Re: [Friesland-genealogy] Roorda

  • Rita Veeken - Ritsma
    Message 1 of 10 , Jan 1, 2004
      Hallo Allemaal,

      Het klinkt allemaal heel logisch. Hiltje sterft ongehuwd in 1845
      Overlijdensakte Kollumerland, 1845
      Aangiftedatum 8 juli 1845, akte nr. 41
      Hiltje Rinzes Roorda, overleden 6 juli 1845, oud 35 jaar, ongehuwd

      Je vraagt je alleen af waar ze de naam Sikke vandaan heeft gehaald. Meestal
      werd een onwettig kind naar de opa genoemd, maar die was er in dit geval
      niet. Ik denk dat de Sikke Rinzes die met Lutske van der Ley getrouwd was
      een broer van Rinskje was.

      Over opa Rinze is overigens niets te vinden, ook niet bij de naamsaanname.

      Groetjes, Rita

      Message 2 of 10 , Jan 1, 2004
        Hallo allemaal,
        Het houdt ons wel lekker bezig, deze midwinterpuzzle!
        Zoals Rita zegt, het klinkt heel logisch:
        Hiltje Rinzes Roorda overleed in 1845, een dochtertje Rinsk van nog
        geen 5 jaar nalatende. Kleine Rinsk is waarschijnlijk opgevoed bij
        oom Sikke Rinzes Roorda, Hiltjes broer, vandaar de vernoeming.
        De bijlagen zullen het hopelijk uitwijzen.
        Groetjes,
        Annemarth

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Rita Veeken - Ritsma"

      • Taeke van der Ley
        Message 3 of 10 , Jan 1, 2004
          Hoi Annemarth en anderen,

          De genealogie van deze familie staat gewoon op mijn homepage. Antje Sloot is
          echter een vreemde eend in de bijt en past er niet in. Foutje van mazz dus.
          Antje zal wel Antie Schuringa zijn en dan is dit raadsel ook weer opgelost.
          Enfin, kijk maar even op mijn site.

          Taeke van der Ley
          http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/

          Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus 2004.

          <rritsma@h...> wrote:
> [...]
          > Hiltje Rinzes Roorda, overleden 6 juli 1845, oud 35 jaar, ongehuwd
          >
          > Je vraagt je alleen af waar ze de naam Sikke vandaan heeft gehaald.

          To visit your group on the web, go to:

          Your use of Yahoo! Groups is subject to:
          http://docs.yahoo.com/info/terms/
        • Cnelis
          Message 4 of 10 , Jan 1, 2004
            Taeke wat zeg je dan van deze copy van Tresoar page.???

            Huwelijken regio 2: noordoost Friesland

            Huwelijksakte Oostdongeradeel, 1888
            Man: Sikke Roorda
            Vrouw: Antje Sloot
            Datum: 12 mei 1888 Akte nr. 14
            Foutje van Tresoar of van jouw homepage??

            Cor.

            <rritsma@h...> wrote:
> [...]
            > Hiltje Rinzes Roorda, overleden 6 juli 1845, oud 35 jaar, ongehuwd
            >
            > Je vraagt je alleen af waar ze de naam Sikke vandaan heeft gehaald.

          • Henny de Wit
            Message 5 of 10 , Jan 1, 2004
              gelukkig zijn er altijd al meer hondjes geweest die Fikkie heette.(vriendelijk bedoeld, hoor) Dus alleen met de juiste aktes erbij, is in deze puzzel duidelijkheid te scheppen. Ben benieuwd hoe de uiteindelijke stamboom eruit gaat zien.
              Voor alle deelnemers aan de grote zoektocht naar ons verleden (alle genealogen) een gezond en voorspoedig 2004. Groetjes Henny de Wit-Poelstra

              Datum: 12 mei 1888 Akte nr. 14

              Message 6 of 10 , Jan 1, 2004
                Beste Cnelis,

                Het huwelijk tussen Sikke Roorda en Antje Sloot kan nooit een foutje zijn op
                mijn homepage, want het komt er helemaal niet op voor.

                Het huwelijk zal ongetwijfeld hebben plaatsgevonden, maar viel buiten het
                onderzoek wat ik er naar heb gedaan.

                Met de beste wensen,

                Datum: 12 mei 1888 Akte nr. 14

                <rritsma@h...> wrote:
> [...]
                > Hiltje Rinzes Roorda, overleden 6 juli 1845, oud 35 jaar, ongehuwd
                >
                > Je vraagt je alleen af waar ze de naam Sikke vandaan heeft gehaald.

              • Huib de Vries
                Message 7 of 10 , Jan 1, 2004
                  Beste Taeke, cnelis, Annemarie en Henny,

                  Mijn naam is Huib de Vries en ik kijk al een tijdje mee naar jullie onderzoek en soms denk ik hé heb ik daar niets van? Dat was nu ook zo want voorouders van mij kwamen voor in Kollumerland. O.a. in Burum en daar was de echtgenote van Rindert Harms de Vries geboren, die later huwde met Anna Alberts Roorda, geboren 24 januari 1844 te Burum. Zij komt voor op de homepage van taeke van der Ley echter zonder haar echtgenoot Rindert Harms de Vries.
                  Maar het is wel vaker zoals Taeke schreef en ook in dit geval. Het viel buiten het onderzoek wat er naar gedaan is.
                  Wel leuk dat er dan toch raakvlakken zijn.

                  Nog de beste wensen voor 2004
                  en groeten van Huib de Vries

                  Datum: 12 mei 1888 Akte nr. 14

                  <rritsma@h...> wrote:
> [...]
                  > Hiltje Rinzes Roorda, overleden 6 juli 1845, oud 35 jaar, ongehuwd
                  >
                  > Je vraagt je alleen af waar ze de naam Sikke vandaan heeft gehaald.

                  Yahoo! Groups Sponsor

                • Rita Veeken - Ritsma
                  Message 8 of 10 , Jan 1, 2004
                    Hallo allemal

                    Bedankt Taeke, om ons speurwerk helemaal te niet te doen :-) . Toch denk ik
                    dat we op de goede weg zijn. Rinske en Hans de Bruin trouwen in 1874. Zou
                    Rinskje niet voor die tijd al een buitenechtelijk kind kunnen hebben gehad
                    dat ze naar haar oom Sikke heeft genoemd?

                    Groetjes, Rita.

> [...]
                    > mijn homepage, want het komt er helemaal niet op voor.
                    >
                    > Het huwelijk zal ongetwijfeld hebben plaatsgevonden, maar viel buiten het

                  • Tjeabele Hoekstra
                    Message 9 of 10 , Jan 1, 2004
                      Hallo allemaal,

                      Sikke is inderdaad een soon van Rinske Roorda. Sikke is een kind uit een buitenechtelijke relatie. Dat die naar haar oom Sikke is vernoemd is mij nog onduidelijk.
                      Voor de rest heb ik vanaf Sikke een gedeelte van de Roorda stamboom die ik in een prive mail naar Mazz toe stuur.

                      Tjeabele