Re: [Friesland-genealogy] Het Fries/Frisian course

  • Hans Robert Holdijk
    Message 1 of 17 , Sep 1, 2003
      P.N.S.

      Da's mooi knudde. Ik had net het woordeboek gekocht.

      Mocht je mij met " die hollander " bedoelen, wat ik
      niet aanneem, dan had je mijn mail wel gelezen maar de
      boodschap niet begrepen.

      =====
      m.v.g. Hans R. Holdijk
      Moderator " Genealogie in Nederland "
      http://groups.yahoo.com/group/Genealogie_Nederland/
      Kijk hier voor goede betrouwbare genealogische links
      http://sitebuilder.yahoo.com
    • marion
      Message 2 of 17 , Sep 1, 2003
        Hi Peter Nanne Streekstra,
        Ik ben zeker een dome Australische Nederlander, want ik snap niet hoe dat te
        gebruiken? Zyn er geen sentences of uitdrukingen te leren of zo? Ben best
        well geintresseerd maar kan dit niet begrypen. Ben niet zo good met
        computers, sorry.
        Marion, Sydney
        Message 3 of 17 , Sep 1, 2003
          Dear Marion,a.o.,
          The mentioned site(Frisian course) starts up in English.
          When you want to go to the Dutch version simply click the field= Nederlands.
          The software to hear Frisian spoken is simply to download via a clickable link on the
          same site.
          A child can do the wash, as it were.
          Knock, and thou shall be answered, meaning, sure there will be somebody to help you, but
          I think this is going here a bit off topic now.
          Sincerely yours,
          greetings;
          Peter Nanne Streekstra

          The adresses
[...]

          Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999

        • Olga Jorritsma
          Message 4 of 17 , Sep 1, 2003
            Hoi allemaal,

            Het is wel wat vreemd, daarom even mijn vraagje aan jullie.
            Wat heeft fries in hemels naam met de genealogie te maken???????????????????
            Ik zie allemaal mailtjes die weer een onderwerp fries heeft, en daar word niet over gezeurd???????????????
            Maar als iemand iets aanhaalt over genealogie uit de bijbel heeft dat weer niets met genealogie te maken???????????
            Wel errrrug vreemd, hoor.
            't Is maar even een vraagje van mij.
            Voor het geval er mensen een beetje boos worden, het spijt me erg dat je weer uit je vel springt, maar het is gewoon oneerlijk dat er wel over het onderwerp fries gesproken mag worden, wat overigens niets met het onderwerp genealogie te maken heeft.
            Maar over de bijbelse genealogie mag niet worden gesproken.
            Dus mensen, of alles over 1 boeg gooien en dat andere ook weer toe laten.
            Jullie kunnen het 1 niet verbieden en het andere toelaten.

            Yahoo! Groups Sponsor
            Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
            of: http://go.to/frgen .

          • Herman van der Woude
            Message 5 of 17 , Sep 1, 2003
              Olga,

              Volgens mij ben je appels met peren aan het vergelijken. Maar het zij je
              vergeven, want het is of een heel vroege morgen voor je, of een heel late
              avond, gelet op het tijdstip dat je jouw bericht verzond.

              Er wordt een enkele keer wel eens betoogd dat Fries geen taal, maar een
              dialect is en dat Fries liever niet in deze groep moet worden gebruikt, dit,
              ondanks het feit dat het een groep is die zich richt op genealogie uit
              Friesland waardoor er dus ook veel Friezen aan de discussies deelnemen.
              Hoewel zo'n taaldiscussie ook wel eens wat teveel kan uitpakken, is echter
              geen van de deelnemers er ooit op uit (neem ik aan) om de ander te 'bekeren'
              tot zijn of haar 'Hollandse' of Friese standpunt.

              Voor zover ik weet, komt er in de bijbel geen enkele Fries voor, laat staan
              een Friese genealogie. Alleen al daarom horen bijbelse genealogieën niet
              thuis in deze groep. Nog afgezien daarvan, dat, als er al eens iemand met
              een bijbelse genealogie voorbij zeilt, dat altijd gepaard gaat met
              bekeringsdrang. Ook daar is deze groep niet voor bedoeld.

              Andrys Stienstra heeft als moderator in deze groep al eens uitgelegd, dat er
              binnen deze groep drie talen worden gebruikt: Nederlands, Engels en Fries.
              Mocht een van die talen een probleem opleveren voor een ander, dan is dat
              zowel jammer voor de een als de ander. Maar voor het overige zou ik zeggen:
              terug naar de Friese genealogieën!

              Met vriendelijke groet,

              Herman van der Woude

> [...]
              |Hollander die zich ergert als
              |er wat Fries in deze groep voorbijkomt het volgende:

            • Streekstra
              Message 6 of 17 , Sep 2, 2003
                Olga e.a.,
                In de 19de eeuw waren er theorien dat de Friezen een van de verloren volkeren van de
                Joodse stam waren.
                Als je nu wetenschappenlijk en goed gedocumenteerd kan aantonen dat Jezus(als Jood) van
                Friese origine is dan ben ik de eerste die dat met grote belangstelling zou lezen,
                vooropgesteld dat ik de tekst zou kunnen begrijpen tussen een woud van vraagtekens waar
                mijn machine bijna van crasht.
                Voor de rest sluit ik mij aan wat Herman schreef.
                Voor zover nu maar weer even,
                Vriendelijke groet;
                Peter Nanne Streekstra

                Message 7 of 17 , Sep 2, 2003
                  Peter Nanne Streekstra en Herman van der Woude,

                  De beantwoording van de vraag/opmerking van Olga is
                  gewoon kort door de bocht met oogkleppen op.

                  Als er tegen het ene lid van de groep gezegd wordt dat
                  het onderwerp enkel genealogie mag wezen geldt dat ook
                  voor de " Fries " discussie. En of Fries nu een taal,
                  een dialect of een gebrek is doet hier niet terzake.

                  Ook in deze groep gaat het om uitwisseling van
                  gegevens op genealogisch gebied en niet om de friese
                  taal.

                  En mocht iemand per ongeluk of opzettelijk mij
                  bedoelen met " die hollander " dan vind ik dat " wel
                  een beetje dom ". Ik interesseer mij best voor een
                  aantal "friese" onderwerpen en kan zelfs een afkomst
                  aantonen. Mij gaat het er om dat ik inhoudelijk
                  misschien dingen mis of niet begrijp omdat ik geen
                  Fries ken. Als men dan vindt dat dat dan jammer voor
                  mij is denk ik dat het jammer voor hen is.

                  Overigens ben ik mij er van bewust dat niet iedereen
                  die hier over Fries post ook representief Friesland
                  vertegenwoordigt.

                  =====
                • Appy de Vries (hotmail)
                  Message 8 of 17 , Sep 2, 2003
                    Peter Nanne;
                    in de 19-e eeuw theorieen over de Friezen,
                    al zouden ze van een verloren Joodse stam afstammen.?
                    staat dat ook ergens te lezen?
                    Appy.

                    Message 9 of 17 , Sep 2, 2003
                      Beste...
                      Al een hele tijd ligt het onderstaande stukje op mijn 'plank'.
                      Ik mocht het ontvangen van Henske Nijenhuis en komt uit het boekje van W.J.
                      Nijenhuis; 'de Nijenhuizen van Schoterland.'
                      Mijn fries is echter niet voldoende om exact te kunnen bevatten waar het
                      over gaat.
                      Mag ik eruit afleiden dat ene Imke Jeips Klaver in 1806 in het
                      gemeentebestuur van Schoterland zit? En dat Imke Mennist is?
                      Heeft er verder iemand onderzoek gedaan naar Mennisten in die contreien?
                      Alvast vriendelijk dank aan een ieder die kan bijdragen...
                      Jan

                      "Hendrik Tjeerds (Nijenhuis, De Knipe 13 july 1749 - Nijhoarne 47 op
                      8 maart 1840 - 90 jier - /hn:
                      Sjoen ús Menniste eftergrûn sil Hindrik Tsjeards rjuchter yn it
                      Gerjucht fan Skoatterlân. Yn 1802 en 1806 wie it al net oars.
                      Oer 1806 haw ik de ferslaggen fan it gemeentebestjoer fan Skoatterlân
                      neigien. Dit woe 'k dêrút meidiele:
                      Fan 1 april oant en mei 17 desimber 1806 waard 15 kear gearkommen. Op
                      1 april waarden mei mear oaren lid Rikele Piters Heida, Imke Jeips
                      Klaver en Hindrik Tsjeards.

                      a. 17 septimber komt in útstel fan Hindrik Tsjeards en Imke Jeips
                      Klaver oan 'e oarder om by te let kommen of weibliuwen fan riedsleden
                      boete te heffen en wol by - sûnder goede reden - te let kommen
                      in "sesdehalff" - dat wie 27 1/2 sint - en by hielendal
                      weibliuwen "twee sechtehalven". It útstel wurdt oannommen. Hindrik
                      Tsjeards skynt in krekt man west te hawwen.

                      b. It Departemintaal Bestjoer stelt it traktemint fan 'e meirjuchters
                      fêst op f. 100,- as hja teffens lid van it gemeentebestjoer binne en
                      oars op f. 150,-. En wel boppe de "gerechtsjarn"(= de
                      gerjuchtskosten)."
                    • w.l.b. wilschut
                      Message 10 of 17 , Sep 2, 2003
                        Kunnen/zullen we nu eindelijk eens ophouden met dat ongebreidelde
                        gel........ over "fries", etc?
                        Zullen we ons nu weer bezig houden met genealogie?

                        Wim Wilschut.

                        Message 11 of 17 , Sep 2, 2003
                          Wim,

                          Ik sluit me hierbij graag aan.

                          En aan anderen wil ik vragen om de emailgroep alleen te gebruiken voor
                          datgene waarvoor hij bedoeld is, de eerder door Wim genoemde genealogie.

                          Dus geen links plaatsen met daarin chauvinistische friese links, wat net
                          zoveel op bekeren begint te lijken als het verwijt van Heman van der Woude
                          dat per definitie een bijbelse genealogie gepaard gaat met bekeringsdrang.

                          Ik heb weer een hoop mailtjes te wissen met onzin (ja, ook deze hoort
                          daarbij.)

                          Met vriendelijke groet,

                          Johnny Geers

                          Message 12 of 17 , Sep 2, 2003
                            Jan;
                            hier de vertaling voorzover ik denk dat het goed is!
                            Hendrik Tjeerds Nijenhuis 13-07-1749 te Nieuwehorne 08-03-1840 [90jaar]
                            Gezien onze doopsgezinde achtergrond zal?? Hendrik Tjeerds rechter in het
                            ""gerecht van schoterland"". in 1802 en 1806 was het niet anders.
                            over 1806 heb ik de verslagen nagegaan van het gem;bestuur van schoterland;
                            dit wil ik eruit mededelen; van 01-04- tot en met 17-12-1806 word 15 keer vergadert
                            op 01-04 werden met meer anderen lid; Riekele Pieters Heida -Ymke Jeips Klaver
                            en Hendrik Tjeerds
                            a- 17-09- komt een voorstel van Hendrik Tjeerds en Ymke Jeips K. aan de orde
                            om bij het te laat komen of wegblijven, van raadsleden boete te heffen en wel bij
                            -zonder goede reden-te laat komen 27 en een halve cent te betalen en bij
                            helemaal weg blijven -twee-sechtehalven?-
                            het voorstel werd aangenomen; H.T.schijnt een precies mangeweest te zijn.
                            b- Ged;staten? stelt het salaris van de mederechters vast op 100 G. als ze tevens lid
                            van het gem;bestuur zijn 150G. en wel boven de gerechtskosten !
                            Jan dit was het .
                            Groetsjes Appy
                            p.s.herinneringen van een landarbeider [Imke Klaver] fam;???

                            Message 13 of 17 , Sep 2, 2003
                              Dank je Appy,
                              Hiermee kan 'k weer een Klaver aan het lijstje toevoegen.
                              Imke stamt inderdaad uit die tak. Ik uit een andere...
                              JK

                            • Appy de Vries (hotmail)
                              Message 14 of 17 , Sep 2, 2003
                                Wilschut;
                                waarom reageer je op mijn vraag aan
                                Peter Nanne? dit had absoluut niets met de
                                discussie te maken, puur geschiedenis interesse!!
                                Appy.

                                Message 15 of 17 , Sep 3, 2003
                                  Heelaas kun je andere continenten niet uitsluiten van een fries genealogie.
                                  Zo, wel wat moet je dan van mij wel niet denken, een mengelmoesje van duits, fries, drents, overijsels, etc.
                                  Als het ��n wel kan, maar het ander niet, dan vind ik dat erg kortzichtig.
                                  Ik ben van mening dat als het ��n wel kan, dat het ander ook toegelaten moet worden, mits het met genealogie te maken heeft.
                                  Bijbels genealogie heeft ook met genealogie te maken, net zo goed als het koninklijk genealogie, waar eerder een exposietie over is geweest in het fries muzeum.

                                  Olga

                                  Herman van der Woude <hvdwoude@...> wrote:
[...]

                                  een Friese genealogie. Alleen al daarom horen bijbelse genealogie�n niet
[...]

                                  terug naar de Friese genealogie�n!

                                  Met vriendelijke groet,

                                  Herman van der Woude

> [...]
                                  |Hollander die zich ergert als
                                  |er wat Fries in deze groep voorbijkomt het volgende:

                                  Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

                                  Message 16 of 17 , Sep 3, 2003
                                    Olga,
                                    kan je niet een tijdje buiten spelen of zo?
                                    Je hebt echt helemaal niets te melden zelfs al is het iets off topic.
                                    Zelfs ik, die het nog al breed zie, moet zeggen: Shut the fuck up!
                                    Duidelijk?
                                    Nog steeds ,
                                    vriendelijke groeten
                                    Peter Nanne Streekstra

                                    Heelaas kun je andere continenten niet uitsluiten van een fries genealogie.
                                    Zo, wel wat moet je dan van mij wel niet denken, een mengelmoesje van duits, fries,
                                    drents, overijsels, etc.
                                    Als het één wel kan, maar het ander niet, dan vind ik dat erg kortzichtig.
                                    Ik ben van mening dat als het één wel kan, dat het ander ook toegelaten moet worden, mits