Re: [Friesland-genealogy] trekschuit.

  • A.Flokstra / C.M.Flokstra-ten Haken
    Message 1 of 14 , Oct 6, 2003
      Als het voor historici van belang is herinner ik mij ook na 1945 (tot ca.
      1950) nog geregeld (niet regelmatig) trekschuiten (met name turf) in zowel
      de Drentse Hoofdvaart als in de Hoogeveense Vaart te hebben zien varen, op
      weg van en naar de veengebieden.
      Arie Flokstra (oud-inwoner van Meppel)

      Message 2 of 14 , Oct 6, 2003
        Volgens mij is er verschil tussen een trekschuit en het trekken van een
        schip zoals het hier beschreven wordt. Tot na de Tweede Wereldoorlog
        werden er inderdaad nog vrachtschepen door de schippers 'gejaagd'. De
        schipper, zijn knecht, maar ook heel vaak vrouwen en kinderen liepen dan
        "yn 'e beage" om het skûtsje door de smalle kanalen vooral richting
        Drenthe (turf!) te trekken. Die kanalen waren te smal om te zeilen en
        een motor of een opdrukker had men soms niet. Zodra de wind gunstig was
        en het water het toeliet werd dan het zeil weer gehesen.

        Maar een trekschuit is heel iets anders. Dat zijn schepen zonder zeil,
        die in geregelde diensten voor personenvervoer tussen de dorpen en
        steden door de trekvaart getrokken werden, over het algemeen met een
        paard op het jaagpad. In Dokkum vaart tegenwoordig nog een nagebouwde
        trekschuit. Op http://www.club65dokkum.nl/toerisme/trekschuit.html staat
        er een foto van. Dergelijke trekschuitverbindingen zijn allemaal
        halverwege de 19de eeuw gestopt, toen de concurrentie van de trein en de
        tram het personenvervoer overnam.

        Andrys Stienstra

        email: andrys@...

        Message 3 of 14 , Oct 6, 2003
          Beste Andrys,

          Je hebt een punt daar. Er is, dunkt mij, inderdaad verschil tussen de begrippen "trekschuit" en "het trekken van een schuit". De tjalken waar ik over sprak zeilden ook (turf naar Hoorn bijvoorbeeld). De trekschuit als "waterbus", zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt!

          Frans Jurjen Bakker

          Message 4 of 14 , Oct 6, 2003
            Jawel,jawel,

            Als zesjarige na de hongerwinter 1944-1945 naar Drente gestuurd om aan te sterken, heb ik
            het gezien.
            De vrouw in het tuig en de man met zijn pijpje aan de helmstok.
            Het gezicht van die vrouw zal ik nooit vergeten.
            Deerniswekkend.
            Zij vervoerden turf, de delfstof waar de Gouden Eeuw met zijn mini ijstijd op dreef,maar
            ook in de oorlog een brandstof die velen de koude winter doorhielp.
            Ook bij ons in Amsterdam.
            Het was een zeilschip en geen trekschuit.
            Misschien iets off topic maar door de genealogie kwam ik erachter dat een oer-oerpake van
            mij deze schepen bouwde in Dokkum.
            Het trekschuitje waar Andries op doelt is een heel mooi luxe jachtje a.h.w.en inderdaad
            niet te vergelijken met pramen, skûtsjes en andere vrachtschepen.
            De skûtsjes die tegenwoordig aan wedstrijden meedoen zijn vaak van binnen zo
            ''uitgekleed'' om gewicht te besparen dat zoals van de week tientallen van deze schepen
            de haven moesten opzoeken bij een zeiltocht met stijfe bries over het IJsselmeer en
            slechts een 5tal de tocht kon volbrengen.
            Dit waren dus ook geen trekschuiten.
            Peter Nanne Streekstra

[...]

            Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999

          • Fred Reenders
            Message 5 of 14 , Oct 6, 2003
              Op de website van het digitale dorp Warffum staat een prachtig verhaal over
              een tocht met een trekschuit.
              Bovendien voorzien van foto's.
              Trekschuit "De Herinnering" uit Dokkum.... schijnt de enige replica in
              Nederland te zijn.
              Ga naar www.warffum.com en zoek op: trekschuit.
              Klik daarna op: "Trekschuit Theatertocht Groningen - Warffum..."

              Vriendelijke groet,
              Fred Reenders

              P.S. het verhaal "de Lorelei van Onderdendam" is best aardig maar hier zeer
              off-topic.

              Message 6 of 14 , Oct 6, 2003
                Geboren in Jirnsum, vlak bij het Zuivelfabriek (later van Douwe Egberts) en
                dus wonende langs de Boorn, weet ik nog goed hoe de schippers door ons dorp
                boomden en buiten het dorp "in het harnas" de boot verder trokken. Dat was
                rond de jaren 1938!

                Cor Boekema (Montreal)

                Message 7 of 14 , Oct 6, 2003
                  Voor (amateur)genealogen toch een moeilijk onderwerp.
                  Wanneer als beroep vermeld wordt: schipper,dan kan het wenselijk zijn om te kijken wat
                  voor schip deze voorzaat bevoer.
                  Trekschuitschippers waren veel vroeger lid van een gilde en deze werden dan ook vaak
                  vermeld in de Gildeboeken.
                  (zie o.a Gemeentearchief Leeuwarden en verder)
                  Bij overmatig drankgebruik en of afzetterij(wat vaak voorkwam) werden deze het gilderecht
                  ontnomen.
                  Deze schippers en z.g.praamschippers(lokale boeren e/o kasteleins),potschippers(met
                  aardewerk aan boord) e.d. hadden veelal een vast (huis)adres.
                  Een andere categorie waren veelal de schippers van van de vaak genoemde z.g.bolkopschepen
                  (skûtsjes e.d.)e.a. en later de z.g.Clippers(scherpe steven).die net zoals de Grunningers
                  eigenlijk heel NW Europa en veel verder bevoeren.
                  Een befaamd type schip was de z.g.Oostzeetjalk , meestal herkenbaar een hogere denning en
                  twee patrijspoorten ,links en rechts van het roer.
                  (Deze schepen bestaan nog, meestal als woonschip)
                  Friezen en Grunningers voeren met deze schepen eigenlijk overal naar toe.
                  Het voordeel was van deze z.g platboomschepen(!) dat met een goede zeewaardigheid en een
                  geringe diepgang deze overal konden komen.
                  Van de slikhavens in Engeland ,de Baltic, Rusland,Finland en verder tot diep in de
                  binnenlanden van Friesland.
                  Deze (zeegaande)schepen werden gejaagd(getrokken) door de vaak smalle wateren van
                  Friesland.
                  (Niet te verwarren met Trekschuiten)
                  Aan boord van deze schepen werd gewoond en werden de kinderen geboren.
                  Een ware crime voor een genealoog om zijn voorouders te vinden als er zo een schipper in
                  zijn afstamming voorkomt.
                  Ja, het zou mij zelfs niet verbazen als er geboorteaangiftes/dopen zouden bestaan in
                  Rusland.
                  Ik heb begrepen dat een lid van deze groep bezig is om,voor zover mogelijk, deze schippers
                  in kaart te brengen.
                  Waarvoor hulde.
                  De infrastructuur van Friesland door de vaarwegen hebben een rel.rijkdom gegenereerd die
                  heden ten dage nog merkbaar is maar echter door vele hedendaagse bestuurders niet
                  onderkend wordt(off topic).
                  Het gaat hier te ver om door te gaan, maar voorwaar, een voor Friezen die geinteresseerd
                  zijn in voorouders een interresant onderwerp.
                  Voorlopig even,
                  mei freonlike groetnis,

                  Peter Nanne Streekstra

                  Message 8 of 14 , Oct 6, 2003
                    Ik sluit me graag bij Peter Nanne Streekstra aan. Een boeiend, vrijwel vergeten en genegeerd stuk historie. En ik was al blij toen de Tjonger in de oude luister werd hersteld. Het is de moeite waard e.e.a. nader te onderzoeken. Er wordt op teruggekomen!

                    Frans Jurjen Bakker

                    Message 9 of 14 , Oct 7, 2003
                      Voor Cor Boekema (en wellicht ook anderen):
                      er is een website over de historie van het dorp (J)irnsum, zie
                      www.irnsum.nl

                      mvg,
                      Symen A. Schoustra
                      ////////

> [...]
                      dorp
                      > boomden en buiten het dorp "in het harnas" de boot verder trokken. Dat was

                    • Cornélius Boekema
                      Message 10 of 14 , Oct 8, 2003
                        As Jirsnumer kot wist ik wol dat Jirnsum in webside hie, mar ik hie de
                        vernijing nog net besjoen.
                        Wol bedankt Symen

                        Cor Boekema

                        http://docs.yahoo.com/info/terms/

                        > juli 1999 geposte berichten staat op

                        http://docs.yahoo.com/info/terms/

                        > of: http://go.to/frgen .

                      • Mazz
                        Message 11 of 14 , Oct 8, 2003
                          Cor
                          Sorry to interrupt maar wat is KOT, de rest begrijp ik wel
                          Mazz, Sydney