Re: Re:[Friesland-genealogy] Benedictus

  • Jan Lijzenga
    Message 1 of 13 , Dec 1, 2003
      Beste lijstgenoten,

      Ik heb wel eens gelezen (maar waar?) dat het bij Doopsgezinden in Friesland
      gebruikelijk was om Oud-Testamentische voornamen te gebruiken. Dat zou het
      gebruik van de naam Isaak verklaren. Ook de naam Abel komt in deze kringen
      veel voor.

      Jan Lijzenga

      Message 2 of 13 , Dec 1, 2003
        Menno,
        De mogelijkheid dat "bekeerde"joden, welke naam je ze ook wenst te geven, of andere
        gelovigen eerder tot de doopsgezinden over zouden gaan dan tot de hervomden lijkt mij
        evident.
        Dit is volgens mij juist het wezenskenmerk van de doopsgezinden dat zij openstonden voor
        mensen die al gedoopt waren of die overgingen om voor hen moverende redenen zoals onvrede
        met hun eigen kerk of zelfs heel menselijk, ergens bij te horen en/of aanverwanten enz.
        Doopsgezinden hebben het moeilijk gehad omdat volgens de gevestigde kerken je maar een
        keer gedoopt kon worden en accepteerden de in hun ogen tweede doop niet.
        Dopen in bed als je 80 jaar was en niet meer ondergedompeld kon worden kwam voor.
        Mij is verteld dat als je welgesteld was en niet geheel meer goed, de doopsgezinden je
        graag opnamen.
        Mij lijkt het dat voor joden voor wie de weg naar een geestelijke functie in een andere
        kerk vrijwel onmogelijk was zich aansloten bij de doopsgezinden ook omdat het oude
        testament(de Torah) een gedeelte van hun geestelijke bagage was.
        Ik zou graag hier nog iets( in het kort) over horen zolang het over genealogie/naamsaaname
        of aanverwant e.d. gaat.

        Vriendelijke groet,

        Peter Nanne Streekstra

        Message 3 of 13 , Dec 14, 2003
          Hallo allemaal,

          Nog een paar Benedictus vragen om wat losse eindjes aan elkaar te knopen:

          Waar kan ik Dictus Jans Benedictus Plaatsen? Hij was getrouwd met Pietje Harmens en had een zoon Wytse Dictus Benedictus, geb rond 1777 en ongehuwd gestorven op 15 januari 1847 in Smallingerland.

          Wie is Jan Benedictus, op 24 mei 1917 getrouwd met Jantje Deelstra?

          Wie is Marten Benedictus, op 10 mei 1916 getrouwd met Aaltje Riemersma? Is dit Marten Wytses, Geboren 18 juli 1897?

          Wie zijn de ouders van Jeltje Benedictus, overleden 2 mei 1915, een jaar oud?

          Groetjes, Rita.

        • Hinke Woudt
          Message 4 of 13 , Dec 14, 2003
            Hallo Rita,

            In mijn bestand heb ik Dictus Jans staan als eerder (1755) gehuwd met
            Loltje Teyes, tweede huwelijk (1773) met Pyttje Harmens. Uit dit laatste
            huwelijk zijn mij 3 kinderen bekend, 2x Wytse en 1 keer Harmen. Dictus
            Jans was een zoon van Jan Tjerks en Geeske Benedictus.

            Jan Benedictus geh. met Jantje Deelstra is een zoon van Rienk Benedictus
            en Baukje Jans Kloosterman.

            Marten Benedictus zn.v. Wytse Benedictus en Jitske van der Bij.

            Jeltje kan ik zo niet plaatsen, heb een paar Jeltjes in mijn bestand
            maar deze denk ik niet. Wil bij gelegenheid de overl. akte wel een keer
            inzien, heb alleen geen idee wanneer ik weer op het archief kom,
            waarschijnlijk dit jaar:-) niet meer.

            Mocht je meer data willen/nodig hebben dan zie ik het wel.

            Groet, Hinke Woudt-Westra.

          • Rita Veeken - Ritsma
            Message 5 of 13 , Dec 14, 2003
              Hallo Hinke,

              Hartelijk bedankt voor je hulp. Dictus Jans en Loltje Teyes had ik wel in
              mijn bestand staan, maar omdat dit huwelijk bijna twintig jaar eersder
              plaatsvond heb ik geen verband gelegd. Ik had bij Varkevisser ook de naam
              Harmen gevonden, maar wist hem ook niet thuis te brengen. Harmen staat
              overigens niet bij de naamsaanname in 1811. De andere personen kan ik nu ook
              plaatsen. Heb jij overigens een website?

              Groetjes, Rita

            • rodinmk@cs.com
              Message 6 of 13 , Dec 14, 2003
                Op Internet vond ik:

                Christa is 19 jier âld, sy studearret noch, en wurket parttime op 't Fean yn
                in supermarkt. Sy is in dochter fan Douwe van der Veer (1950-) en Siebrigje
                Benedictus (1956-), dochter fan Jan Dictus Benedictus (1928-) en Tietje Jans
                Atsma (1929-). Jan en Tietje buorken oan de Krúswei. Jan is in soan fan Dictus
                Jans Benedictus (1905-1989 ) en Siebrigje Joukes Spoelstra (1907-1994 ), famylje
                fan Haaye Spoelstra fan Blauhús, tink ik. Tietje is in dochter fan Jan Gaeles
                Atsma (1908-1988) en Hindrikje Tjeerds Bijlsma (1908-1970), dochter fan
                Tjeerd Willems Bijlsma (1872-1930) en Tietje Willems Hoogsteen (1874-1952), en dus
                famylje fan Bareld Hoogsteen. Jan Atsma wie in soan fan Gaele Jans Atsma
                (1861-1932) en Tetje Hielkes Klaver (1882-1956). Gaele wie in soan fan Jan Rypkes
                Atsma (1835-) en Tjitske Gaeles Couperus.(1833-1861) [De fam. Couperus ha ik al
                ris oer skreaun in ROOTS] Jan Hoogsteen syn broer Bareld (1928-), soan fan
                Willem Barelds Hoogsteen (1891-1966) en Alberdina Klazinga (1899-1989), is troud
                mei Jeltje Dictus Benedictus en dy ha, neffens Jan, acht jonges en ien famke,
                dy't Siepie hiet (Siebrigje, tink ik) en sy is skoaljuffer. En sa binne
                Christa en Jeltje, de frou fan Bareld, dus famylje, mar Bareld past ek yn dit
                gehiel fia Tietje Willems Hoogsteen. Mar Jan Dictus Benedictus en ik binne ek
                famylje want myn oer-beppe wie Loltsje Dictus Benedictus, mar dat wie wol in oare
                Dictus. Jan Bene-dictus en ik by mekoar yn Benedictus Jans (1730-1809) en
                Loltsje Teyes (1734-1772). Jan stamt ôf fan harren soan Nane Dictus (1765-1841) en
                Jinke Nieuwenhuis (1774-1857), en dy hienen in soan Jan Nanes (1798-1879) dy't
                troud wie mei Tetje Bijma (1805-1889. Dy hienen in soan Dictus Jans
                (1835-1925) troud mei Grietje Gerritsma (1844-1923), en dy hienen in soan Jan Dictus
                (1878-1952) troud mei Jeltje Wijma (1871-1915), en sy hienen in soan Dictus
                Jans, en dat is de heit fan Jan Dictus (1928-). Ik stam ôf fan in âldere soan fan
                Benedictus en Loltsje, fan Teye Dictus Benedictus (1763-1820) en Baukje
                Liebbes (1759-1811). Dy minsken hienen in soan Dictus Teyes (1799-1870) dy't troud
                wie mei Trijntje Nicolai (1810-1878), en dy hienen in dochter Loltsje Dictus
                Benedictus (1838-1909) dy't troude mei Sierk Franken (1833-1902). Harren dochter
                Hiltsje Franken (1878-1948) troude mei Rinze Kooistra (1875-1946), en harren
                soan Hendrik wie myn heit. En sa binne Jan en ik dus fiere famylje fan mekoar.
                Oangename kennismakking, Jan! In oare kear mear oer Hielke yn Portland.

                bron: www.geocities.com/jkooistraca/roots/roots71.html

                Misschien heb je er wat aan.

                Menno Knul

              • Hinke Woudt
                Message 7 of 13 , Dec 14, 2003
                  Hallo Rita,

                  Nee ik heb geen website (nou ja een beetje, alleen een fotoalbum:-)),
                  misschien ooit een 'echte' site maar dan komt Benedictus daar niet op.
                  Het is niet mijn familie, heb het zo'n 10 jaar geleden uitgezocht voor
                  een vriend.

                  Harmen krijgt bij Janke Hendriks van der Wal een dochter Katharina geb.
                  06-09-1812 Rottevalle. Katharina is gewettigd want haar ouders waren bij
                  haar geboorte niet getrouwd. Katharina komt later ook voor als Catharina
                  en Trijntje. Harmen is geboren in 1778, maar bij aangifte geboorte
                  dochter is hij 27 jaar dus zou geb. zijn in 1785. Ik ga er van uit dat
                  deze Harmen de zoon is van Dictus Jans en Pyttje Harmens, bewijs
                  daarvoor heb ik destijds niet kunnen vinden, maar ook geen andere Harmen
                  in die periode.
                  Een overlijdensakte van Harmen heb ik ook niet gevonden, bij het
                  huwelijk van zijn dochter Katharina in 1833, wordt aangegeven dat Harmen
                  sinds 1813 afwezig is omdat hij als ramplecant in dienst is gegaan.

                  Groetjes, Hinke.

                • f.van.eck@rijv.nl
                  Message 8 of 13 , Dec 16, 2003
                    De voorouders van Geeske Dictus Benedictus (1771-1835) staan in de
                    database van mijn website tot Tobias Gauckus (overleden 1616). Mijn
                    website www.vaneck.be was een paar weken uit de lucht, daarom even
                    een wat late reactie. Zoeken onder Sikkema.

                    The ancestors of Geeske Dictus Benedictus (1771-1835) are in the
                    database at my website as far as Tobias Gauckus (died 1616). My
                    website www.vaneck.be was not available for a few weeks, therefore a
                    somewhat late reaction. Search part Sikkema.

                    Met vriendelijke groet,

                    Fedde van Eck
                  • sw
                    Message 9 of 13 , Dec 23, 2003
                      Hallo Hinke,

                      Harmen Benedictus komt voor op de website van Tresoar (www.tresoar.nl), op een lijst met soldaten die in het leger van Napoleon hebben gediend:

                      119. Harmen Benedictus
                      geb.
                      burgerl. staat: niet vermeld; lichting Oudega (Sm.)
                      ouders: niet vermeld
                      bijzonderheden: vrijwilliger; maart 1813 bij de landmacht
                      (wsch.cavalerie) als 'aangebodene ruiter'
                      vermist: 11.1813
                      bronnen: RAF toegang 16/161

                      Verder komt Harmen Benedictus voor in een boekje van Han Hietkamp, in verband met een akte van bekendheid die in 1812 is opgemaakt. Volgens deze akte zou Harmen Benedictus uit Rottevalle een zoon zijn van Benedictus Jans en Pietje Harmens.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Sake Wagenaar

                      Message 10 of 13 , Dec 23, 2003
                        Hallo Sake,

                        Wat een leuke verrassing, zo net voor de Kerst. Een vermiste zoon van mijn
                        voorvader teruggevonden in het leger van Napoleon! Stom dat ik niet op die
                        lijst had gekeken.
                        Fijne feestdagen allemaal en bedankt voor alle hulp!

                        Groetjes, Rita.

                        een lijst met soldaten die in het leger van Napoleon hebben gediend: