Zoektocht

  • Bert Huizenga
    Message 1 of 6 , Aug 6, 2000
      Ben op zoek naar alle info over de families HUISENGA, HUISINGA, HUIZENGA en HUIZINGA. Verder speciale interesse voor Johannes Rinses, Rinse Johannes, Tjalling Rinses uit Veenwouden. Bedankt !

    • Marianne Hoogma
      Message 2 of 6 , Aug 7, 2000
        >Ben op zoek naar alle info over de families HUISENGA, HUISINGA, HUIZENGA
        >en HUIZINGA. Verder speciale interesse voor Johannes Rinses, Rinse
        >Johannes, Tjalling Rinses uit Veenwouden. Bedankt !

        Dag Bert Huizinga,

        Ik ben momenteel bezig met de nazaten van Dingelum Willems Huizinga, RK,
        geboren in Roordahuizum (1783) als zoon van Willem Steffens en Aafke
        Alderts en overleden op 13-9-1826 te Sneek. Hij gaat in ondertrouw op
        4-5-1805 te Sneek, het kerkelijk huwelijk is op 19-5-1805 met Tietje
        Harmens (die later de achternaam de Jong draagt). Dingelum Willems neemt
        in 1811 de achternaam Huizinga aan in Sneek. Hij was meester-kuiper in die
        plaats. Zijn (klein)kinderen gaan de door het leven met alle mogelijke
        varianten als Huisinga, Huisenga, etc.
        Deze familie is vooral te vinden in Sneek, maar kinderen uit een van de 4
        (!) huwelijken van een van zijn zonen Gerardus Dingeloms zijn ook te vinden
        in de gemeente Het Bildt.

        Ik ben er nog niet achter waarom deze Dingelum Willems de achternaam
        Huizinga koos, want zijn broer (en zuster) kozen in 1811 voor de achternaam
        Hoogma die al eeuwenlang in de familie van zijn moeder Aafke Alderts
        voorkwam.

        Mocht je meer willen weten over deze tak, waarvan ik overigens geen nazaten
        aantrof in Veenwouden, laat het dan even weten.

        Met vriendelijke groet,

        Marianne Hoogma

        (Ook altijd nog op zoek naar hedendaagse families Hoogma/Hogema/Hoogema
        oorspronkelijk uit Friesland).
      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 6 , Aug 7, 2000
          Hallo Bert,

          Hierbij nog een Huizinga:

          GEZINSBLAD Jelle Aukes HUIZINGA
          Hinke Jans PLOEG
          MAN
          naam Jelle Aukes HUIZINGA
          VROUW
          naam Hinke Jans PLOEG
          vader Jan Jetses
          moeder Jeike Pyters
          geboren circa 1791
          overleden 23-01-1813 te Mairie Surhuizum (aktenr 2)
          info oud 22 jaar, gehuwd

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar

          Message 4 of 6 , Aug 7, 2000
            Beste Marianne, vriendelijk dank voor je reaktie. Weet geloof ik niet veel
            van deze familie, maar hou me altijd aanbevolen. Zit momenteel nog even met
            een PC-probleem. Hoop dat dit over twee weken opgelost is. Misschien kan ik
            je dan een wederdienst doen. Neem later dus nog kontakt met je op.
            Hartelijke groeten, Bert
> [...]

            Met vriendelijke groet,

            Marianne Hoogma

            (Ook altijd nog op zoek naar hedendaagse families Hoogma/Hogema/Hoogema

            of: http://go.to/frgen .
          • Marianne Hoogma
            Message 5 of 6 , Aug 8, 2000
> [...]
              >een PC-probleem. Hoop dat dit over twee weken opgelost is. Misschien kan ik
              >je dan een wederdienst doen. Neem later dus nog kontakt met je op.

              Dag Bert, vervelend die PC-problemen, net nu je allerlei contacten krijgt
              met medezoekers naar je familienaam. Sterkte ermee! Ik hoor het wel weer
              over een week of 2.
              Marianne Hoogma

            • Gerard Yntema
              Message 6 of 6 , Aug 9, 2000
                hallo Marianne,

                Net thuisgekomen van 'n paar dagen Friesland trof ik o.a. jouw info aan;
                je vraagt o.a. naar de families hogema.
                als ook deze fam. R.K was, dan heb ik misschien iets voor je.
                in mijn moeders stamboom (Veldman/Veltman/Brouwer/Siemensma) komt o.a. voor:

                Pieter rinzes, boer, geboren rond 1716 Workum, overleden 6-5-1782 Workum,
                gehuwd met Allertje W. Allerts, geboren tussen 1724 en 1729 en overleden op
                14 mei 1783 te Workum.

                Uit dit huwelijk minimaal 9 kinderen:
                2e kind was bekend als: ALLERT PIETERS HOGEMA, gedoopt (rk)
                7 september 1750 te Workum.

                Verder heb ik van hem niets omdat veel andere kinderen zich Veldman/Veltman
                noemden en daarin gaat mijn moedersstamboom verder.
                In het Ryksargyf is een boek/schrift over de VELTMAN/VELDMAN-families van
                Workum.

                Hopelijk heb je hier iets aan,

                groeten, Gerard Yntema.