Hansma's in Duntamadeel

  • Henk Schuring
    Message 1 of 5 , Jul 1, 2003
      Hallo Tsjip Klynstra

      Bedankt voor je bericht. Ik geef de namen van de Hansma's tot waar het spoor doodt loopt.

      1. Klaske Hansma (mijn moeder), geboren 18 feb. 1912 te Tietjerk.

      2. Ybele Hansma (vader van 1) geboren 26 okt.1886 te Dantumadeel, huwt op 5 mei 1906 Rinske Plantenga te Dantumadeel, overl. 20 jan 1962 te Wouterswoude.

      3. Hans Jacobs Hansma (grootvader van 1) geboren 3 maart 1849 te Dantumadeel, huwt op 18 mei 1871 Trijntje Wytzes Blom te Dantumadeel, overl. 9 juli 1923 te Dantumadeel.

      4. Jacob Hanzes Hansma (overgrootvader van 1) geboren 29 nov. 1823 te Dantumadeel, huwt op 5 mei 1844 Hiltje Ybeles Hofman te Dantumadeel, overl. 17 jan.1877 te Dantumadeel.

      5. Hans Sipkes Hansma (betovergrootvader van 1) geboren 28 juli 1776 te Veenwouden, huwt op 21 feb. 1819 Antje Jacobs de Vries te Dantumadeel, overl. 16 mei 1829 te Dantumadeel.

      6. Sipke Hanses Hansma (oudvader van 1) geboren in 1752 te Veenwouden, wonende te Bergum, huwt (1) in 1775? Jitske Wytzes, huwt (2) met Antje Cornelis (huwelijks datum onbekend), overl.17 feb.1812 te Bergum, begraven te Veenwouden.

      7. Hans Sipkes (oudgrootvader van 1) geboren ca 1720 te Veenwouden, huwt Sjoukjen Daniels, (huwelijksdatum onbekend), geboren ca 1725 te Veenwouden.

      Verdere gegevens heb ik niet kunnen vinden. Het schijnt dat de familienaam Hansma reeds in 1811 bestond.

      Met vriendelike groeten

      Henk Schuring

    • Hessel de Vries
      Message 2 of 5 , Jul 2, 2003
        Hallo Tsji p en Henk.

        Even bij nr 6 kijken.

        Groeten

        Hessel de Vries.

> [...]
        >
        > 5. Hans Sipkes Hansma (betovergrootvader van 1) geboren 28 juli 1776 te
        Veenwouden, huwt op 21 feb. 1819 Antje Jacobs de Vries te Dantumadeel,

        Gehuwd te Veenwouden DTB 160 Sipke Hanses van Bergum en Antje Cornelis van
        Bergum

        Gehuwd te Veenwouden DTB 160 Sipke Hanses van Veenwouden en Jitske Wijtses
        van veenwouden.

      • tsjip klynstra
        Message 3 of 5 , Jul 3, 2003
          Hallo Henk,

          Zoals Hessel de Vries al suggereerde, is het nr. 6 Sipke Hanses
          die in 1811 een familienaam aanneemt en wel (althans volgens de
          site van het Ryksargyf) de naam Hanstra. Ik heb de originele
          akte niet gezien, dus of daar inderdaad Hanstra staat of
          misschien toch Hansma dient nog geverifieerd te worden. In ieder
          geval komt de naam Hanstra verder niet meer voor in deze
          familie. Sipke Hanses overlijdt in 1812 onder de naam Hansma en
          zo heten ook al zijn nazaten.

          De jongste broer van Hans Sipkes (nr. 7), Heine Sipkes, leeft
          nog wel in 1811 en neemt de naam Klynstra aan, vandaar mijn
          interesse.

          De ouders van Hans en Heine Sipkes waren Sipke Hanses en Tziedts
          Gabes, getrouwd te Hardegarijp op 29 maart 1717. Hier loopt ook
          bij mij het spoor dood, ondanks intensieve naspeuringen heb ik
          geen spoor kunnen vinden van de ouders van Sipke Hanses en
          Tziedts Gabes.

          Ik zal volgende week contact met je opnemen op je prive
          emailadres om te kijken of we wat gegevens kunnen uitwisselen.

          Met vriendelijke groet,

          Tsjip Klynstra
          Amsterdam

        • Appy de Vries (hotmail)
          Message 4 of 5 , Jul 3, 2003
            Tsjip;
            is dit ook iets voor jouw?
            Hans Harmens ged;?overl;? gehuwd
            04-10-1691 te Dragten?met Trijntje Sipkes v.g.g
            kinderen; 1; Sipke Hanses ged;10-04-1692 te Dr;
            2; Harmen Hanses ged;11-03-1694 te Dr;
            verder weet ik niets van deze mensen en heb dit
            ooit genoteerd![ben wat schrijverig aangelegd !]
            folle groetsjes Appy..

> [...]
            > Veenwouden, huwt Sjoukjen Daniels, (huwelijksdatum onbekend),
            > geboren ca 1725 te Veenwouden.

            > familienaam Hansma reeds in 1811 bestond.

          • tsjip klynstra
            Message 5 of 5 , Jul 4, 2003
              Appy,

              Nou en of! Dit is wat je noemt de missing link.
              Ik had dit echtpaar wel op mijn lijst staan van mogelijke ouders
              van Sipke Hanses, maar totnutoe geen bewijs kunnen vinden.
              Ontzettend bedankt.

              Misschien zijn er meer groepsleden met zo'n schrijverige aanleg,
              die iets meer kunnen vertellen over Hans Harmens en Trijntje
              Sipkes of over Tziedts Gabes.
              Wie heeft 1 of meer van deze personen in zijn/haar bestand?

              Nochris tige tank en freonlike groetnis,

              Tsjip Klynstra

              Op 3-07-2003 om 17:34 h schreef Appy de Vries:

> [...]

              <knip>