Re: [Friesland-genealogy] Ost- Friesland

  • Streekstra
    Message 1 of 3 , Dec 2, 2003
      Jos, Rienk e.a.,
      Ik moet mijn mening toch wat bijstellen.
      Na een jaar of wat geleden wat informatie over Ost Friesland verzameld te hebben ook via
      internet heb ik van de week nog wat gesurfd en het Fries(in zijn varianten: Nord Friesisch
      enz.)
      lijkt een soort revival te ondergaan in Duitsland compleet met Fries onderricht op scholen
      en strijd voor het erkenning als minderheidstaal in Duitsland.
      Het kan verkeren.
      Het dorpje wat ik in mijn mailtje bedoelde was Saterland (Seelterlound)Regio Cloppenburg
      in Nedersaksen waar Sater Fries (Seeltersk) wordt gesproken.
      Ook in deze groep zijn onder Saterfries artikelen geplaatst.
      Voor zover maar weer even,
      Freonlike groetnis,

      Peter Nanne Streekstra

      Message 2 of 3 , Dec 3, 2003
        Jos Rienk Peter e.a.
        Misschien voor velen bekend, maar
        een paar jaar geleden heeft Omrop Fryslan een
        televisieserie over deze friese taalgebieden uitgezonden.
        Misschien is de videoband nog wel verkrijgbaar.

        Wij waren deze zomer op het Waddeneiland Juist
        (tussen Borkum en Norderney) en als de (oudere)
        mensen hun oude taal spraken en ik fries
        konden we elkaar prima verstaan.
        De meeste van deze waddeneilanden tot Langeroog
        en Spykeroog hebben een behoorlijk eigen ontwikkeling
        van de locale variatie van het Fries.
        Groeten Herman

[...]

        juli 1999

        juli 1999

        juli 1999

      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 3 , Dec 3, 2003
          Beste Herman, Jos, Rienk, Peter e.a.
          Op deze site staat vrijwel alles over ostfriesland
          http://www.genealogie-forum.de/ostfrld/index.htm
          Kijk voor genealogie vooral naar de Ortsippenbücher! Boeken vol info
          per gezin gerangschikt. Ik heb die van Simonswolde gekocht en daarmee
          mijn moeders kwartierstaat flink kunnen aanvullen tot aan de
          pestepidemie van 1665. Verder staan er bijvoorbeeld de veestapels in.
          Vragen over Simonswolder voorouders en veestapels zijn uiteraard
          welkom.
          Met vriendelijke groet,
          Annemarth Sterringa

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "h.j.ozinga"