Lolcke Gerrits

  • Martijn Pijnenburg
    Message 1 of 6 , Oct 31, 2003
      Beste lijstgenoten,

      Wie kan mij een stuk uit de Nederlandse Leeuw o.i.d. aanleveren van
      Lolcke Gerrits, of meer informatie over hem verschaffen. Het gaat
      hier over de mij inmiddels gebleken "beruchte" Lolke Gerrits, koning
      van Wartena, die rond 1750 voor het Hof van Friesland moest
      verschijnen vanwege het uitschelden van Luther voor een ketter. Nog
      meer van zulke rechtbankverslagen zijn er te vinden, maar dit is er
      een. Hij was gehuwd met Anna Gosses.

      Mvg,
      Martijn Pijnenburg, Harderwijk
      arcomser@...
      www.huitenga.tk
    • Cornélius Boekema
      Message 2 of 6 , Nov 3, 2003
        Martijn,

        Je kunt meer over "de koning van Wartena" vinden in "Feestjefte Fyftich Jier
        Roomsk Frysk Boun", 1967, pp. 130-140, tekst van H.W.F.Aukes. Het is in het
        Fries, maar bevat o.a. 'n zeldzame "leedbrief" in het Nederlands betreffende
        Anna Gosses (ook te vinden in de Prov. Bibliotheek, Leeuwarden, collectie
        Bruinsma) en de gegevens van 7 gehuwde kinderen van Lolke en Anna.

        M.vr.gr.

        Cor Boekema (Montreal)
[...]

      • Cees en Tiny Volker
        Message 3 of 6 , Nov 4, 2003
          Hallo Martijn,

          Al eerder hebben we kontakt met elkaar gehad via het prikbord van Treseor.
          We hebben verschillende gezamelijke stamouders

          Het stukje uit het Jubileumuitgave Roomsk Frysk Boun", 1967, pp. 130-140,
          tekst van H.W.F.Aukes. heb ik overgeschreven
          Hieronder volgt de leedbrief.

          "Het heeft God almagtig behaagd onze beminde
          Moeder en Grootmoeder Anna Gosses, wed.
          wylen Lolke Gerrits, in der Ouderdom van 94 jaaren 4 maanden en 2
          dagen, op zaturdag den 30 augustij 1766 te 5 Uur na Noen, door een
          langduurige en smertelyke Bedlegering en verval van Levenskragten, ten
          laasten verzeld van hevige pijnen, uit dit tijdelijke Leven op te
          eischen, en zo
          wy hopen in de gelukkige Eeuwigheid over te
          voeren. De overledene hadde 63 jaar en ruim 8
          maanden met wylen voorsz. haar Man in 't Huwelijk geleeft: wed. (uwe)
          zedert den 30 Augustus 1755, zijnde Moeder geweest van 12, Grootmoeder
          van 63, en Overgrootmoeder van 68, te zamen 143 Kinderen. Wij hebben het
          van onze pligt geagt UE. Van dit ons smertelijk verlies kennis te
          geven, niet twijffelende of UE. Zal mede deel nemen in deze onze
          regtmatige droefheid.
          Wenschende van herten dat de Alderhoogste UE
          beneffens UE. dierbare Familie lange jaaren in
          een gelukkige welstand, en voor smertelijk sterf-
          gevallen wil bewaren.
          Verblijve ondertusschen met waare Eerbied
          Wartena den 2 Sept. 1766
          (in het gebruikte exemplaar stond hieronder
          met de hand geschreven:
          "Geagte Neef
          UE. Bedroefde Dienaars
          Albert Baukes
          en voor de verdere vrienden")

          De rest uit de Jubileumuitgave zal ik je prive toesturen daar het nogal veel
          is. Mochten er andere in de groep belangstelling hebben dan hoor ik dat
          wel.

          Groetjes
          Tiny Volker-Laagland
        • Martijn Pijnenburg
          Message 4 of 6 , Nov 4, 2003
            Beste Tiny,
            heel erg bedankt voor het stuk. Een tijdje terug heb ik een rechtbankverslag
            van Lolke Gerrits ingekeken en daar kopieën van gemaakt. Als je daarin
            interesse hebt, of andere leden van de groep, dan hoor ik dat wel...
            Het gaat niet om het hele verslag maar om een samenvatting ervan

            Met vriendelijke groeten,
            http://www.huitenga.tk
            http://groups.msn.com/DefamiliePijnenburg

> [...]
            >veel
            >is. Mochten er andere in de groep belangstelling hebben dan hoor ik dat

            MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl
          • Cees en Tiny Volker
            Message 5 of 6 , Nov 4, 2003
              Hallo Martijn,

              Heel graag ontvang ik de kopieën van de samenvatting van het
              rechtbankverslag.

              Hoe ver ben je inmiddels met de kwartierstaat van Bauke Tjerks Hooghiemstra
              ?

              Zijn er verder nog foto's van de familie ?

              Message 6 of 6 , Nov 5, 2003
                Beste Tiny,
                Op mijn website heb ik foto's van Bauke Tjerks Hooghiemstra x Maria
                Hendericus Sleijfer, ook heb ik nog een foto van Maria Hendericus Sleijfer
                met haar dochters. Maar ik ga denk ik binnenkort verschillende familieleden
                Hooghiemstra en Posthumus (nichten van mijn opa) proberen op te sporen in en
                om Dokkum, waar de familie woonde.
                De akte van naamsaanname van Hooghiemstra en van der Kolk heb ik hier thuis.
                Verder heb ik nog heel veel foto's van de familie Huitenga, welke ik
                binnenkort in boekvorm op cd ga uitgeven, Hooghiemstra helaas nog niet zo
                veel, maar die ga ik wel opzoeken. De kwartierstaat van Bauke Hooghiemstra
                zal ik binnenkort opsturen, ik ben al wel een eind gevorderd, maar niet heel
                veel verder...

                Met vriendelijke groeten,

                Hotmail en Messenger on the move
                http://www.msn.nl/communicatie/smsdiensten/hotmailsmsv2/