Ik stel me voor

  • Ingmar Zondervan
    Message 1 of 9 , Sep 24, 2003
      Beste Friesland-genealogy liefhebbers

      Mijn naam is Ingmar Zondervan 42 jaar
      Ik ben geboren in Amsterdam en woonachtig in Tuitjenhorn(West-Friesland NH).
      Op het gebied van genealogie ben ik nog een beginner. Langzamerhand ontdek
      ik hoe je wat en waar kan vinden.
      Maar ik sta open voor tips .
      Mijn grootvader Gerard Zondervan(geb.11/10/1908 te Leeuwarden) is in de
      jaren 20 van Leeuwarden naar Amsterdam gegaan. Hij werkte bij de
      FG-hypotheekbank. Hij was de zoon van Gerard Zondervan en Grietje van
      Seyen(begraven in Lekkum)
      Ik ben geinteresseerd in informatie over de families Zondervan, Van
      Seyen,, Thijssen, Gaeles van der Wal .
      Van horen zeggen ben I te weten gekomen dat mijn voorouders werkzaam was in
      de Friese chichorei-industrie, waar evenals dat Gerard Pieter Zondervan
      zich bezig hield met Fries houtsnijwerk, Er circuleren houten borden,
      sigarenkisten en dergelijke in de familie.
      Waar zou ik gegevens kunnen vinden over de chichorei industrie in
      Friesland?
      Ook is er een vermoeden dat Grietje van Seyen na het overlijden van Gerard
      Zondervan (ongeval) aan de kost kwam door pensiongangers, wat in de familie
      destijds niet echt gewardeerd werd. Zij woonde in de omgeving van
      Lekkum/Snakkeburen.
      Ik hoop dat er deelnemers zijn van deze email nieuwsgroep die mij verder
      kunnen helpen.

      1Ingmar Zondervan geb.27-5-1961 Amsterdam X Maria Lucia Franscisca
      Brakkee geb.12-10-1960 Nijmegen.
      Victoria Zondervan geb. 20-4-1990 Den Haag
      Roman Zondervan geb. 21-10-1992 Den Haag
      Annemiek Zondervan geb.31-7-1967 Utrecht X Eric Esajas
      Damian Esajas

      2Gerard Willem Zondervan geb.2-2-1941 Amsterdam X Anna Jacquelina Veldman
      geb. 3-1-1939 Amsterdam

      3Gerard Zondervan geb.11-10-1908 Leeuwarden X Aleida Jansen geb. 19-5-1914
      Zwolle
      overl. 1994
      overl. 18-9-2003
      4Gerard Zondervan geb.1880 Leeuwarden X Grietje van Seyen
      overl. 4-6-1910(Leeuwarden)
      5Gerard Pieters Zondervan X Aukje Thijs Thijssen geb. 1841
      overl. 7-8-1915
      dochter van Thijs Kornelis Thijssen en Jitske Gaeles van der Wal(geb.
      Drachten)

      Vriendelijke groeten, Ingmar Zondervan

    • van 't Zet
      Message 2 of 9 , Sep 24, 2003
        Ingmar,
        zoek eens op de volgende site http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

        5 Gerard Pieters Zondervan gehuwd Aukje Thijs Thijssen geb. 1841
        overl. 7-8-1915
        dochter van Thijs Kornelis Thijssen en Jitske Gaeles van der Wal(geb.
        Drachten)
        Thijs Cornelis Thijsen, geboren 1798 overleden 08-012-1874 Smallingerland 76
        jaar gehuwd
        gehuwd 17-01-1796 te Drachten
        Joukjen Molles overleden 09 september 1849 73 jaar weduwe

        Carla van 't Zet

        Vriendelijke groeten, Ingmar Zondervan

        of: http://go.to/frgen .

      • Ada Smit
        Message 3 of 9 , Sep 24, 2003
          Beste Ingmar,
          Ik heb dit vast gevonden voor je op het internet.
          zie ook:
          http://members1.chello.nl/~j.nikkels/gen/papier/families/family4.html

          Dalfsen Chichorei-fabriek Egberts Prohama, 1858 - 1965 *
          In 1965 werd de naam van het bedrijf gewijzigd in produktie en
          handelsmaatschappij Prohama N.V. v/h B.A. Egberts en Co's, omdat het bedrijf
          overschakelde van de produktie van chichorei naar die van ingrediënten voor
          drankautomaten. In 1983 gefuseerd met Leidsche Koffiebranderij N.V. Het
          nieuwe bedrijf werd gevestigd te Leiden.
          Dit archief is niet geïnventariseerd, raadpleeg de studiezaalmedewerker.
          Ada Smit
          Rotterdam
        • genvaneck
          Message 4 of 9 , Sep 24, 2003
            Op mijn internetsite www.vaneck.be staat bij de Sikkema's een
            uitgebreide beschrijving van het werk rond een chichoreifabriekje te
            Damwoude. Helaas (vermoed ik) is het in het Fries.

            Fedde

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Ingmar Zondervan

          • k.v.d.wal
            Message 5 of 9 , Sep 25, 2003
              Ik heb het even bekeken en het is inderdaad geef frysk. Wil je het vertaald
              hebben en heb je geen haast dan wil ik dat t.z.t. wel voor je proberen en
              hier plaatsen of aan je mailen zodat je devrtaling op je site kunt plaatsen.
              Maar even geduld. KvdW

              <i.zondervan@q...> wrote:
> [...]
              > overl. 7-8-1915
              > dochter van Thijs Kornelis Thijssen en Jitske Gaeles van der Wal

              Yahoo! Groups Sponsor

              Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
              of: http://go.to/frgen .

              com/group/Friesland-genealogy

            • k.v.d.wal
              Message 6 of 9 , Sep 29, 2003
                Feddeik heb je "vertaling klaar" maar kan hem niet als attachment verzenden
                in de group, zeg maar hoe ik dat moet doen. groetsjes KvdW

                Message 7 of 9 , Oct 1, 2003
                  Deze vertaling is niet van belang voor mij (ik lees wel Fries), maar
                  voor de vraagstelster Ingmar Zondervan. Ik denk dat je deze beter
                  direct naar haar eigen email kunt versturen.

                  Met vriendelijke groet,

                  Fedde

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "k.v.d.wal"

                  Service.

                • k.v.d.wal
                  Message 8 of 9 , Oct 1, 2003
                    Fedde, de naam is ook al fries, maar ik vind het een vreemde zaak dat je
                    vermeld: " Helaas (vermoed ik) is het in het Fries. Je zins opbouw had dan
                    beter kunnen zijn: Helaas in het Fries en dat lees je vermoedelijk niet. Nu
                    slaat het waarschijnlijk op helaas. Werk voor niets geweest dus, want dan
                    had jij het ook voor haar kunnen "vertalen" naar abn. Niettemin ik heb haar
                    reeds een mail met aanhangsel gestuurd, indien er meer zijn die deze
                    vertaling"in ABN wensen dan graag even per mail aanvragen karelvdwal@zonnet
                    nl Groetend, karel

                    <karelvdwal@z...> wrote:
                    > Feddeik heb je "vertaling klaar" maar kan hem niet als attachment
                    verzenden
                    > in de group, zeg maar hoe ik dat moet doen. groetsjes KvdW

                    Service.

                    Message 9 of 9 , Oct 1, 2003
                      Fedde/Karel
                      Bedankt voor jullie vertaling.
                      Ik woon wel in West-Friesland (Noord-Holland) maar het fries ben ik nog niet
                      helemaal machtig.
                      Ik kijk wel elke dag naar Dhr. P. Paulusma.,dus oant sjen en oant moan
                      begrijp ik onderhand wel.
                      Ook ben ik dol op friese dumkes.
                      Van oorsprong ben ik een Amsterdamse stoepenschijter en tegenwoordig zit ik
                      tussen de kolenboeren.(Tuitjenhorn)
                      Overigens ben ik een "hij"in plaats van een "zij"

                      Groeten, Ingmar