Re: familie Pool

  • Michel Dalstra
    Message 1 of 3 , Sep 19, 1999
      Andrys Stienstra wrote:

      > From: "Andrys Stienstra" <andrys@...>
      >
      > Heel wat kwartierstaten van families uit de omgeving van Drachten lopen vast
      > op Hieronymy Baltemewitz Dopkewitz, mr.chirurgijn te Beetsterzwaag, daar
      > overleden tussen 1702 en 1708, in 1688 te Kortezwaag getrouwd met Liefke
      > Pieters. Afstammelingen van Hieronimus/Jeronimus noemen zich later naar het
      > land van herkomst van hun voorvader Pool.
      > Ook in mijn kwartierstaat komt Hieronimus voor (nr.792). Op zich zou het
      > natuurlijk prachtig zijn om meer over het voorgeslacht van hem te weten te
> [...]

      Beste Andrys,

      Ik stam zelf twee maal van Hieronimus Baltemewitz Dopkewitz af, en wij hebben al
      eens eerder over hem gecorrespondeerd. Hierbij mijn meest recente gegevens:
      Rond 1650 (dus ruim een generatie voor het huwelijk van onze Hieronimus met
      Liefke Pieters, dochter van Pieter Sakes and Grietje Jans) staat er een zekere
      Bartholomeus Dopschewijt ingeschreven als student te Franeker. In die tijd
      stonden er veel Poolse hoogleraren aan de Hogeschool aldaar, en daardoor was
      Franeker met name in trek bij Poolse studenten. Hoewel ik hiervoor (nog) geen
      harde bewijzen heb, is het wel zeer waarschijnlijk, dat deze Bartholomeus de
      vader van Hieronimus Baltemewitz is. De jongste zoon van Hieronimus, Dieter,
      trekt weg uit Beetsterzwaag/Drachten en gaat naar Heeg. Hij behoudt de
      familienaam Dopschewijt.
      Volgens drs. Lucia Thijssen, auteur van het boek "Duizend jaar Polen en
      Nederlanders" verwijst de naam "Dopschewijt" inderdaad mogelijk naar de Poolse
      plaatsnaam Dobkowice. Het probleem is echter, dat er drie (!) verschillende
      Dobkowice's zijn. E�n in het district Przemyskie, 40 km ten oosten van Rzesl�w,
      ��n in het district Wroclawskie, 20 km ten zuiden van Wroclaw en ��n in het
      district Kraj in hedendaags Tjechi�. Daar de eerstgenoemde zich in het vroegere
      Klein-Polen bevindt, terwijl de andere twee zich in voormalig Duits/Oostenrijkse
      gebieden bevinden, is deze de meest waarschijnlijke kandidaat. Om alles echter
      nog gecompliceerder te maken zijn er ook nog drie verschillende Dabkowice's in
      Polen!

      Met vriendelijke groet,

      Michel Dalstra