Oost Duitsland

  • Rienk de Boer
    Message 1 of 3 , Nov 30, 2003
      Menno,

      In je antwoord aan Rita veronderstel je dat ze in Ost Friesland plat Duits
      spraken. In grote delen van Oost Friesland spraken ( en spreken ze nog)
      Fries.

      Rienk

      Message 2 of 3 , Nov 30, 2003
        Rienk,
        Voor zover ik weet is dit niet helemaal waar.
        De laatste kerkdienst in het Fries in Ost-Friesland werd gehouden, naar ik meen, in 1865.
        Opgeheven wegens gebrek aan kennis van de Friese taal in Ost-Friesland.
        Ontegenzeglijk zijn er nog veel Friese woorden en namen in het Duits wat daar gesproken
        wordt en aan veel Friese historie en genealogie wordt daar nu aandacht aan geschonken.
        Iets anders is het met het dorpje (ik dacht uit mijn hoofd)Oldendorf(f) in NW Duitsland
        waar een paar honderd inwoners nog een soort Oud Fries spreken wat nu onderzocht wordt.
        Oud Fries, ook in die zin dat geen Nederlandse woorden zijn opgenomen.
        Dorpelingen daar hadden geen idee dat hun taal bij een groter geheel hoorde en waren
        verbaast toen zij hoorden dat er hele volkstammen hun taal spraken.
        Leuk voor de Friezen is het te weten dat tientallen Japanse studenten de Friese taal
        studeren met het idee dat het eigenlijk de oudste ongerepte taal van Europa is.

        Mei freonlike groetnis,

        Peter Nanne Streekstra

[...]

        Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999

      • Jos Buisman
        Message 3 of 3 , Dec 1, 2003
          Peter e.a.,

          Dat is natuurlijk ook heel logisch, in de tijd dat het AldFrysk gebruikt
          werd bestond er helemaal geen Nederlands dat ontstond pas in de 19e eeuw.

          Ik neem aan dat je hier dus Hollandse en Duitse woorden bedoelde?
          Er is n.l. 'n groot verschil tussen Hollands en Nederlands, het Hollands
          wordt al heel lang niet meer gebruikt.

          Hollands in het oudfries kon ook niet, het hollands moest nog ontstaan uit
          het vlaams/zeeuws/duits/oudfries.

          Groeten,
          Jos