Re: [Friesland-genealogy] Friese voorouders

  • JHBJ Haarsma
    Message 1 of 19 , Jul 29, 2000
      Hallo Gerard,

      De naam Kooiker komt ook in mijn gegevens voor. Niet vaak, maar toch.

      Johannes Annes KOOIKER, getrouwd in 1815 met Feickje Ymes Haarsma
      en Willempje Pieters KOOIKER, geb. ca. 1790, getrouwd met Arend Ymes Haarsma

      Yntema en Siemensma zeggen mij niets,

      M.vr.gr.
      Joep Haarsma
      Message 2 of 19 , Jul 30, 2000
        He, Joep!!

        Bingo!
        Johannes Annes zeer zeker ( mijn vader heette Anne!) en ongetwijfeld ook
        Willempje horen in de stamboom thuis; ik weet echter niets van deze twee,
        dus dank, dank, dank.

        Graag tot wederdienst bereid,

        ps: bezit je bidprentjes van die twee??

        Groeten,
        Gerard Yntema.
> [...]
        >
        > Johannes Annes KOOIKER, getrouwd in 1815 met Feickje Ymes Haarsma
        > en Willempje Pieters KOOIKER, geb. ca. 1790, getrouwd met Arend Ymes

      • JHBJ Haarsma
        Message 3 of 19 , Aug 2, 2000
          Hallo Gerard,

          Ik heb de volgende gegevens voor je :
          1) Johannes Annes KOOIKER
          X 29 april 1815 Gaasterland
          Feickje Ymes HAARSMA geb. 1792 ovl. 1 februari 1843
          Gaasterland

          Zij hadden minimaal vier kinderen :
          Grietje geb. 27-01-1816 Wymbritseradeel
          Hendrikjen geb. 15-04-1817 "
          ovl. 18-02-1857 Hemelumer Oldeferd
          Iemkjen geb. 19-01-1819 "
          ovl. 25-04-1867 Workum
          Sibbeltje geb. 20-09-1821 "
          ovl. 10-01-1865 Gaasterland

          2) Willempje of Willemke Pieters (Pytters) KOOIKER
          geb. 1790
          ovl. 25 augustus 1833 te Rijs

          Van deze beide mensen heb ik helaas geen bidprentjes.
          Maar de volgende bidprentjes kwam ik wel tegen toen ik hiernaar opzoek was.

          Hendrik KOOIKER, geb. Wijckel ca. 1852 ovl. 29-04-1933 te Wijckel
          Hij was gehuwd met Elisabeth Hofmeijer.

          Jantje KOOIKER, geb. Sondel 1889 ovl. 20-11-1932 te Sneek

          Wilhelmina KOOIKER, geb. Woudsend 25-03-1879 ovl. 25-02-19?? (onleesbaar,
          maar voor 1949)
          Zij was gehuwd met Eelke de Winter.

          Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
          Groetjes,
          Joep Haarsma

> [...]
          > Willempje horen in de stamboom thuis; ik weet echter niets van deze twee,

        • Alfons Santen
          Message 4 of 19 , Aug 3, 2000
            De laatste tijd komen er wat berichten over de familie Haarsma binnen.
            Ik heb zelf ook een Haarsma als voorouder.
            Heeft iemand een verbinding met de volgende familie?

            M.vr.gr/regards
            Alfons Santen
            email: mailto:santen@...
            Website: http://www.xanten.org/

            Descendants of Leo Jans Haarsma

            Generation No. 1

            1. Leo Jans4 Haarsma (Jan Alberts3, Albert Lieuwes2, Lieuwe1) was born
            22-mrt-1785 in Franeker, Friesland, and died 27-dec-1836 in
            Weststellingwerf, Friesland. He married (1) Grijtje Renses de Vries Bef.
            1811. She was born Bef. 1793, and died 22-aug-1811 in Dockum. He married
            (2) Christina Tjeerds Valkena 21-jun-1816 in Weststellingwerf, daughter of
            Tjeerd Valkena and Jantje Plas. She was born 4-nov-1798 in Nijlamer,
            Oldeholtpade, Friesland, and died 6-mei-1883 in Weststellingwerf, Friesland.

            Children of Leo Haarsma and Christina Valkena are:
            + 2 i. Bondiena Lieuwes5 Haarsma, born Bet. 16-jun - 23-jun-1817 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 17-jun-1876 in Weststellingwerf,
            Friesland.
            3 ii. Maria Lieuwes Haarsma, born Bet. 23-feb - 1-mrt-1820 in
            Weststellingwerf, Friesland. She married Johannes Sloot 29-apr-1840 in
            Weststellingwerf, Friesland; born Bef. 1822.
            4 iii. Jantje Lieuwes Haarsma, born Bet. 28-jul - 4-aug-1821 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 15-jan-1822 in Weststellingwerf,
            Friesland.
            5 iv. Joanna Lieuwes Haarsma, born Bet. 4 - 11-jan-1823 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 26-sep-1902 in Weststellingwerf,
            Friesland. She married (1) Jannes Hendriks Damhuis 2-mei-1839 in
            Weststellingwerf, Friesland; born Bef. 1821. She married (2) Jan Hendriks
            Vruklage 28-mei-1846 in Weststellingwerf, Friesland; born Bef. 1828. She
            married (3) Wessel Johannes Eilers 17-jun-1847 in Weststellingwerf,
            Friesland; born Bef. 1829.
            6 v. Jan Lieuwes Haarsma, born Bet. 27-mei - 3-jun-1825 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 2-jun-1852 in Weststellingwerf, Friesland.
            + 7 vi. Albertus Lieuwes Haarsma, born Bet. 28-mrt - 4-apr-1827 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 5-apr-1881 in Weststellingwerf, Friesland.
            8 vii. Sjoukje Lieuwes Haarsma, born Bet. 17-sep - 24-sep-1828 in
            Weststellingwerf, Friesland. She married Hendrikus Hendrikus Bennik
            22-apr-1858 in Weststellingwerf, Friesland; born Bef. 1840.
            9 viii. Aaltje Lieuwes Haarsma, born Bet. 4-jan - 11-jan-1830 in
            Weststellingwerf, Friesland; died 4-jul-1830 in Weststellingwerf, Friesland.
            + 10 ix. Aaltje Lieuwes Haarsma, born 10-aug-1832 in Oldeholtpade,
            Weststellingwerf, Friesland; died 24-apr-1915 in Losser, Overijssel.

            Generation No. 2

            2. Bondiena Lieuwes5 Haarsma (Leo Jans4, Jan Alberts3, Albert Lieuwes2,
            Lieuwe1) was born Bet. 16-jun - 23-jun-1817 in Weststellingwerf, Friesland,
            and died 17-jun-1876 in Weststellingwerf, Friesland. She married Bernardus
            Hendriks Spoel 29-apr-1840 in Weststellingwerf, Friesland, son of Hendrik
            Beerends Spoel. He was born Abt. 1813, and died 8-sep-1896 in
            Weststellingwerf, Friesland.

            Child of Bondiena Haarsma and Bernardus Spoel is:
            11 i. Johanna6 Spoel, born Abt. 1857 in Steggerda, Weststellingwerf,
            Friesland. She married Jacob Scheltes Brandsma 8-mrt-1879 in Vledder,
            Drente; born Abt. 1846 in Oudehaske, Haskerland, Drente.

            7. Albertus Lieuwes5 Haarsma (Leo Jans4, Jan Alberts3, Albert Lieuwes2,
            Lieuwe1) was born Bet. 28-mrt - 4-apr-1827 in Weststellingwerf, Friesland,
            and died 5-apr-1881 in Weststellingwerf, Friesland. He married Annigje
            Berends Sloot 30-apr-1851 in Weststellingwerf, daughter of Berend Sloot.
            She was born Abt. 1833, and died 3-mei-1911 in Weststellingwerf, Friesland.

            Children of Albertus Haarsma and Annigje Sloot are:
            12 i. Laurentius Albertus6 Haarsma, born Abt. 18-jan-1852; died 26-jan-1852
            in Weststellingwerf, Friesland.
            13 ii. Lourens Haarsma, born Abt. 1861 in Weststellingwerf, Friesland. He
            married Elisabet Kubbe 4-mei-1917 in Vledder, Drente; born Abt. 1861 in
            Diever, Drente.

            10. Aaltje Lieuwes5 Haarsma (Leo Jans4, Jan Alberts3, Albert Lieuwes2,
            Lieuwe1) was born 10-aug-1832 in Oldeholtpade, Weststellingwerf, Friesland,
            and died 24-apr-1915 in Losser, Overijssel. She married Luite Jurjens Bos
            2-mei-1855 in Weststellingwerf, son of Jurjen Bos and Lummigje Westerkamp.
            He was born 3-mei-1828 in Sonnega, Weststellingwerf, Friesland, and died
            24-feb-1872 in Oldeholtpade, Weststellingwerf, Friesland.

            Children of Aaltje Haarsma and Luite Bos are:
            14 i. Jurjen6 Bos, born 16-jan-1856 in Sonnega, Weststellingwerf,
            Friesland; died 4-aug-1911 in Loosduinen. He married Elisabeth (Lubbigje)
            de Lange Aft. 1874; born Aft. 1829.
            15 ii. Ludwina Bos, born 14-jan-1858 in Sonnega, Weststellingwerf,
            Friesland; died 18-jun-1934 in Oldemarkt. She married Stephanus Santen
            26-apr-1881 in Oldemarkt; born 1-mei-1856 in Paaslo; died 4-aug-1930 in
            Paaslo.
            16 iii. Lieuwe Bos, born 27-sep-1859 in Sonnega, Weststellingwerf,
            Friesland. He married Cornelia van Meurs; born Bet. 1849 - 1876.
            17 iv. Christina Bos, born 20-mrt-1861 in Sonnega, Weststellingwerf,
            Friesland. She married Theodorus Jansen 28-jul-1895 in Schoterland,
            Friesland; born Aft. 1810.
            18 v. Jan Bos, born 17-dec-1862 in Oldeholtpade, Weststellingwerf,
            Friesland. He married Wilhelmina Belt; born Aft. 1835.
            19 vi. Jantje Bos, born 16-dec-1864 in Oldeholtpade, Weststellingwerf,
            Friesland; died 3-mei-1948 in Rotterdam. She married Theodorus Gerardus
            Belt 4-mei-1892; born Bef. 1874.
            20 vii. Petrus Bos, born 28-mei-1866 in Oldeholtpade, Weststellingwerf,
            Friesland. He married Catharina Cornelia van Veen.
            21 viii. Albertus Bos, born 9-mei-1868 in Oldeholtpade, Weststellingwerf,
            Friesland; died 1-feb-1964 in Losser, Overijssel. He married Elisabeth
            Catharina Smit 29-aug-1900 in Losser, Overijssel; born 18-feb-1874 in
            Blesdijk, Noordwolde, Friesland; died 18-jul-1964 in Losser, Overijssel.
            22 ix. Johannes Bos, born 8-feb-1870 in Oldeholtpade; died 19-apr-1888.
            23 x. Ludgerus Hendrikus Bos, born 28-mei-1872 in Oldeholtpade,
            Weststellingwerf, Friesland; died 5-sep-1911 in Losser, Overijssel. He
            married Hermina Johanna Luizink Abt. 10-aug-1897 in Losser, Overijssel
            (Kerkelijk); born 23-mrt-1874 in Losser, Overijssel; died 17-sep-1942 in
            Enschede, Overijssel.
          • Gerard Yntema
            Message 5 of 19 , Aug 4, 2000
              Hallo Joep,

              Ik raadpleegde het familienamenbestand 1811 op Ryksargyf en kwam toevallig
              informatie tegen, die jij ongetwijfeld kunt gebruiken:

              Aangenomen familienaam 1881

              Mairie Workum, , folio 142:

              van der Werf, Matthijs sjoerds,
              door stiefvader Klaas Veldman, Workum

              Kinderen. Sjoerd, 19, sibbeltje 17, Liskjen 13, Jelle 9, Grietje 9,
              TRIJNTJE 7 jaar.

              dit is volgens mij de Trijntje waarnaar jij op zoek bent.
              Zij is geboren in 1804 of 1803.
              Deze klaas Veldman zit in mijn moeders stamboom, haar naam is Sebastiana,
              bijgenaamd sippie of Sibbeltje!
              (vernoemd naar haar grootmoeder Sibastiana Veldman, bijgenaamd Sibbeltje,
              sipkje of zelfs Sikje!!)

              Succes verder,
              Gerard Yntema.
> [...]
              >
              > Jantje KOOIKER, geb. Sondel 1889 ovl. 20-11-1932 te Sneek
              >
              > Wilhelmina KOOIKER, geb. Woudsend 25-03-1879 ovl. 25-02-19??

            • Gerard Yntema
              Message 6 of 19 , Aug 4, 2000
                Joep,

                sorry, jaartal moet natuurlijk 1811 zijn!!

                gr. Gerard.----- Original Message -----
> [...]
                > bijgenaamd sippie of Sibbeltje!
                > (vernoemd naar haar grootmoeder Sibastiana Veldman, bijgenaamd Sibbeltje,

              • Henk Brugge
                Message 7 of 19 , Aug 28, 2000
                  Beste Joep,

                  Van de site van het ryksarchyf Friesland heb ik
                  onderstaande gegevens geplukt. Zijn dit de wellicht de
                  personen die jij zoekt.

                  Aangenomen familienaam 1811

                  Beernink, Hendrik Berents, Ouwsterhaule

                  k. Gerrit 7, Berent 3, Jan 1, Diuke 6

                  Mairie Langweer, fol. 30v

                  en

                  Aangenomen familienaam 1811

                  Bouhuis, Gerrit Egberts, Ouwsterhaule

                  k. Egbert 47, Doniaga, Akke 37, Broek

                  kk. (v. Egbert) Eelke 15, Gerrit 12, Jan 7, Simon
                  4, Romke 2, Age 3 wkn.

                  Has 104 Bouwhuis, Rienk Durks Nijehaske

                  k. Durk 13, Nijehaske, Afke 11, Nijehaske, Jan 8,
                  Nijehaske, Hielke 6,
                  Nijehaske, Andries 4, Nijehaske, Egbert 2 dgn.,
                  Nijehaske

                  Mairie Langweer, fol. 47v

                  m.vr.gr.

                  Henk Bruggemans

                  --- JHBJ Haarsma <j.haarsma@...> wrote:
> [...]
                  > d.d. 7-11-1852 Gemeente Avereest, bleek dat Dieuwke
                  > Beernink, wonende te Avereest, geboren
                  > was "te Doniawarstal, provincie Vriesland".
                  > Dochter van Hendrik Beernink en van Akke Bouwhuis,
                  > beide overleden.
                  >
                  > Heeft iemand meer gegevens over deze beide personen
                  > en wellicht over hun voorouders ??
                  >
                  > Dit zou mij ten zeerste helpen om mijn kwartiestaat
                  > verder aan te vullen.
                  >
                  > Ik ben benieuwd.
                  >
                  > M.vr.gr.
                  > Joep Haarsma
                  >

                  > [De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden

                  Yahoo! Mail - Free email you can access from anywhere!
                  http://mail.yahoo.com/
                • r.varkevisser
                  Message 8 of 19 , Aug 28, 2000
                    Joep,

                    Over de genoemde Gerrit Egberts Bouhuis uit Ouwsterhaule heb ik al eens wat
                    (voor iemand anders) uitgezocht, zonodig moet ik dan het papieren archief eens
                    door. Zeg het maar als je denkt dat je dat nuttig lijkt, dan ga ik wel even
                    aan het spitten.

                    Roelof

                  • JHBJ Haarsma
                    Message 9 of 19 , Aug 29, 2000
                      Roelof,

                      Van je aanbod maak ik graag gebruik.
                      Gezien de leeftijd van Akke, 37 jaar => dus geboren rond 1774, zou dit best
                      eens de partner van
                      Hendrik Berents Beernink geweest kunnen zijn. (Zal ik als ik weer eens naar
                      het Ryksarchyf ga checken)

                      Bij voorbaat dank,

                    • jan.hendriks@chello.nl
                      Message 10 of 19 , Nov 18, 2000
                        Beste Gerard,
                        Aangezien ik nogal bezig ben met de Haarsma's uit Gaasteraland, wil je me n=
                        og eens even uitleggen hoe het zit met Matthijs van der Werf en zijn
                        stiefvader Klaas Veldman?
                        Hoe kwam Matthijs bij Klaas terecht, enzovoorts?
                        Hoe het verder gaat met Trijntje van der Werf weet ik geloof ik wel.
                        Trijntje's dochter Sibbeltje trouwde met Frans Sibbeles Haarsma en vandaar =
                        gaat het Haarsma-verhaal weer verder.
                        Graag je reactie.
                        vr.gr.
                        Jan Hendriks