Registers van naamsaaneming 1811

  • simon koorn
    Message 1 of 43 , Nov 2, 2003
      Lijstgenoten,

      In maart 1811 werden de "Zeven Verenigde Nederland" ingelijfd bij het Keizerrijk Van Napoleon. De tot dan geldende nederlandse wetgeving werd buiten werking gesteld.

      Van kracht werd : De code Napoleon Civil etc.

      In de Code Civil is aanwezig de registratie van de burgerlijke bevolking, gebaseerd op de een Franse Wet van 1792.

      De burgerlijk stand werd in juli /augustus 1811 vrijwel overal ingevoerd. De "Maire" (franse naam voor Burgemeester) ontving twee-talig instructie boek op het opmaken van de akten van de Burgerlijke Stand.

      Officieel mocht hij moest een ambtenaar (officier voor de Burgerlijke Stand) aan stellen. Maakt de burgemeester in die begin fase wel een akte van de burgerlijke stand, dan dan doet hij dat als waarnemend officier.

      In dat zelfde instruktieboek is ook een formulier aanwezig voor de naamsaanneming.

      Alle akten van de burgerlijke stand werden/worden in tweevoud opgemaakt. Na het jaar wordt een exemplaar overgebracht naar de Arrondissements-rechtbank. De gedachte hierachter dat de Rechterlijk Macht vrijelijk over de informatie kan beschikken en niet afhankelijk is van een ambtenaar van de burgerlijk stand.

      In de loop der tijd zijn deze dubbele exemplaren in het begin ouder dan 80 jaar overgebracht naar de "Rijksarchieven".

      Bij het inleveren door de gemeente naar de Arrondissementrechtbank zijn er ook dingen fout gegaan.

      Oh, we waren zo "Frans" gezind. Bij de archieven van de gemeenten ontbreken in zeer veel gevallen alle ingekomen en uitgaande stukken van 1811 - 1813.

      In Friesland zijn van 41 gemeenten (30 grietenijen en 11 steden) 35 registers van naamsaanneming bewaard gebleven.

      In de provincie Groningen zijn er van de 62 gemeenten slechts 6 registers van naamsaanneming bewaard gebleven.

      In principe zou het zo moeten dat er een exemplaar van naamsaanneming bij de desbetreffende gemeente berust en het andere exemplaar via de Arrondissementsrechtbank overgebracht is naar het Rijksarchief in de Provincie.

      Ook dit is in alle gevallen niet goed gegaan.

      Men moet elke gemeente afzonderlijk beoordelen, wil je voor jouw geval het goede antwoord vinden.

      Met vriendelijke groeten, Simon

      Huib de Vries <hg.devries@...> wrote:
      Bedankt Bert,

      Dus mogelijk toch Duitsland. Dat betekent dus dat ik naar genealogie nieuwsgroep rond Leer of OostFriesland op zoek moet om dit verder uit te zoeken.

      Overigens las ik voorgaande berichtgeving over de akten van naamsaanneming.
      Met het risiko een open deur in te trappen toch het volgende.
      De akte van naamsaanneming is(was?) een burgelijke standsakte en daarom in tweevoud opgemaakt.Het kan dus zijn dat Tresoar de tweede akte niet meer heeft, terwijl het gemeentearchief hem nog wel bezit.
      In mijn geval heb ik een kopie van beide. Zowel in Kollumerland als in het toen nog zogeheten Ryksargyf had men de akte.

      Groetjes Huib de Vries

      Message 43 of 43 , Jun 23, 2009
        Wie echt nieuwsgierig is naar Fries zilver en de meestertekens?

        Kijk eens op de site van Jan Schipper.
        http://www.zilverstudie.nl/

        Onder de letters T.K , van Pletting, Taeke Klazes vind je oa de lepel waar mijn zoektocht mee is begonnen (Stijntje Ijdes)

        En met veel hulp uit de groep de zoektocht volbracht. Veel geleerd en ondertussen een geweldige hobby naast het drukke bestaan in de interieurbouw.

        Nu ben ik bezig met Derk (Derks) de Vries, Wanneperveen en begin de kadaster gegevens te ontdekken (minuutplans).

        Ook een aanrader voor de beginner zoals ik is het boekwerk Friezen gezocht. Zoektips en adviezen werken ook over de grens naar Drente, Overijssel en ongetwijfeld naar Groningen.

        Prachtige hobby, Johan