Hannema

  • rodinmk@cs.com
    Message 1 of 8 , Dec 3, 2003
      Hallo Andre,

      Ken je Taekle Bouwes Hannema, kaptein ter resaersje, geb. 1674, overl.
      2-3-1745 te Dronrijp ?

      Menno Knul

    • Carel Plantagie
      Message 2 of 8 , Dec 3, 2003
        Hallo,

        Ik ben nieuw in deze groep en hoop hier veel info te kunnen
        uitwisselen; zowel anderen helpen met aanvullingen en door anderen
        geholpen worden met mijn speurtocht naar voorouders...

        Voor de kwartierstaat van mijn vrouw (een geboren en getogen friezin)
        ben ik op zoek naar de (voor)ouders van:

        Elisabeth Bos.
        Ze is geboren op 06-07-1886 en overleden op 09-01-1940 in Wijnjeterp,
        gem. Opsterland.
        Ze is gehuwd op 12-05-1910 in Hoornsterzwaag, gem. Schoterland, met
        Jeen Theun(is) Broekstra.
        Ze had (minstens) 2 broers:
        - Jan, gehuwd met ene Ytje of Ietje;
        (waarschijnlijk is dit Ietje Dijkstra, gehuwd op 13-05-1909 in
        Opsterland)
        - Jitse of Jitze, gehuwd met ene Doetje;
        (waarschijnlijk is dit Doetje de Jong, gehuwd op 12 mei 1910 in
        Schoterland)

        Bovenstaand heb ik via Tresoar gevonden...
        Wie heeft voor mij aanvullende gegevens of heeft de tijd om dit in
        een Archief na te gaan?

        Tevens geinteresseerd in:
        - Hansma (uit Oostermeer/Tietjerksteradeel en Drogeham/Achtkarspelen),
        - Van der Bij (uit Schoterland),
        - Boonstra (Kollumerland)
        - Broekstra (uit Opsterland)
        - Meyer (Kollumerland)
        m.n. in de info voor 1800...

        Carel Plantagie

        N.B. de geslachtsnaam "Plantagie" is in Barneveld en in Workum rond
        1811 ontstaan; ik ben van de Gelderse tak en ben de Friese taal (nog)
        niet machtig...
      • Annet
        Message 3 of 8 , Dec 4, 2003
          Hallo Carel,
          Is dit Jeen Theunis' Broekstra geboren 25-3-1880 zoon van Theunis Tjipkes Broekstra en Antje de Haan?
          groet Annet Wiebenga

          Message 4 of 8 , Dec 4, 2003
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Annet" <annetw@w...>
            wrote:
            > Is dit Jeen Theunis' Broekstra geboren 25-3-1880 zoon van Theunis
            Tjipkes Broekstra en Antje de Haan?
            > groet Annet Wiebenga

            Jawel...
            En van die Broekstra heb ik al wel wat voorouders maar van Antje
            (Tjeerds) de Haan heb ik nog niet veel...

            Carel.
          • Appy de Vries (hotmail)
            Message 5 of 8 , Dec 4, 2003
              Carel;
              als jij zeker weet dat Jan een broer is van Elisabeth,
              dan zijn de ouders;
              Jacob Jans Bos geb;?overl;11-01-1893 te Schoterland[54j]geh; 07-05-1864 te Ooststellingwerf [aktenr;21] met Lucretia [mooie naam!] Dekema de Jong geb;?overl; 22-01-1915 te Opsterland.[74j] kinderen; 1; 1865 levenloos kind in Oostst;werf
              2;1884 Elisabeth Bos[17j] in Schoterland
              3; Jitze Bos 12-01-1882 Schoterland overl;? geh;
              12-05-1910 te Schoterl;met Doetje de Jong verder geen gegevens .[kun je via tresoar wel vinden denk ik]
              4; Elisabeth Bos geb;07-07-1885 Schoterl; overl; bekend?
              geh;12-05-1910 [gelijk met broer!] Jeen Broekstra geg;bekend? 5;Jan Bos geb ;1879 ?[omgerekend] overl;
              06-05-1934 [55j] Oost;werf geh;13-05-1909 Opsterland
              met Ietje Fokkes Dijkstra geb;27-01-1882 Opsterl; d v
              Fokke Bockes Dijkstra en Grietje Wilts Feenstra geh;05-08-1871 Opsterl; Jan en Ietje krijgen in ieder geval 5 kinderen die jong overl;zijn alles Oostst;werf
              6; Hendrik Bos geb;1871? [omgerekend] overl;1891 [20j]
              ongeh; te Leeuwarden.
              ik denk dat je nu wel vooruit kan via tresoar!
              Groetjes uit Heerenveen Appy.
              kinderen staan niet in de juiste volgorde!
              de aktes van Schoterland kan ik wel voor je nakijken!

[...]

              Yahoo! Groups Sponsor

            • Carel Plantagie
              Message 6 of 8 , Dec 4, 2003
                <knip>
                > als jij zeker weet dat Jan een broer is van Elisabeth,
                > dan zijn de ouders;
                <knip>
                > Jacob Jans Bos geh met Lucretia Dekema de Jong
                <knip>
                > Groetjes uit Heerenveen Appy.

                Appy,
                heel hartelijk bedankt;
                hiermee kan ik weer even verder zoeken...
                Carel.
              • Walker
                Message 7 of 8 , Jan 30, 2005
                  Wie kent Tjerk Fernando Hannema, of is de voor nederlandse begrippen
                  ongewone naam wel eens tegen gekomen?
                  Who knows Tjerk Fernando Hannema, this unusual name for a dutchman
                  must be seen by someone? Contact ne please?

                  Walker
                • k_iest
                  Message 8 of 8 , Jan 30, 2005
                    dit heb ik gevonden op tresoar:

                    Overlijdensakte Idaarderadeel, 1887
                    Aangiftedatum 25 maart 1887, blad nr. 7
                    Tjerk Ferdinand Hannema, overleden 24 maart 1887, oud 5 maanden

                    groet karin