een mooie tekst!!
                                                        groetjes uit een beetje wit!,
                                                        Heerenveen Appy.

                                                        Message 27 of 28 , Jan 28, 2004
                                                          Oeps, moet mijn ogen laten nakijken!
                                                          Nou fijn Appy, dat Henk ook nog keek.

                                                          Henk, in welk boekje (voor- of achternamen) vond je het?

                                                          Groetjes,
                                                          Annemarth

                                                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Henk Prins"
                                                          <hprins.1@h...> wrote:

> [...]
                                                          Jannetie Hijnsius van 't Heere veen oud 29 jaren in de haringh
                                                          Packerij (nu Prins Hendrikkade) Ouders doot geasst. met haar nigt

                                                        • Henk Prins
                                                          Message 28 of 28 , Jan 31, 2004
                                                            Hallo Annemarth,

                                                            Ik heb eerst gekeken bij Heinsius omdat mij dat het makkelijkst leek (niets
                                                            gevonden; achteraf gezien logisch) en daarna op Mol. In eerste instantie zag
                                                            ik ook geen Cornelis Dircksz maar omdat er 'van der' voor de naam stond heb
                                                            ik toen de normale Mollen overgeslagen en zag bij de allerlaatste Mol de
                                                            bewuste Cornelis staan.
                                                            De index is dus eerst gealfabetiseerd op de naam zelf en daarna op naam plus
                                                            voorzetsels.

                                                            Mvg,

                                                            Henk Prins
                                                            Amsterdam