(Friesland-genealogy) Haanstra

  • J. Roosma
    Message 1 of 3 , Aug 8, 2003
      Hallo Theo,
      Ik heb in het familieboek van de Roosma's (Het Geslacht Roosma in en rondom de Gemeente Tietjerksteradeel) ook een Haanstra. Het betr. Marijke Jippes Haanstra, geboren op 23 december 1855 te Dokkum, als dochter van Jippe Haanstra en Baukje Bischop. Zij is op 13 mei 1876 te Bergum getrouwd met Jaring Roosma, zoon van Jochum Jarings Roosma en Tjitske Gerrits Grijpstra. Marijke Jippes Haanstra is overleden op 23 juni 1943 te Noordbergum. Jaring Jochums Roosma is overleden op 28 augustus 1911 te Noordbergum.
      Zij hadden twee kinderen, t.w. Jochum Jarings Roosma, geboren op 24 februari 1872 te Noordbergum en Jippe Jarings Roosma, geboren op 12 september 1878 te Noordbergum.
      Zij hebben altijd aan de Rijksstraatweg te Noordbergum gewoond. De woning, welke ze in 1907 hebben laten bouwen staat er nog steeds en wordt nog altijd bewoond.
      Theo, ik weet niet of Marijke Jippes Haanstra in je genealogie voorkomt, maar blijkt het wel zo te wezen, ik heb nog altijd 3 foto's van haar. Indien je er belang bij hebt, wil ik je wel een afdruk van deze foto's sturen.
      Met vriendelijke groet
      Jochum Roosma

    • th.j. mur
      Message 2 of 3 , Aug 8, 2003
        Hallo Jochum,
        Bedankt voor je reactie. Ik heb een Marijke Haanstra die trouwt met Jaring Roosma (zie hieronder). Haar gegevens heb ik uit een bericht van deze groep d.d. 11-10-1999, geplaatst door Bernarda Kragten. Opvallend zijn een aantal verschillen. Zo heb jij als geboortedatum 23-12-1855 en had Barnarda 17-12-1855. Als plaats van huwelijk noem jij Noordbergum en zij Tietjerkstradeel. Uit jouw gegevens maak ik op dat Jaring Roosma als patroniem Jochem dient te hebben i.p.v. Johannes.
        Ik wil mijn bestand graag aanvullen met jouw gegevens maar ben daarbij benieuwd naar je bronnen. Zoals je ziet vermeld ik deze altijd. Ook heb ik belangstelling voor de foto's!
        Met vriendelijke groet,
        Theo Mur

        Maria (Marijke) Haanstra, geboren op 17-12-1855 in Dokkum [bron: Bernadina Kragten] als dochter van Jeppe (Jippe) Alberts (Alderts) Haanstra en Baukje Willems Bisschop.

        Marijke trouwde, 20 jaar oud, op 13-05-1876 in Tietjerksteradeel [bron: Bernadina Kragten] met Jaring Johannes Roosma.

        ---

      • Karel van der Wal
        Message 3 of 3 , Aug 8, 2003
          heer Mur, voor de goede orde, ik heb destijds voor Bernarda enkele Haanstra
          uitgezocht in Oostdongeradeel en Dokkum en ik weet eigenlijk niet waarom ze
          op dit moment niet reageert.Maar hier even de door u geplaatste opmerkingen;
          Noordbergum is een plaatsje net boven Bergum/Burgum in de gemeente
          Tietjerksteradeel. Wat de geboorte datum betreft dat is: 21-12-1854 te
          Dokkum, blad nr. 64, dus e door u genoemde geboorte data zijn beide fout.
          Plaats van huwelijk is Tietjerksteradeel, gemeentehuis Bergum. De patroniem
          van Jaring is inderdaad Jochums. Dit alles kun je eventueel nazien op de
          site van Tresoar (het vroegere Ryksargyf Friesland) mvrgr. KvdW

[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
          of: http://go.to/frgen .

          com/group/Friesland-genealogy