Re: [Friesland-genealogy] moy deeg syn kost winnen

  • j.draijer@quicknet.nl
    Message 1 of 3 , Jun 9, 2003
      Hallo Johan en anderen,

      Ik spreek zelf geen Fries, maar de uitleg die jij geeft is inderdaad heel
      wat waarschijnlijker dan de mijne. De wens was in dit geval ook weer de
      vader van de gedachte. Ik was nogal bezig met voorouders met het beroep van
      bakker en meende er hier een gevonden te hebben. De grootvader van mijn
      vrouw was
      bakker te Cornwerd en later in Kolhorn.
      http://home.quicknet.nl/mw/prive/j.draijer/docs/bakkerij.htm

      Op mijn pagina wordt Jouke Bottema genoemd, die ik ondertussen teruggevonden
      heb op het net, maar ook ene Jan van Asma, waarschijnlijk uit Den Haag. Is
      iemand bekend met deze laatste persoon?

      Jan Willem

    • tsjip klynstra
      Message 2 of 3 , Jun 10, 2003
        Jan Willem, Johan,

        De quotisatiekohieren zijn in het Nederlands opgetekend, dus ik
        denk dat je het niet in het Fries moet zoeken.
        Aangezien er in de kohieren in Woudsend ettelijke bakkers
        vermeld worden zal het wel niet "met deeg zijn kost winnen"
        betekenen.
        Ook de verklaring "moet dagelijks zijn kost winnen" komt me
        onwaarschijnlijk voor.

        Wat kan het dan wel betekenen? De uitdrukking "moy" zou verwant
        kunnen zijn met enkele andere uitdrukkingen die in de kohieren
        voorkomen, zoals: "wint de kost mooitjes", "kan zijn doen
        moeytjes stellen", "kan mooi de cost winnen", "kan de kost
        moytjes winnen". Helaas heb ik ook geen flauw idee wat het woord
        deeg hier kan betekenen. Overigens staat het er wel echt in het
        origineel? Misschien is er iets verdraaid bij het inbrengen in
        de computer?

        Mvg,
        Tsjip Klynstra

        Op 9-06-2003 om 23:11 uur schreef j.draijer@...:

> [...]

        met voorouders met het beroep van bakker en meende er hier een
        gevonden te hebben. De grootvader van mijn vrouw was bakker te

        <knip>