Re: [Friesland-genealogy]Gjaltema

  • Klaas BEKKEMA
    Message 1 of 10 , Aug 8, 2000
      Ik ben ook wel geïnteresseerd in die andere publikatie over de Gjaltema's
      van Hoff, wie is die persoon.
      Mijn grootmoeder is Martsen Gjaltema en dokter Rinze Gjaltema heeft mijn
      gegevens gebruikt voor zijn publikatie, maar helaas is dat lang niet
      kompleet. Inmiddels heb ik meer onderzoek gedaan naar die familie en heb ook
      de jongere generaties wat aangevuld. Maar alle jongere aanvullingen zou ik
      wel weten. Wie kan mij daarbij helpen. Ik ben van plan om een nieuw boek
      over de Gjaltema's te maken.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Bekkema

      Message 2 of 10 , Aug 8, 2000
        Hallo!
        Klopt het dat ene Liekele Hendriks Helmes, geb Opende (Gron) 12 nov 1839
        getrouwd was met Wilhelmina Gjaltema? Eerste huwelijk met Feikje NN?

        Liekele (Lieko) Helmus & Rinske Helmus-Deutekom
        Siriusstraat 52, NL-1223 AP Hilversum, the Netherlands
        31(0)35 6858 675 (+voicemail) Fax 31(0)20 8848 931(fax2pc)
        gsm 06 28184122 (+SMS) NetMeeting (+Webcam)
        lhelmus@...

      • Klaas BEKKEMA
        Message 3 of 10 , Aug 8, 2000
          Beste Lieko,

          Dit klopt, Wilhelmina Hepkes Gjaltema, geb. 2-1-1850 te Surhuisterveen,
          trouwde op 29-11-1884 te Grootegast met Lykle Hendriks Helmus, geb.
          12-11-1839 te G.Opende, z.v. Hendrik Lykles Helmus en Hylkjen Lieuwes de
          Haan. Wilhelmina is een d.v. Hepke Pieters Gjaltema en Janke Pieters
          Mudstra.

          Met vriendelijke groeten,

          Klaas Bekkema

[...]

          of: http://go.to/frgen .
        • Lieko Helmus
          Message 4 of 10 , Aug 9, 2000
            Hallo Klaas,
            Dank je zeer. Klopt het ook van dat eerste huwelijk van Lykle/Liekele
            Hendriks Helmes/Helmus met Feikje NN?
            En hadden Liekele en Wilhelmina nageslacht?

          • j. van der meulen
            Message 5 of 10 , Aug 9, 2000
              Dag Klaas,
              Je noemt de naam van Hoff, hoe kom je daaraan? Die heb ik toch niet genoemd?
              Echter, een paar huisdeuren verder dan dr. Gjaltema woont mijn schoonmoeder
              (van Wieren) met een Boerema-van Hoff in de gelederen.
              Veel van de Gjaltema's weten we niet, behalve dat wat rest van de
              speelkameraadjes uit de 50er jaren en de dorpskennis.. Wat ik kan doen kun
              je van me krijgen, want geïnteresseerd ben ik wel degelijk. Ik zal m'n eega
              vragen te kijken naar oude foto's. En wat ik aan data heb stuur ik je toe.
              Groet, Jan van der Meulen.

> [...]
              > wel weten. Wie kan mij daarbij helpen. Ik ben van plan om een nieuw boek

            • Lieko Helmus
              Message 6 of 10 , Aug 9, 2000
                Hallo,
                Bij wat verder zoeken op de website van ’t RA kon ik die naam
                Gjaltema eerst niet eens vinden. Blijkt dus in 1811 als Gjeltema te zijn
                “aangegeven” met de aantekening dat Hopke (Hepke?) tekent
                als Geltema. Een kind heet dan ook nog Gelt.
                Verder is alles goed…..
                Overigens die Lykle/Liekele Hendriks Helmes/Helmus is waarschijnlijk
                ergens in Groningen overleden gegeven zijn familieachtergrond.
                Groeten, Liekele Lieuwes Helmus

                Message 7 of 10 , Aug 9, 2000
                  Beste Lieko,

                  Over evt. nageslacht van Lykele en Wilhelmina heb ik geen gegevens, omdat
                  mij alleen de Gjaltema's interesseren.
                  Wilhelmina had wel een voorzoon Hepke, die slechts enige maanden oud werd in
                  1883.
                  Met vriendelijke groet,

                  Klaas Bekkema

                  Message 8 of 10 , Aug 9, 2000
                    Beste Jan,

                    Die Hoff werd in een e-mail van Jan Diebrink genoemd, maar dat was dus niet
                    korrekt. Voor alle info over de Gjaltema's houd ik me aanbevolen.

                    Met een vriendelijke groet,

                    Klaas Bekkema

> [...]
                    eega
                    > vragen te kijken naar oude foto's. En wat ik aan data heb stuur ik je toe.

                  • Klaas BEKKEMA
                    Message 9 of 10 , Aug 9, 2000
                      Beste Lieko,

                      De naam Gjaltema, Gjeltema en Geltema wordt door elkaar gebruikt. De Hepke
                      die de naam in 1811 aanneemt is niet dezelfde Hepke die een dochter
                      Wilhelmina heeft. De eerste Hepke is de grootvader van de jongste .
                      Er zitten schrikbarend veel fouten in de 'transcripties' van de familienamen
                      en zijn niet betrouwbaar.
                      Ik heb het diverse malen aangekaart bij de systeembeheerder van het
                      Ryksargyf, maar zij doen er niets aan en hiermede komen vele foute gegevens
                      de wereld in. Dus niet teveel waarde hechten aan die naamsaannemingsakten!
                      Diegene die het toen heeft getranskribeerd was slecht op de hoogte van het
                      'oud' schrift en heeft enorm veel fouten gemaakt. Zelfs de kinderen zijn
                      soms niet korrekt vermeld. Soms lijkt de aannemer een aantal kinderen en
                      kleinkinderen te hebben. En dan worden die kinderen en kleinkinderen
                      doorelkaar gehaald. Persoonlijk ben ik heel slecht te spreken over die bron.

                      Met een vriendelijke groet,

                      Klaas Bekkema

                      Message 10 of 10 , Aug 10, 2000
                        Beste Klaas,

                        Bij slechts een van de velen families die ik belang bij heb was er een
                        fout gemaakt in de 1811 transcriptie, waarop ik hun attend gemaakt
                        heb. Deze fout was een paar maanden later rechtgesteld, dus kan ik
                        niet met recht zeggen dat er nooit gehoor aan gegeven word.

                        In ieder geval kunnen deze bronnen alleen als aanwijzing dienen, en
                        kan men bezwaarlijk een genealogie opbouwen uit alleen maar secondere
                        informatie. Dus, wanneer men een bron van data opgespoord heeft via
                        diensten als Naamsaanneming, de GenLias of de Mormonen, is het daarna
                        nodig om een afschrift van het werkelijke document of de film aan te
                        vragen voor insluiting in het eigen onderzoek.

                        Dat is mijn persoonlijke opinie, voor wat het waard is!

                        Gerda