Re: [Friesland-genealogy] Digest Number 1448

  • Onno Korver
    Message 1 of 1 , Jun 9 4:55 AM
      Lijst doopsgezinden
      Het is een goed idee om de gegevens te verzamelen. Ik heb in mijn gegevens
      als bijlage bij het huwelijk van Jan Cornelis Schaaf en Berber Willems
      (1812, Sexbierum) een verklaring dat Berber Willems, geboren 20-03-1767 op
      05-06-1797 doopsgezind gedoopt is in Baard.

      From: "Pieke & Frouwkje" <pvdschaaf@...>
      2. Pieke Durks
      From: "Pieke & Frouwkje" <pvdschaaf@...>
      3. doorenspleet
      From: "Herman" <herman@...>
      4. Gosse Ates
      From: "Betty Eisinga" <beisinga@...>
      5. aktes
      From: "Betty Eisinga" <beisinga@...>
      6. doopsgezinden?
      From: Lovius <lovius18@...>
      7. Re: doopsgezinden?
      From: "johan voorberg" <jvoorberg@...>
      8. Re: Opzoekvraag van Ewijk
      From: "Nanny Verheijen" <verheijen@...>
      9. Re: New file uploaded to Friesland-genealogy
      From: "J. de Boer" <jdeboer1@...>
      10. Re: Re: New file uploaded to Friesland-genealogy
      From: Hans Robert Holdijk <veldpost@...>
      11. Hi Sorry
      From: "roseholly" <lomarose@...>
      12. Re: doopsgezinden?
      From: Lovius <lovius18@...>
      13. lijst doopsgezinden?
      From: Lovius <lovius18@...>
      14. Re: lijst doopsgezinden?
      From: Tette.Hofstra@...
      15. Re: lijst doopsgezinden?
      From: Lovius <lovius18@...>

      Message: 1
      Date: Sun, 8 Jun 2003 13:48:59 +0200 (West-Europa (zomertijd))
      From: "Pieke & Frouwkje" <pvdschaaf@...>
      Subject: Sasses/minnolts - aanvullingen

      L. S.

      Er werd en tijdje geleden gevraagd (26-5) naar de kinderen van Rienk Sasses
      en Trijntje Cornelis, o.a door de Hr. H. Woudt. Dit is wat ik heb.

      Rienk(s) Sasses, gedoopt te Wanswerd op 31-10-1734 als een zn. van Sas
      Minnolts en van Acke Rienks, huwde op 20-5-1757 te Jislum met Tryntje
      Cornelis geb/ged op 7-4-1727 te Hallum als dr. vanKornelis IJsbrands en van
      Antje Romkes.
      Kinderen (8):
      Sas Rienks Jepkema geb/ged op 18-7-1759 te Janum, overl. te Deinum op
      26-9-1826; gehuwd op 14-9-1820 Leeuwarderadeel met Hotske Tjeerds Tjaarda
      van Swichum.
      Antie Rienks, geb/ged op 7-12-1760 te Janum.
      Akke Rienks (zich later noemende Vogelsangh) geb/ged in 1763 te Janum;
      gehuwd in 1782 met Abe Pytters.
      Sydske Rienks, geb/ged op 11-6-1764 te Janum.
      Cornelis Rienks, geb/ged op 23 maart 1766 te Janum.
      Syke Rienks, geb/ged te Jislum op 12-7-1767.
      Grietje Rienks, geb/ged op 7-5-1772 te Jislum.
      Wieke Rienks, geb/ged op 25-2-1774 te Jislum.

      Dit zijn de gegevens die ik heb, hopelijk heb je er iets aan. Misschien dat
      er iemand is die aanvullingen heeft over bovenstaande ouders cq hun kroost.

      De groeten van Pieke.

      Message: 2
      Date: Sun, 8 Jun 2003 13:56:34 +0200 (West-Europa (zomertijd))
      From: "Pieke & Frouwkje" <pvdschaaf@...>
      Subject: Pieke Durks

      L.S.

      Wie kan mij meer vertellen over onderstaande echtpaar en hun voorouders? Het
      gaat om Pieke Durks/Dirks gehuwt met Wystke Cornelis, vermoedelijk te
      Minnertsga.
      Ene Pieke Dirks staat in 1750 met zijn echtgenoot ingeschreven te Harlingen
      in het 8e kwartier en was van beroep Matroos.

      Dit echtpaar had tenminste een dochter, namelijk Fokel Piekes bij haar
      huwelijk afkomstig van Tjum en was gehuwd met Haitze Eetzes op 25-6-1752 te
      Tjum.

      Alle informatie is van harte welkom, bij voorbaat mijn dank.

      Pieke v/d Schaaf.

      Message: 3
      Date: Sun, 8 Jun 2003 14:14:35 +0200
      From: "Herman" <herman@...>
      Subject: doorenspleet

      beste mensen

      Wie is er nog meer bezig met de familie Doorenspleet uit Balk Gaasterland.
      Misschien kunnen we gegevens uit wisselen.

      vr groet
      Herman Doorenspleet

      --
      __________________________
      __________________________

      Message: 4
      Date: Sun, 8 Jun 2003 15:04:07 +0200
      From: "Betty Eisinga" <beisinga@...>
      Subject: Gosse Ates

      Hallo allemaal,

      Kan iemand mij meer vertellen over;

      Gosse Ates en Sjoukjen Kornelis

      Ze krijgen minstens 1 zoon Sytze Gosses (van Seyen) geboren te Hemrik ca
      1758 hij trouwd met Hendrikje Kornelis.

      vriendelijke groet Betty Eisinga

      Message: 5
      Date: Sun, 8 Jun 2003 15:31:21 +0200
      From: "Betty Eisinga" <beisinga@...>
      Subject: aktes

      hallo,

      Is iemand misschien in de gelegenheid en zou voor mij t.z.t. de volgende
      aktes in willen zien?

      Johannes Jacobs van Zeyen overleden 14 maart 1819 65 jaar weduwnaar
      Opsterland 15 maart blad nr11
      en
      Harmen Jacobs van Seyen overleden 17 augustus 1846 gehuwd
      Opsterland blad 34

      Het gaat mij er vooral om wie de ouders waren.

      viendelijke groet Betty Eisinga

      Message: 6
      Date: Sun, 8 Jun 2003 15:45:59 +0200 (CEST)
      From: Lovius <lovius18@...>
      Subject: doopsgezinden?

      Hallo allemaal,
      Trouwregister Hervormde gemeente Oosterlittens, 1758
      DTB nr: 82, 1692 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 juli 1758, Oosterlittens
      Man: Durk Symens, Oosterlittens
      Vrouw: Grietje Jochems, Winsum

      Een vraag; die speciale vermelding "bevestiging" zou die er op kunnen duiden
      , dat het hier niet om een "hervormd" huwelijk ging?
      Immers iedereen was verplicht in de Hervormde Kerk te huwen zo ook de
      Katholieken en Doopsgezinden...
      Groetnis,
      Raymond

      Message: 7
      Date: Sun, 08 Jun 2003 16:07:14 +0200
      From: "johan voorberg" <jvoorberg@...>
      Subject: Re: doopsgezinden?

      Beste Raymond,

      Heb je deze gegevens van het internet (Tresoar)?
      Dan mag je van "bevestiging" niet meer denken dan het voltrekken van het
      huwelijk, gelijk de op het web samengevatte DTB-gegevens ook "laatste
      afkondiging"en "huwelijksaangifte" melden.

      Belangrijker is echter je vraag of uit bepaalde aantekeningen is af te
      leiden dat één of beide huwelijkskandidaten mogelijk niet de Hervormde/
      Gereformeerde godsdienst aanhingen, dwz ongelovig, katholiek, doops, joods,
      enz waren.
      Met voorbijgaan aan plaatselijke anecdotische situaties is in vrijwel alle
      gewesten van de Republiek tussen 1720 en 1729 de verplichting om hoe dan
      ookhervormd te trouwen opgeheven. Wel zag men scherp toe of de
      niet-hervormden wel de impost op het trouwen betaalden, enz.
      Voor o.a. Friesland is van belang dat er wel nieuwe regels voor gemengde
      huwelijken ontstonden, dwz tussen een hervormde/Gereformeerde en een andere
      godsdienst.
      Veelal was de regel dat in dat geval de aankondigingen niet 3 weken maar 6
      weken moesten lopen.
      Tot zover de algemene(re) regels. Uitzonderingen (in bepaalde plaatsen of
      onder pressie kwamen natuurlijk voor).

      Vriendelijke groet,

      Johan Voorberg

> [...]
      >duiden , dat het hier niet om een "hervormd" huwelijk ging?
      >Immers iedereen was verplicht in de Hervormde Kerk te huwen zo ook de

      MSN 8 helps eliminate e-mail viruses. Get 2 months FREE*.

      Message: 8
      Date: Sun, 8 Jun 2003 16:12:46 +0200
      From: "Nanny Verheijen" <verheijen@...>
      Subject: Re: Opzoekvraag van Ewijk

      Hoi Karel,

      > oeps nanny, akte 84 ipv 48, maar gelukkig ben ik boekhouder dus weet ik
      wat een
      Sorry! Slordig van me. Dank dat je even verder hebt gekeken!

      > results: Asrianus Johannes van Ewijk, geboren 17 maart 1816 Bergen op
      Zoom, als
      > zoon van Gijsbertus van Ewijk en Dina Touw ( zou ook Pouw kunnen zijn want
      het
      En eveneens dank voor deze informatie. Het echtpaar Gijsbertus en Dina ken
      ik
      en voor zover ik nu weet horen ze niet bij mijn familie thuis, dus ze gaan
      voorlopig met z'n allen in de map 'Andere Van Ewijken'.

      Hartelijk bedankt voor het nakijken en voor vragen in Brabant: meld je
      gerust.

      Met vriendelijke groet,
      Nanny

      Nanny Verheijen, Loon op Zand
      verheijen@...

      Message: 9
      Date: Sun, 08 Jun 2003 14:18:52 -0000
      From: "J. de Boer" <jdeboer1@...>
      Subject: Re: New file uploaded to Friesland-genealogy

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hans Robert Holdijk
      <veldpost@y...> wrote:
      > Gaat lekker in Friesland !
      >
      > Ik denk wat werk voor een moderator.
      >
      > =====
      > m.v.g. Hans R. Holdijk
      > Moderator " Genealogie in Nederland "
      > http://groups.yahoo.com/group/Genealogie_Nederland/
      > Yahoo! Calendar - Free online calendar with sync to Outlook(TM).
      > http://calendar.yahoo.com

      Gezien het eindeloze ge-o.h. wat u onlangs uitlokte op een andere
      nieuwsgroep, adviseer ik u om deze geldingsdrang en sarcastische
      opmerkingen te beperken tot uw eigen Yahoo-groepje, in plaats van
      hier languit te vallen over een klein incidenteel onhandigheidje van
      iemand.

      Succes daarmee,
      Jan de Boer

      Message: 10
      Date: Sun, 8 Jun 2003 07:31:51 -0700 (PDT)
      From: Hans Robert Holdijk <veldpost@...>
      Subject: Re: Re: New file uploaded to Friesland-genealogy

      Hallo Jan de Boer,

      Als ik op deze manier probeer de moderator te tippen
      dat er een " vuiltje " in de files-box is gedeponeerd,
      zoals ook al bij een aantal andere groepen gisteren
      gebeurde, zie ik geen reden om zo agressief te
      reageren.

      Zo aktief ben ik dacht ik niet in Friesland, ik laat
      me ook niet negatief uit over leden van die groep, ik
      spreek de taal niet en kan het zeker niet lezen.

      Of heb ik U onbewust iets misdaan ? Dan heb ik daar
      spijt van.

      Ik hou dit overigens liever buiten de groep!

      =====

      Message: 11
      Date: Sun, 08 Jun 2003 14:35:21 -0000
      From: "roseholly" <lomarose@...>
      Subject: Hi Sorry

      It was brought to my attenion that most of you can read and write
      English and that my computer translation is not the best.

      Sorry, I will try to repost my genealogy information.

      My Duursma genealogy is on the WWW at:

      http://www.geocities.com/roseholly/Duursma.htm

      My Horn genealogy is on the WWW at:

      http://www.geocities.com/roseholly/Horn.htm

      They have not been updated with the newest information that I
      received from the group, but I will try to get to that soon.

      I would like to thank all of the very nice people that emailed me
      with your help and information.

      Thank you very much.

      Roseholly
      English only

      Message: 12
      Date: Sun, 8 Jun 2003 17:47:25 +0200 (CEST)
      From: Lovius <lovius18@...>

      Beste Johan,
      Het prettige van dit medium is, dat je er elke keer weer wat bijleert en
      zeker als je zulke goed onderbouwde info krijgt zoals van jou.
      Ik vermoed ,dat deze familie doopsgezind is vanwege zoon Jochum Durks
      (Wiersma), die met een doopsgezinde in 1809 uit Terkaple huwt.
      Aangezien ik de doop maar niet kan vinden van deze Jochum ligt het voor de
      hand ,dat hij net als zijn bruid doopsgezind was. (Haar doop is ook niet te
      vinden en zij was doopsgezind, daar heb ik inmiddels het bewijs van
      gevonden)
      Hoe het ook zei, ik vind deze materie erg boeiend.
      Met dank!
      Groetnis,
      Raymond

      of: http://go.to/frgen .

      Message: 13
      Date: Sun, 8 Jun 2003 23:35:20 +0200 (CEST)
      From: Lovius <lovius18@...>
      Subject: lijst doopsgezinden?

      Hallo medevorsers,

      Herkent iemand deze navolgende familienamen als zijnde behorende tot de
      doopsgezinden (19 e eeuw);
      Bruinsma uit Terhorne, Anema Franeker, van der Woude Baarderadeel later
      Bolsward ; Ferwerda Bolsward; Wiersma Oosterlittens later Goutum; Hoekstra,
      de Groot,van Gorkum,Brandsma,Rijpkema,van der Hoop,Reidinga,Smeding,Fokma en
      Nooitgedacht Utingeradeel..
      Groetnis,
      Raymond

      Message: 14
      Date: 09 Jun 2003 07:17 GMT
      From: Tette.Hofstra@...
      Subject: Re: lijst doopsgezinden?

      Beste Raymond,

      mijn betovergrootvader Tette Hotzes Hofstra was doopsgezind. Zijn tweede
      vrouw (mijn betovergrootmoeder) was Tietje Klazes de Groot.
      Of zij ook doopsgezind was weet ik niet, maar het is wel waarschijnlijk,
      want zijn eerste vrouw Wybrigje Pasma was dat ook.
      Zij woonden in Oldeboorn.

      Als je meer wilt weten, dan geef maar een seintje.

      groeten

      Tette

      Message: 15
      Date: Mon, 9 Jun 2003 11:12:42 +0200 (CEST)
      From: Lovius <lovius18@...>

      Beste Tette,
      Als iedere genealoog, met doopsgezinde voorouders in de 19 e eeuw in
      Friesland , dit aan mij zou willen doorgeven (met naam ,plaats en jaar)
      zouden we op die manier tot een soort "database" kunnen komen.
      In ieder geval bedankt voor je bijdrage!
      Groet,
      Raymond
      Overigens vond ik ook nog de naam Kornelis Jurgens JELGERSMA huwt te
      Utingeradeel 16-4-1838 met Oepkje Sjoukes Bruinsma.

      "Lovius" <lovius18@...> schrieb:
> [...]
      de Groot,van Gorkum,Brandsma,Rijpkema,van der Hoop,Reidinga,Smeding,Fokma en

      Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

      of: http://go.to/frgen .