Re: Jan Rijkels JANSMA

  • Yntze van der Honing
    Message 1 of 1 , Jul 11, 1999
      At 02:45 PM 7/9/99 +0200, you wrote:
      >From: "Lex Bennink" <bennink@...>
      >
      >Test lijkt geslaagd. Meteen maar de eerste (?) vraag gelanceerd:
      >
      >Wie weet i.v.m. kwartieronderzoek mij iets verder op weg te helpen.
      >
      >Ik zoek gegevens (plaatsen, data, namen ouders) over de volgende personen:
      >
      >Willem Lieuwes Boonstra (zou geboren moeten zijn � 1760/1770)
      >Sjouwkje Benedictus (geboren rond 1770)
      >28-08-1798 te Smilde (Dr) is geboren en aldaar overleden op 25-08-1827, zij
      >waren oorspronkelijk afkomstig uit Frysl�n. Hilligje was de eerste
      >echtgenote van mijn oudvader Jan Bennink.

> [...]

      Lex,

      Als je er van deze JANSMA nog een of twee generaties bij kunt vinden, is er
      misschien een aansluiting te leggen met een van de vele Rijkeles (Rykelds,
      Ryckolts, enz.) in Schoterland. Dit waren hoofdzakelijk mennonieten, zoals
      een groot deel van de toenmalige bevolking te onzent. Ook in Gaasterland
      ben ik overigens deze voornaam tegengekomen. Of de naam ook in Opsterland
      verder veel voorkomt, weet ik helaas niet.

      Met vr. gr.

      Yntze van der Honing