Nieuw lid

  • j.a.ruiter@ppsw.rug.nl
    Message 1 of 15 , Aug 14, 2000
      Hallo Allemaal,

      ik ben al geruime tijd bezig met de stamboom (De) Ruiter. Vanaf begin
      1600 tot circa 1750 in Kop van Overijssel. Daarna vooral in
      Weststellingwerf, Lemsterland, Haskerland en Aengwirden.
      Ik hoop nog eens een connectie te vinden met de Noordhollandse
      Ruiters.

      Groetjes, Jaap Ruiter
    • Alko van der Laan
      Message 2 of 15 , Sep 1, 2000
        Hallo allemaal,

        Als nieuw lid wil ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Alko van der Laan en ik doe onderzoek naar eigenlijk al mijn voorouders. De meeste van hen wonen in Groningen. Om het overzichtelijk te houden hierbij alleen een opsomming van de voornaamste achternamen: VAN DER LAAN, HAAN, VAN DER MOLEN en OLDENHUIS (omgeving Sauwerd).

        Ik zou graag meer willen weten over Sietze Venema, geb.11 febr. 1900 in Warga, gehuwd met Aaltje van der Weide, geb. 3 juli 1901 in Leeuwarden, dochter van Dirk van der Weide en Wietske Hoekstra. Ze zijn omstreeks 1925 naar Amerika vertrokken.
        Op de website van het RAFr. worden in de geboorteakte Idaarderadeel van 12 feb. 1900 de ouders van Sietze Venema helaas niet genoemd.
        Graag voorgeslacht van Sietze Venema.

        met vriendelijke groet

        Alko van der Laan.

      • fac@drentsweb.nl
        Message 3 of 15 , Jan 20, 2001
          Hallo,

          Ik zal mij even voorstellen, mijn meisjesachternaam is Carmio. En
          jullie raden het al, ik ben op zoek naar de familie Carmio. En echt
          het is zeer zeldzaam. Ik zoek de bekende naald in een hooiberg.
          En ik hoop dat ik in deze groep een enkele voorouder te pakken krijg.
          Ik weet inmiddels dat er een Soukje Carmio is getrouwd in Dokkum (27-
          07-1873)met Jan Ploegsma. Mischien is dit een aanknopingspunt.

          Al vast bedankt.

          M.vr.gr.

          Frouwke
        • a.westra1@chello.nl
          Message 4 of 15 , Jan 20, 2001
            --- In Friesland-genealogy@egroups.com, fac@d... wrote:
> [...]
            (27-
            > 07-1873)met Jan Ploegsma. Mischien is dit een aanknopingspunt.

            Hallo Frouwke

            In Genlias zag ik dat er een paar Carmio's uit Ezinge (Gr) komen. Er
            staan een paar huwelijken in waarbij ook de ouders genoemd worden.
            Alle huwelijken rond 1870. Ik heb er even eentje als voorbeeld voor
            je: Op 9 juli 1874 huwt Aaltje Carmio, dr. van Lodewijk Franciscus
            Carmio en Klaassien Flikker te Ezinge met Lubbertus Meijer. Aaltje
            was toen 20 jaar oud. Misschien kun je daar eens kijken of via
            de Groninger genealogie E-groep wat vragen stellen. Veel succes! Bert
            Westra
          • F. Aardema
            Message 5 of 15 , Jan 20, 2001
              Bedankt voor de tip.

              Gr. Frouwke
> [...]

              was toen 20 jaar oud. Misschien kun je daar eens kijken of via
              de Groninger genealogie E-groep wat vragen stellen. Veel succes! Bert

              of: http://go.to/frgen .

              geposte berichten staat op http://www.egroups.com/group/Friesland-genealogy

            • J. Hendriks
              Message 6 of 15 , Jan 20, 2001
                Hoi Frouwkje,

                Zoeken in Genlias op de naam Carmio levert vijf verwijzingen op tussen 1873 en 1907. Daarmee kom je weer iets verder.
                Succes.

                Jan Hendriks
              • Marten Tuiten
                Message 7 of 15 , Mar 17, 2001
                  Hallo allemaal,

                  Wie komt in zijn stamboom het echtpaar Jan Harmens en Antje Sijtzes
                  tegen? Zij trouwden op 20 okt. 1754 te Eernewoude. Een van hun kinderen
                  was de op 27 febr. 1763 in Eernewoude geboren Harmen Jans die in 1798 in
                  Langezwaag trouwde met Sijke Hanzes de Roos. Deze Harmen Jans nam later
                  de familienaam Mulder aan.
                  Gevraagd verdere gegevens van Jan Harmens en Antje Sijtzes en hun
                  voorgeslacht.

                  Tevens gevraagd gegevens over Fokke Mintjes (de Boer). Deze Fokke trouwt
                  in 1774 te Tjerkgaast met Lisk Jentjes (later Huisman) en vertrok daarna
                  naar Woudsend waar Lisk in 1826 als weduwe overleed. Geboorte,
                  overlijden en afkomst van Fokke niet gevonden. Wel overleed er op 24
                  april 1807 in Uitwellingerga ene Focke Mintes (Meintes). Deze zou echter
                  pas 44 jaar oud zijn geweest. Wie weet hier meer van?
                  Hartelijke groeten van Marten Tuiten
                • Appy De Vries
                  Message 8 of 15 , Mar 17, 2001
                    Hallo Marten;
                    Jan Harmens * 1730 en Antje Sytzes * 1732 zijn mijn,
                    voorouders.via Sytze Jans *27-10-1765 geh-16-12-1798 met Geesje Hanses de
                    Roos
                    een zus van Syke!
                    Ouders van Jan zijn Harmen Tjeerds * ? en Sybrich Jans * ?
                    gehuwd 29-02-1728 te Eernewoude.
                    Ouders van Antje zijn Sytze Klazes *?en Janke Hendriks *?
                    Gehuwd ?
                    Groetnis Appy.

                    Message 9 of 15 , Mar 18, 2001
                      --- In Friesland-genealogy@y..., "Appy De Vries" <appy@n...> wrote:
> [...]
                      > gehuwd 29-02-1728 te Eernewoude.
                      > Ouders van Antje zijn Sytze Klazes *?en Janke Hendriks *?

                      Ik zal vandaag of morgen alles eens op een rijtje zetten
                      en dan hoor je zo spoedig mogelijk van me.
                      Groeten Marten

                      http://docs.yahoo.com/info/terms/
                    • m.tuiten@wxs.nl
                      Message 10 of 15 , Mar 20, 2001
                        --- In Friesland-genealogy@y..., m.tuiten@w... wrote:
                        > Hanses de

                        Uit het huwelijk van Jan Harmens en Antje Sijtzes had ik tot dusver 4
                        kinderen gevonden:
                        1) doop 9-12-1759 Janke Jans
                        2) doop 27-2-1763 Harmen Jans (later Mulder, mijn voorvader)
                        3) doop 27-10-1765 Sytse Jans
                        4) doop 27-3-1768 Sybrich Jans.
                        Alle vier werden ze gedoopt te Eernewoude.
                        Heb jij nog exacte data van geboorte en overl. Jan Harmens en Antje
                        Sijtzes en zijn er nog meer kinderen geboren?

                        Uit de gegevens die ik inmiddels had verzameld van de zussen Geesje en
                        Sijke de Roos blijkt dat hun ouders Hans Hendriks de Roos en Iebeltje
                        Jeens (Jinnes) zijn. Zij zijn 3-5-1772 in Smallingerland getrouwd.
                        Hans Hendriks de Roos is 30-7-1817 overl. te Luxwoude maar overl. van
                        Iebeltje heb ik nog niet kunnen vinden.
                        Ook heb ik nog geen onderzoek gedaan naar de geboorte van Sijke, dat
                        moet omstr. 1777 zijn geweest. Heb jij meer gegevens?
                        Ook moeten Geesje en Sijke minimaal nog 2 zussen hebben gehad: Hiltje
                        en Mettje.
                        Als je van mij meer info wilt over Harmen Jans Mulder en Sijke
                        Hanzes de Roos en hun nageslacht laat het dan even weten.

                        http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/

                        Message 11 of 15 , Mar 20, 2001
                          Hallo Marten;
                          De exacte datum van Syke heb ik niet,
                          in het doopboek van Smallingerland stond alleen het jaar 1777,
                          alzo van Geesje; 1773.
                          Van Hiltje ;1782 overl-23-08-1868 te Langezwaag [ongehuwd].
                          Mettje;1784 overl-30-07-1873 te Terwispel geh-15-03-1807 met,
                          Jan Sytses van der Schuur* 1778 te? overl- 20-07-1866 te Terwispel.
                          van Ybeltje ook nog geen overl-gevonden!
                          Dan Jan Harmens ook geen doop datum overl-voor 1811.
                          Antje*1732 overl-08-12-1818 Langezwaag
                          P.S.een kennis van mij heeft wel een broer gevonden,
                          van Jan Harmens n.l. Tjeerd Harmens ged-16-01-1729 te Eernewoude,
                          en hij denkt dat het wel eens Schippers geweest kunnen zijn!
                          Freonlike Groetnis Appy.

> [...]

                          Als je van mij meer info wilt over Harmen Jans Mulder en Sijke
                          Hanzes de Roos en hun nageslacht laat het dan even weten.

                        • ferlangde
                          Message 12 of 15 , May 23 11:50 PM
                            Hallo allemaal.
                            Ik wil mij even voorstellen. Mijn naam is Fré de Lang. Sinds een jaar
                            of twee ben ik met nog 3 familieleden bezig met de stamboom van
                            DE LANG. Ik "lurk" al enige maanden mee op deze pagina, maar ben tot
                            nu toe nog geen gegevens tegengekomen die ik kon gebruiken.
                            Mijn gegevens beginnen rond 1680 met Christoffel Langh in Leeuwarden,
                            waarna rond 1800 via het land van weldadigheid de familie de Lang
                            uitwaaiert naar de Stellingwerven en de kop van Overijssel.
                            Veel voorkomende voornamen zijn Seije, Ant(h)oon, Johan Christiaan,
                            Klaas, Hendrik en Fredericus.
                            Op zich heb ik wel al veel gevonden, maar mocht iemand een DE LANG in
                            zijn gegevens hebben, dan graag een reactie.
                            Op dit moment ben ik met name op zoek naar Sipke de Lang (*15-08-
                            1831) te Leeuwarden. Sipke is op 04-09-1852 vanuit kolonie III
                            gedeserteerd en waarschijnlijk later in militaire dienst gegaan.
                            Ik beheers Nederlands, Frysk en Engels.
                            Groeten F. de Lang
                          • goede017
                            Message 13 of 15 , Jun 23, 2002
                              Beste mede-genealogen

                              Ik ben John de Goede en houd mij bezig met de namen Booij-de Goede-
                              Waaijer- en Odijk. Ik hoop op een plezierige tijd bij deze lijst.

                              http://home.planet.nl/~goede017/

                              vr. groet
                              John de Goede
                            • Ernst-Jan Munnik
                              Message 14 of 15 , Dec 31, 2003
                                Beste lijstdeelnemers,

                                Enkele weken geleden ben ik lid geworden van deze groep. Van mijn
                                tweeëndertig bet-betovergrootouders zijn er namelijk negentien van
                                Friese origine. Ik ben maar zo vrij deze hieronder mede te delen, in
                                de hoop langs deze weg andere geïnteresseerden te bereiken:

                                44. Sytze Wybes Achter, geb. Nijehaske 28 april 1835, † Sneek 12
                                febr. 1915, tr. Ængwirden 31 mei 1857
                                45. Aaltje Pieters Bosma, geb. Heerenveen 5 sept. 1838, † Sneek 9
                                nov. 1917.

                                46. Pieter Simkes Postema, geb. Sneek 21 okt. 1840, † Sneek 11 dec.
                                1917, tr. Sneek 12 nov. 1865
                                47. Hinke Hendriks de Jong, geb. Sneek 18 april 1846, † Sneek 18 aug.
                                1908.

                                48. Pieter Ybeles van der Veer, geb. Marssum 16 april 1825, † Marssum
                                11 dec. 1892, tr. 1e Menaldumadeel 7 mei 1851 Hiltje Atzes Merkus;
                                tr. 2e Menaldumadeel 15 mei 1861
                                49. Geertje Hendriks Dijkstra, geb. Menaldum 6 nov. 1824, † Marssum
                                24 jan. 1889, tr. 1e Menaldumadeel 18 dec. 1850 Pieter Douwes
                                Stienstra; tr. 2e Menaldumadeel 25 sept. 1858 Paulus Wybes van der
                                Veer; tr. 3e Menaldumadeel 15 mei 1861 Pieter Ybeles van der Veer
                                (zie nr. 48).

                                50. Dirk Tjerks Bouma, geb. Sint Jacobiparochie 24 juni 1804, † Sint
                                Jacobiparochie 8 juni 1866, tr. 1e Het Bildt 21 mei 1826 Trijntje
                                Gerrits Krottje; tr. 2e Het Bildt 17 mei 1860
                                51. Gepkje Baukes van der Leest, geb. Sint Annaparochie 9 mei 1828, †
                                Sint Annaparochie 15 jan. 1892.

                                52. Theunis Jelles Veenstra, geb. Veenwouden 11 sept. 1854, †
                                Veenwouden 31 juli 1937, tr. Dantumadeel 11 mei 1876
                                53. Durkje Hendriks Hoogstra, geb. Bergum 2 jan. 1856, erkend
                                Tietjerksteradeel 29 dec. 1860, † Veenwouden 27 nov. 1934.

                                54. Dirk Pieters van der Galiën, geb. Murmerwoude 20 mei 1852, †
                                Akkerwoude 3 okt. 1934, tr. Dantumadeel 6 mei 1876
                                55. Barber Folkerts Wijnsma, geb. Murmerwoude 21 april 1854, †
                                Akkerwoude 24 aug. 1912.

                                56. Pieter Harmens Fortuin, geb. Minnertsga 22 febr. 1823, †
                                Tzummarum 18 okt. 1886, tr. Barradeel 30 april 1853 zijn nicht
                                57. Klara Gerrits Gerrytsma (Gerritsma), geb. Pietersbierum 29 jan.
                                1826, † Sexbierum 15 jan. 1880.

                                58. Jitze Jelles Biesma, geb. Hallum 27 sept. 1837, † Sexbierum 3
                                febr. 1875, tr. Menaldumadeel 21 mei 1864
                                59. Sijbrigje Sijbrens van Gelder, geb. Berlikum 12 juni 1838, †
                                Oosterbierum 29 febr. 1916, tr. 1e Menaldumadeel 21 mei 1864 Jitze
                                Jelles Biesma (zie nr. 58); tr. 2e Barradeel 19 juli 1877 Nanning
                                Scheltes Dijkstra.

                                60. Jelle Hermanus' Beuker, geb. Franeker 19 mei 1844, † Harlingen 25
                                febr. 1935, tr. Harlingen 10 aug. 1865
                                61. Marijke Jacobs Keijser, geb. Harlingen 4 april 1844, † Harlingen
                                13 april 1928.

                                62. Jan Frederiks Tichelaar, geb. Franeker 14 nov. 1819, † Midlum 29
                                april 1900, tr. Franeker 1 sept. 1844
                                63. Maria Jans van As, geb. Leiden 24 okt. 1821, † Midlum 6 maart
                                1900.

                                Behalve de kwartierstaat in zijn geheel hebben de volgende families
                                mijn bijzondere interesse:

                                - Bouma (nr. 50), afstammend van Maurus Hanckesz (* ca. 1525),
                                welgesteld huisman te Beetgum, Beetgumermolen en op Het Bildt.
                                - Fortuin (nr. 56), afstammend van Ane Harmens († 1783), arbeider te
                                Tzummarum.
                                - Lautenbach (via nr. 48), afstammend van Mr. Jacobus Lautenbach (*
                                1537/38), assessor en gerechtsscholt van de Fries-Nassause Regimenten.
                                - Schotanus à Sterringa (via nr. 47), afstammend van Baernd Gabbes (*
                                ca. 1522), huisman, eerst te Goingarijp, later te Oudeschoot.
                                - Van der Veer (nr. 48), afstammend van Ybele Linses (* ca. 1580),
                                wiens zoon Linse Ybeles eigenaar (cum sorore et fratre) en gebruiker
                                was van stem 4 te Garijp (1640).
                                - Van Velsen / Velsius (via nr. 48), afstammend van Hendrick Willems
                                van Velsen (Velsius) († 1603/1604), wiens dochter Maicken Hendricks
                                Velsius gehuwd was met Henricus Lautenbach.
                                - Viersen (via nr. 52), afstammend van Ype Dircks, boer, gebruiker
                                van stemmen 5 en 8 te Wouterswoude (1698) en Saeckma-state te
                                Akkerwoude (1728).

                                Ik ben uiteraard graag bereid tot uitwisseling van gegevens.
                                Nederlands en Engels vormen geen probleem; Fries kan ik helaas niet
                                schrijven of spreken, alleen lezen.

                                Met vriendelijke groet en de beste wensen voor 2004,

                                Ernst-Jan Munnik
                              • rwijmenga
                                Message 15 of 15 , Mar 5, 2004
                                  Sinds enkele weken volg ik de berichten van de groep Friesland-
                                  genealogy.
                                  Heb sinds een ruim een halfjaar m'n eigen genealogie gegevens ook
                                  online staan. Voor wie er een kijkje wil nemen:
                                  www.wijmenga.com/inhoud2.html.
                                  Voor aanvullingen houd ik me altijd aanbevolen.

                                  Groet

                                  Roland Wijmenga