Vroedsman

  • Hans van Dijk
    Message 1 of 6 , Aug 2 1:11 AM
      Beste Lijstgenoten,

      In de Martinikerk in Bolsward, vond ik op de grafsteen van een voorouder de volgende tekst: Joost D.Hollander in leven vroedsman van de stadt Bolsward is overleden den 12 october van 't jaar 1777 oud 59 jaar en ruim 6 maanden en leid alhier begraven.

      Ik heb hier foto's van gemaakt, daar er ook een wapen in de steen stond. Ook zijn vrouw ligt hier begaven.

      Ik wilde vagen of iemand weet wat een vroedsman in die tijd precies deed of wat het beroep was en of het wapen in zo'n grafsteen een familiewapen is of een wapen van de stad Bolsward?

      Bij voorbaat dank,

      Hans van Dijk

    • Rosemarie van der Tak
      Message 2 of 6 , Aug 2 1:28 AM
        Hallo Hans,

        Hier http://www.lions.nl/lionsclubs/inhoud.php?pagina=1&clubid=131 staat
        het wapen van bolsward op

        met vriendelijke groet,

        Rosemarie van der Tak

        http://www.vandertak.org

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        of: http://go.to/frgen .

      • Rosemarie van der Tak
        Message 3 of 6 , Aug 2 1:33 AM
          Hallo Hans,

          Hier kan je vragen naar dat beroep.
          http://home.hccnet.nl/jb.glasbergen/nbvzoek.html

          groeten Rosemarie

          Message 4 of 6 , Aug 2 1:34 AM
          • Appy de Vries (hotmail)
            Message 5 of 6 , Aug 2 4:55 AM
              Hans;
              Je kan er bijna zeker van zijn dat
              dit een fam;wapen is.
              heb n.l. in mijn fam; Drijfhout- Musculus ook het fam;wapen
              samengevoegd; een drijvend balkje [drijfhout] en een aar met een klimmend muisje [musculus]
              liggen hier in Heerenveen in de openlucht, omdat zonodig onze Herv;kerk afgebroken
              moest worden!!
              groetsjes Appy.
              p.s. vroedsman was volgens mij een soort burgemeester.

              Message 6 of 6 , Aug 2 5:37 AM
                Beste W.Straver, Rosemarie en Appy,

                Bedankt voor alle reacties, ik vond dus het volgende:

                Vroedsman : lid van de stedelijke regering

                Heel erg veel dank hiervoor en voor dat wapen van Bolsward, want nu weet ik dat het een familiewapen moet zijn.

                Mvg Hans van Dijk