Waar blijft de tijd, 500 jaar Liwwadden

  • Detje van der Laan
    Message 1 of 7 , Nov 13, 2003
      Hallo allemaal

      Ik ontving vandaag bij de post een folder en aangezien het voor sommigen van jullie mogelijk interessant is zet ik er even iets over in deze groep.

      Aangezien Leeuwarden 500 jaar bestaat (in 2004) wordt er een verzamelband uitgegeven. De band kost ? 7,95 en de delen (18 stuks) ? 3,95 per deel. De eerste is vanaf vandaag te krijgen en elke maand komt er één uit. Ze zijn in ieder geval te krijgen in de boekhandels in Leeuwarden, verder staat er niks vermeld, wel een website http://www.waanders.nl

      Hieronder waar de delen over gaan:
      1 Beelden van de stad
      2 Dagelijks leven
      3 Verkeer en vervoer
      4 Handel en winkels
      5 Stad en dorpen
      6 Oorlogen
      7 Armen- en ziekenzorg
      8 Wonen
      9 Sport
      10 Gelovigen
      11 Bestuur en politiek
      12 Jeugd en onderwijs
      13 Sociale strijd
      14 Kunst en cultuur
      15 Ambacht, industrie en diensten
      16 Openbare orde en rechtspraak
      17 Taal
      18 Het sterke verhaal van Leeuwarden.

      Mochten jullie nog vragen hebben de folder heb ik hier, dus mail me dan gerust. Want er staat bij elk stukje ook een omschrijving, maar dat wordt wat te veel om over te typen.

      Ik ben in ieder geval al HEEL erg blij met de folder want er staat een hele mooie foto van Mata Hari in en we hebben dezelfde voorouders.

      Groetjes Detje
      =============================
      Detje van der Laan
      detje81@...
      http://www.geocities.com/detje81 (genealogie en zelfgemaakte kaarten)
      http://www.angelfire.com/wy/vdlaan (genealogie, gezamenlijk)
      MSN: detje81@...
      Meld je nu aan bij de embossinglijst: embossing-subscribe@yahoogroups.com

    • Hinke Woudt
      Message 2 of 7 , Nov 13, 2003
        En voor wie de folder wil hebben, ik heb hem net bij het oud papier
        gedaan......... zal hem er even uitvissen voor een eventuele liefhebber.

        Groet, Hinke.
        hinke@...

      • Herman van der Woude
        Message 3 of 7 , Nov 13, 2003
          [knip]
> [...]
          |elke maand komt er één uit. Ze zijn in ieder geval te krijgen in
          |de boekhandels in Leeuwarden, verder staat er niks vermeld, wel

          Bedankt, Detje, dat je die folder noemde. Hinke Woudt had 'm, zoals zij
          vermeldde, al bij zet oud papier gedaan, maar nu zendt ze 'm gelukkig naar
          me toe!

          Met vriendelijke groet,

          Herman van der Woude

          mailto:hvdwoude@...
        • Melle van der Heide
          Message 4 of 7 , Nov 20, 2003
            Hallo allemaal.

            Ik zit met een aantal vragen over nakomelingen van Eeuwe Johannes van der Heide.

            Hieronder vindt u wat we tot nu toe hebben van de nakomelingen van Eeuwe Johannes. Er duiken nogal
            wat raadsels op bij zijn eerste 2 kinderen:

            Van Mettje is geen geboorteakte te vinden. Zij is dan ook waarschijnlijk in Antwerpen geboren. Van
            Jean Herman(ook daar geboren, akte ingezien) is een huwelijk bekend:

            Huwelijksakte Wymbritseradeel, 1851
            Man: Jean Herman van der Heide
            Vrouw: Neeltje Reins Zijlstra
            Datum: 8 november 1851 Akte nr. 76

            Dan duiken er vier aktes op met dochters:

            2) Geboorteakte Wymbritseradeel, 1853
            dochter van Johannes Eeuwes van der Heide en Neeltje Reins Zijlstra
            3) Geboorteakte Wymbritseradeel, 1855
            dochter van Johannes Eeuwes van der Heide en Neeltje Reins Zijlstra
            4) Geboorteakte Wymbritseradeel, 1857
            dochter van Johannes Eeuwes van der Heide en Neeltje Reins Zijlstra
            5) Geboorteakte Wymbritseradeel, 1859
            dochter van Johannes Eeuwes van der Heide en Neeltje Reins Zijlstra

            Hierbij wordt echter een Johannes Eeuwes genoemd als vader. Dit is de vader van Jean Herman. Zou
            hij zijn vaders naam hebben aangenomen? Of is het gewoon een typefout bij het verwerken(de naam
            van de opa ingetypt?) van de gegevens?

            Ook van het huwelijk van 1.3 Sjoerd van der Heide, en Jantje Hazewindus kan ik niks vinden.

            Ik heb gezocht via de varkevisser site.

            Parenteel van Eeuwe Johannes van der Heyde,

            1 Eeuwe Johannes van der Heyde,, geboren op 18-11-1790 in Harlingen(FR) als zoon van Johannes
            Eeuwes van der Heyde, en Anna Maria Harmanus IJskamp. Eeuwe Johannes is overleden op 11-05-1838 in
            Bolsward (FR), 47 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 12-05-1838.
            Eeuwe Johannes:
            (1) trouwde met Geertje Thomas Cramer. Geertje Thomas is overleden op 06-12-1830 in Antwerpen (B).
            (2) trouwde, 42 jaar oud, op 25-04-1833 in Harlingen(FR) met Baukje Sjoerds de Vries,, 39 jaar
            oud, geboren op 28-09-1793 in Harlingen(FR) als dochter van Sjoerds Jacobs de Vries, en Sijtske
            Pyters Bakker.

            Kinderen van Eeuwe Johannes van der Heyde, en Geertje Thomas Cramer:
            1.1 Jean Herman van der Heide,, geboren op 10-02-1821. Overleden op 01-01-1873.
            1.2 Mettje van der Heide,, geboren in 1823. Overleden op 30-01-1901.

            Kinderen van Eeuwe Johannes van der Heyde, en Baukje Sjoerds de Vries,:
            1.3 Sjoerd van der Heide,, geboren op 22-02-1834.

            1.1 Jean Herman van der Heide,, geboren op 10-02-1821 om 06:00 in Antwerpen (B) als zoon van Eeuwe
            Johannes van der Heyde, (1) en Geertje Thomas Cramer. Jean Herman is overleden op 01-01-1873 in
            Wymbritseradeel (FR), 51 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 02-01-1873.
            Jean Herman trouwde, 30 jaar oud, op 08-11-1851 in Wymbritseradeel (FR) met Neeltje Reins
            Zijlstra.

            1.2 Mettje van der Heide,, geboren in 1823 als dochter van Eeuwe Johannes van der Heyde, (1) en
            Geertje Thomas Cramer. Mettje is overleden op 30-01-1901 in Leeuwarden (FR), 78 jaar oud.
            Mettje trouwde, 25 jaar oud, op 23-07-1848 in Bolsward (FR) met Hylke Gerrits Keilman, 28 jaar
            oud, geboren op 24-02-1820 in Bolsward (FR) als zoon van Gerrit Jacobs Keilman en Froukjen Jans de
            Groot,. Hylke Gerrits is overleden op 14-08-1880 in Bolsward (FR), 60 jaar oud.

            Kinderen van Mettje van der Heide, en Hylke Gerrits Keilman:
            1.2.1 Keilman, levenloos geboren op 30-03-1848 in Bolsward (FR). Van het overlijden is aangifte
            gedaan op 02-04-1849.
            1.2.2 Gerard Keilman, geboren op 24-05-1850 in Bolsward (FR). Van de geboorte is aangifte gedaan
            op 25-05-1850. Gerard is overleden op 15-07-1857 in Bolsward (FR), 7 jaar oud. Van het overlijden
            is aangifte gedaan op 15-07-1857.
            1.2.3 Geertje Keilman, geboren op 13-12-1851.
            1.2.4 Froukje Keilman, geboren op 30-06-1855 in Bolsward (FR). Van de geboorte is aangifte gedaan
            op 02-07-1855. Froukje is overleden op 31-01-1920 in Leeuwarden (FR), 64 jaar oud. Van het
            overlijden is aangifte gedaan op 02-02-1920. Froukje is ongehuwd gebleven.
            1.2.5 Gerard Keilman, geboren op 08-01-1860.
            1.2.6 Keilman, levenloos geboren op 11-10-1866 in Bolsward (FR). Van het overlijden is aangifte
            gedaan op 12-10-1866.

            1.2.3 Geertje Keilman, geboren op 13-12-1851 in Bolsward (FR) als dochter van Hylke Gerrits
            Keilman en Mettje van der Heide, (1.2). Van de geboorte is aangifte gedaan op 15-12-1851.
            Geertje trouwde, 29 jaar oud, op 06-03-1881 in Bolsward (FR) met Gorryt de Boer,, 31 jaar oud,
            geboren op 23-08-1849 in Bolsward (FR) als zoon van Minne Aebes de Boer, en Aukjen Gorryts Faber.
            Van de geboorte is aangifte gedaan op 25-08-1849. Gorryt is overleden op 15-05-1920 in Wonseradeel
            (FR), 70 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 17-05-1920.

            1.2.5 Gerard Keilman, geboren op 08-01-1860 in Bolsward (FR) als zoon van Hylke Gerrits Keilman en
            Mettje van der Heide, (1.2). Van de geboorte is aangifte gedaan op 09-01-1860.
            Gerard trouwde, 31 jaar oud, op 07-11-1891 in Workum (FR) met Lolkje Schootstra.

            1.3 Sjoerd van der Heide,, geboren op 22-02-1834 in Harlingen(FR) als zoon van Eeuwe Johannes van
            der Heyde, (1) en Baukje Sjoerds de Vries,.
            Sjoerd kreeg een relatie met Jantje Hazewindus.

            Kinderen van Sjoerd van der Heide, en Jantje Hazewindus:
            1.3.1 Baukje van der Heide,, geboren op 30-09-1871 in Franeker (FR). Van de geboorte is aangifte
            gedaan op 30-09-1871.
            1.3.2 Eeuwe van der Heide,, geboren op 12-08-1874 in Franeker (FR). Eeuwe is overleden op
            23-09-1874 in Harlingen(FR), 0 jaar oud.

            Free Pop-Up Blocker - Get it now
            http://companion.yahoo.com/
            Message 5 of 7 , Nov 20, 2003
              Melle,

              Wat die geboorteaktes van de dochters van Jean Herman en Neeltje Reins Zijlstra betreft zou je via info@... kunnen informeren of de op de site vermelde gegevens overeenkomen met de inhoud van de aktes. Als er inderdaad een fout is gemaakt bij het overnemen, sla je 2 vliegen in 1 klap: jij hebt de juiste gegevens en Tresoar kan de incorrecte gegevens corrigeren, m.a.w. everybody happy :-)

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 7 , Feb 20, 2013
                Hallo allemaal,

                Sinds vandaag heb ik een kopie van de gezinskaart van Jentje Roosma te Amsterdam. Omdat het een Fries betreft, ook maar even in deze groep. Meer info over het gezin:

                Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen waar Jentje en zijn vrouw Baukje vd Heide en haar moeder Jantje Hazewindus naartoe zijn vertrokken?

                De gezinskaart is hier te vinden:
                http://lyt.sr/5pdnf

                N.B. Meer info over het gezin: http://lyt.sr/vi44e

                Wie mij verder kan helpen aan de overlijdensdata en lotgevallen van Jentje en Baukje is natuurlijk ook welkom.

                Met vriendelijke groet,
                Melle vd Heide

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Melle van der Heide <mlh_8861@...> wrote:

> [...]
                > 1.3.2 Eeuwe van der Heide,, geboren op 12-08-1874 in Franeker (FR). Eeuwe is overleden op
                > 23-09-1874 in Harlingen(FR), 0 jaar oud.

              • Bert Wijnstra
                Message 7 of 7 , Feb 20, 2013
                  In kolom 14 staat de datum waarop met uit de gemeente is vertrokken en in
                  kolom 15 naar welke plaats.

                  Bert Wijnstra