Re: [Friesland-genealogy] Re: nannes hendriks

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 8 , Jul 1, 2003
      Wiecher;
      had inderdaad de beroepen niet vermeld,
      en de overl;datum van Aene fout ingevuld,
      overl;Tet Hendriks heb ik inderdaad 1671,maar
      zul jij wel gelijk hebben .Cornelius [dominee] had ook nog zijn vrouw
      geestelijk mishandeld ,wat dat ook maar wezen mag [volgens de info uit ons archief]
      Sjoerd had ik dus niet [bedankt Wiecher] dan maar hopen op de doopdata-s
      folle groetsjes Appy.
      p.s. die voorouders had ik ook!

      Message 2 of 8 , Jul 2, 2003
        Appy,Wiecher e.a.,

        Ik heb de stamboom van de dronken dominee Cornelis Anis en voorzaten (Nannes'en)al proberen vast te breien aan mijn voorzaten maar dat is tot nu toe niet gelukt.
        Deze stamboom is, voorzover ik weet, al op diverse sites geplubiceerd.
        Uitgaande van het gegeven dat burgers van havenstedekes nogaleens van de ene naar de andere plaats trokken ben ik in Harlingen terechtgekomen, ook omdat de Nederlanden in die tijd nog geen milioen inwoners telde.
        Ik heb namelijk door het uitspitten van de archieven van de Nedergerechte Harlingen (1610-1620)het volgende gevonden:
        (uitgaande van ong. 4 gen. per eeuw).

        A(e)ne geb. omstr 1535 Harlingen?
        kinderen:
        Hessel A(e)nes geb.omstr 1560 Harlingen?(burger.te Harl.)
        Lolcke/Loke A(e)nes geb.omstr 1560 Harlingen?(burger te Harl.)

        Hessel A(e)nes heeft heeft een dochter Tziam(Tiam) Hesselsdr. die (onder)trouwt 1610 voor het gerecht in Harlingen met Nanningh(Nanne) Minnesz.(schroor=kleermaker)(burger te Harl.)
        Oom Lolcke (suikeroom?)is erflater met wat huizen in Harlingen aan nicht Tziam Hesselsdr.

        Door patroniem en plaats en leeftijdsvergelijking en eliminatie van andere mogelijkheden kwam ik op een zoon van dit stel, (maar misschien zijn er meer): Menno(Minne) Nannes die trouwt 1e keer in 1630 met Anna Jarings in Hallum en de 2e keer met Tjamck Hotsesdr. in 1632 ook in Hallum
        .
        Een zoon van dit stel, Nanne Minnes(een voorzaat van mij), wordt schoolmeester in Hantum.
        Voorwaar nog geen dominee maar hij moet toch ook op school geweest zijn en een beetje hebben moeten kunnen zingen.
        In de verdere nazaten zitten ook veel (scheeps)timmerlieden e.d.tot ver in de 20e eeuw.
        M.a.w. niet direct in de agr.sector.

        Dus zoeken wij verder,
        Als jullie wat meer weten,graag wat info,
        Groeten,

        Peter Nanne Streekstra

        Message 3 of 8 , Jul 2, 2003
          Peter Nanne,

          Sorry, ik zie geen verwantschap tussen de namen van je voorzaten uit
          Harlingen en de Anes en Nannes uit Lemmer die zich Musculus gingen
          noemen. (Musculus = muis; het familiewapen vertoont een muis die
          tegen een aar opklimt.)
          De naam Musculus komt in de zestiende en zeventiende eeuw onder
          andere ook voor in de Elzas, Duitsland en Zwitserland. Wolfgang
          Musculus (1497-1563) en Andreas Musculus (1514-1581) waren beroemde
          Duitse theologen. Of daar verwantschap mee is???

          Wiecher Ponne
        • Appy de Vries (hotmail)
          Message 4 of 8 , Jul 2, 2003
            Peter;
            allereerst;"" Noem mij,bevestig mijn bestaan""
            jij breit maar stevig door met Nanne [naam]
            [nand betekent ; dapper] als je geen steken laat vallen, kom je misschien wel in Lemmer terecht!
            ik las dat musculus[ muis], ook kan betekenen
            dat je een humorist bent!!
            mocht het lukken dan hoor ik het wel!
            groetsjes Appy.

            Message 5 of 8 , Oct 21, 2003
              Peter,

              Na.v. je opmerking over scheepstimmermannen weet ik dat in het
              gemeentearchief van Harlingen een boek ligt met daarin rekeningen (en
              dus ook namen van scheepstimmermannen uit het gilde in Harlingen dat
              tot ver in de 18e eeuw terug loopt.

              Met vriendelijke groet,

              Nick Posthumus

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Streekstra"

              http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
              > of: http://go.to/frgen .

              sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

              naar:

              Service.

            • antonmusquetier
              Message 6 of 8 , Oct 22, 2003
                Vandaag even gekeken in Tresoar dat boek is daar ook aanwezig in
                copie onder leeszaalbibliotheek nr. 145.

                Anton

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "nnpposthumus"