scherprechters geslacht Gercken/van Gorkum

  • T. Visser
    Message 1 of 4 , Dec 23, 2003
      Hallo vrienden,

      Zijn er bij de groep ook nakomelingen van de Gercken / van Gorkum families
      bekend Ik zelf ben een kleindochter van een van Gorkum (vr).
      Ze komen van oosprong uit Duitsland,

      groetjes en fijne kerstdagen Irene.

      Chatten met je online vrienden via MSN Messenger. http://messenger.msn.nl/
    • A. Glas
      Message 2 of 4 , Dec 23, 2003
        Hallo T. Visser,

        Zijdelings heb ik connecties met van Gorkums. Ik heb de volgende gegevens:

        1. Klaas Pyters (van Gorkum) geb, 1800 te Workum ; trouwt op 23 mei 1784 te
        Workum met Grietje Rinkes
        geb. mrt 1754 te Workum gedoopt 23 mrt 1754 te Workum ;overleden 29 jun
        1808 te Workum
        2. Hun zoon: Pijtter Klases van Gorkum arbeider/visser geb. 13 sep 1786 te
        Workum, gedoopt 17 sep 1786
        te Workum, overleden 23 jan 1868 te Tietjerk; Trouwt (1ste huwelijk) in
        1811 met Aaltje Sierks geb. 1785
        te Tietjerk, overleden 2 mrt 1825 te Tietjerksteradeel; 2de huwelijk op
        30 aug 1828 met Antje Jans Krol
        arbeidster, geb apr 1792 te Tietjerk, overleden 25 dec 1874 te Tietjerk.
        3. Uit tweede huwelijk zoon: Egbert Pieters van Gorkum,
        visser/veehouder/koemelker, geb, 30 jun 1835 te
        Tietjerksteradeel, overleden 15 jul 1911 te Tietjerk; trouwt op 10 mei
        1862 met Grietje Lammerts Lamsma
        dienstmeid, geb. 15 feb 1834 te Rottevalle(gem. Achtkarspelen),
        overleden in 1920.
        4. Hun zoon: Pieter Egberts van Gorkum , arbeider, geb. 12 apr 1872 te
        Tietjerk, overleden 13 apr 1932
        trouwt op 15 mei 1897 te Tietjerksteradeel met Trijntje Hedzers van der
        Velde, dienstbode geb, 3 mrt 1868
        te Drachten, overleden 27 jan 1959.
        5. Hun zoon: Lammert van Gorkum geb. 17 jun 1903 te Rijperkerk, overleden 14
        feb 1979 te Rijperkerk
        trouwt op 9 jun 1932 met Trijntje Vlieger geb. 1 feb 1907 te Rijperkerk,
        overleden 14 apr 2000 te
        Hardegarijp.
        6. Hun zoon: Rienk van Gorkum geb. 22 nov 1950 te Tietjerksteradeel trouwt
        op 21 dec 1972 met (mijn
        achternicht) Antje Kampen geb. 11 apr 1952 te Rijperkerk
        7. Hun dochter Teatske Antje van Gorkum geb. 25 feb 1976 te Tietjerk trouwt
        op 2 sep 1999 te Burgum
        met Bouwe Westra geb. 16 aug 1973 te Oenkerk.
        8. Hun dochter Anke Westra geb. 6 sep 2000 te Leeuwarden.

        Groeten en hoop dat je er wat aan hebt
        Atze Glas
        Zijn er bij de groep ook nakomelingen van de Gercken / van Gorkum families
        bekend Ik zelf ben een kleindochter van een van Gorkum (vr).
        Ze komen van oosprong uit Duitsland,

        groetjes en fijne kerstdagen Irene.

        To visit your group on the web, go to:

        Your use of Yahoo! Groups is subject to:
        http://docs.yahoo.com/info/terms/

        =====================Deze e-mail is door E-mail VirusScanner van Planet
        Internet gecontroleerd op virussen.
        Op http://www.planet.nl/evs staat een verwijzing naar de actuele lijst waar
        op wordt gecontroleerd.
      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 4 , Dec 23, 2003
          Hallo Irene,
          Bedoel je de beulenfamilie Van Gorkum over wie je me laatst schreef?
          de scherprechter-van-Frieslanddynastie? Ja, daar stam ik van af.
          Hoe is dat voor kerstgedachte? Aarg!
          Zie de kwartierstaat Sterringa-Kalverboer op mijn site.
          Zie ook artikel van Snijder, Cornelis R.H., "Het
          scherprechtersgeslacht Snijder / Schnieder te Kampen (1687-1791)",
          Gens Nostra 1996, 317-48 over Van Gorkum en schoonfamilie.
          Met vriendelijke groet,
          Annemarth Sterringa

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "T. Visser"

          Message 4 of 4 , Dec 23, 2003
            Hallo Annemarth,

            We mogen gelukkig zijn volgens jou stamboom of die van Snijder was er toch
            een te zacht en werd daarom ontslagen, maar we zijn allemaal goed
            terechtgekomen neem ik aan, van de Dirk en Maria Augustijn en daarna
            Filippus en Lijjsbeth Claasens, maar ik moet nog verdere gegevens krij-
            gen van een nicht van mijn overleden moeder, die een paar jaar geleden
            onderzoek naar de van gorkums heeft gedaan, maar ik geloof (naar wat ik heb
            gezien op een paar stukjes papier) dat ik al weer meer weet van deze fam.
            dan zij, maar we wachten maar af.
            Als er iets belangrijks bijzit mail ik dit wel.
            nog een volgende vraag wat is Gens Nostra? i.v.m. boekje.
            Ach en er zijn ergere voorvaders voor moord etc. dus wat dat beterft mogen
            we nog niet mopperen.
            En stamboom onderzoek stopt niet met de kerstdagen, want dan hebben we
            gewoon meer tijd om op internet te zittten, althans hier wel,

            prettige kerstdagen en tot mails irene.
            (p.s. wat ik nog erg knap dat je veel naar tresoar kunt gaan, volgens je
            mail, want daar heb ik gewoon de tijd niet voor)

            Hotmail en Messenger on the move
            http://www.msn.nl/communicatie/smsdiensten/hotmailsmsv2/