Re: [Friesland-genealogy] Opzoekvraag

  • Karel van der Wal
    Message 1 of 27 , Jun 7, 2003
      oeps nanny, akte 84 ipv 48, maar gelukkig ben ik boekhouder dus weet ik wat
      een omzetting is en ik dacht al dat ik dat gewoon verkeerd had
      overgeschreven, nu de results: Asrianus Johannes van Ewijk, geboren 17 maart
      1816 Bergen op Zoom, als zoon van Gijsbertus van Ewijk en Dina Touw ( zou
      ook Pouw kunnen zijn want het krult allemaal, maar op overlijdens acte
      minder) � Harlingen 08-04-1890 gehuwd 20-05-1846 Leeuwarden, akte 84,
      Grietje Arends Koning, geboren 22 augustus 1814 te Dokkum, dochter van Arend
      Jans Koning, schoenmaker en Mettje Fockes Osinga. Tab� kvdw

      Message 2 of 27 , Nov 30, 2003
        Hallo lijstgenoten,
        Ben weer even bezig met mijn voorouders.
        Heb in de quotisatielijst van 1749 gevonden:
        gjalt hylkes uit Aengwirden-plaats Gersloot
        arbeyder
        gezin 2 en kind: (waarschijnlijk dus geen kinderen)

        in 1766 kom ik weer tegen:
        Gjalt Hylkes trouwt te Joure-Westermeer-Snikzwaag met
        Baukjen Arjens.

        Zou iemand voor mij na kunnen gaan of deze Gjalt Hylkes (als het tenminste dezelfde is) ook kinderen had en hun namen.

        Bij voorbaat dank.
        Nel Wijnstra

      • k.v.d.wal
        Message 3 of 27 , Dec 6, 2003
          Nl erkomen in het DTb boek 365 C, dopen, Joure Snikzwaag etc, geen gjalt
          hylkes voor en dus ook geen namen, nog bij Joure onder doopsgezinden, nog
          bij Joure onder Roomskatholieken. Dus ...... mvrgr KvdW

[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

          com/group/Friesland-genealogy

        • mvdhauw
          Message 4 of 27 , Jan 26, 2004
            Wie o wie zou mij een groot plezier willen doen en in een
            overlijdensacte willen kijken ???
            Ik zou graag van de onderstaande persoon zijn ouders en
            geboorteplaats willen weten.

            Overlijdensakte Rauwerderhem, 1849
            Aangiftedatum 15 december 1849, blad nr. 13 (suppl. nr. 3)
            Ente Pieters Dijkstra, overleden 14 december 1849, oud 77 jaar,
            gehuwd (geb ~1772)

            alvast bedankt

            Menno van der Hauw
          • k.v.d.wal
            Message 5 of 27 , Jan 26, 2004
              menno, ben er morgenavond, dus .... ff wachten kvdw

[...]

              To visit your group on the web, go to:

            • Anthony Hofstee
              Message 6 of 27 , Jan 26, 2004
                Menno, go to my website and you will find some information on the forebears
                of Ente Pieters Dijkstra. Go to http://www.hofsteegenealogy.com/ and click
                on the Hofstee/Rienstra pedigree and go to #50. Good luck. Tony

              • mvdhauw@planet.nl
                Message 7 of 27 , Apr 21, 2004
                  LS

                  Zou iemand zo vriendelijk voor mij zijn om (een van) de volgende akten in te zien. Ik ben nl erg benieuwd wie hun ouders zijn. Door ziekte ben ik voorlopig niet in staat naar leeuwarden te komen. Alvast bedankt.

                  Overlijdensakte Bolsward, 1863
                  Aangiftedatum 28 december 1863, blad nr. 28
                  Baukje Johannes Lunenburg, overleden 26 december 1863, oud 84 jaar,
                  weduwe

                  Overlijdensakte Gaasterland (mairie Balk), 1815
                  Aangiftedatum 31 juli 1815, blad nr. 11
                  Korneliske Johannes Luinenburg, overleden 31 juli 1815, oud 33 jaar,
                  gehuwd

                  Overlijdensakte Gaasterland, 1842
                  Aangiftedatum 12 januari 1842, blad nr. 1
                  Hantje Johannes Lunenburg, overleden 11 januari 1842, oud 55 jaar,
                  gehuwd

                  Met vriendelijke groet

                  Menno van der Hauw

                • Cor
                  Message 8 of 27 , Apr 22, 2004
                    Menno onder voorbehoud zie ik vrijdag voor jou.
                    Cor S.

                    Message 9 of 27 , Apr 22, 2004
                      Cor

                      alvast bedankt

                      Menno vd Hauw

                      Message: 14
                      Date: Thu, 22 Apr 2004 14:32:28 +0200
                      From: Cor <cnelis@...>
                      Subject: Re: Opzoekvraag

                      Message 10 of 27 , Apr 23, 2004
                        Hallo Menno.
                        Hier de gevraagde gegevens.

                        Overlijdensakte Bolsward, 1863

                        Aangiftedatum 28 december 1863, blad nr. 28

                        Baukje Johannes Lunenburg, overleden 26 december 1863, oud 84 jaar, weduwe

                        Geboren te Harich wonende te Bolsward, weduwe van Anne Tjittes Wijtsma.

                        Dochter van Johannes Hizkes Lunenburg en van Rink Pieters Pietersma.

                        (Slecht te lezen. Van Hizkes kon ik niet iets anders maken.)

                        Overlijdensakte Gaasterland (mairie Balk), 1815

                        Aangiftedatum 31 juli 1815, blad nr. 11

                        Korneliske Johannes Luinenburg, overleden 31 juli 1815, oud 33 jaar.

                        Gehuwd met Rein Rimmers Ottema, werkman, beide wonende te Balk.

                        Nalatende drie kinders.

                        Dochter van Wijbe Johannes Hepkes en van Rienk Pieters beide overleden.

                        (Rienk=vrouwennaam??)

                        (Akte hieronder Rink Pieters.)

                        (Nu Luinenburg geschreven!!.)

                        Overlijdensakte Gaasterland, 1842

                        Aangiftedatum 12 januari 1842, blad nr. 1

                        Hantje Johannes Lunenburg, overleden 11 januari 1842, oud 55 jaar.

                        Werkvrouw, geboren en wonende te Harich gehuwd met Jan Nolles lam, werkman.

                        Dochter van wijlen Johannes Hepkes en Rink Pieters, huislieden gewoond hebbende te Harich.

                        Succes met jouw verdere onderzoek Cor S.

                        Message 11 of 27 , Jan 22, 2005
                          Wie zou voor mij in de DTB's van Harlingen, Dokkum, Bolsward of
                          Leeuwarden willen kijken of daar een doop voorkomt van Arnoldina van
                          Alema, geschat geboren tussen 1755-1766.

                          Tot wederdienst bereid in RA Haarlem o.i.d.
                          Ronald Blancke
                        • tijmenkroes
                          Message 12 of 27 , Jan 22, 2005
                            Ronald,
                            Op: www.varkevisser.org/links/bsfries.html vindt je diverse
                            Alema's.
                            Groeten,
                            Tijmen Kroes

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "ronald_blancke"
                            <robla@i...> wrote:

> [...]
                            van
                            > Alema, geschat geboren tussen 1755-1766.
                            >
                            > Tot wederdienst bereid in RA Haarlem o.i.d.
                          • ronald_blancke
                            Message 13 of 27 , Jan 22, 2005
                              Dat is een aardige, Tijmen..
                              Ronald

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "tijmenkroes"

                              Message 14 of 27 , Jan 23, 2005
                                Ronald,

                                De door Tijmen gemelde webpagina is een destijds door Roelof Varkevisser ontwikkeld 'voorzet'-zoekscherm voor de gegevens op www.tresoar.nl .
                                Als je nl. op de reguliere manier via de Tresoar-site zocht (en zoekt), kreeg je zoekresultaten in een zogenaamd frame te zien, wat buitengewoon irritant is, omdat een frame maar een deel van je totale scherm beslaat. Inmiddels heeft Tresoar een 'schermvergroot-knop' op de zoek- en resultatenpagina aangebracht, waarmee je de betreffende pagina a.h.w. uit het frame haalt.
                                Omdat ik de letters op Roelofs zoekpagina nogal klein vond :-) en daarbij ook snel naar een schermvullende zoekpagina wil kunnen gaan, gebruik ik de volgende link naar de overzichtspagina met online databases van Tresoar:
                                http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?lang=nl&pagina=genealogie&stylesheet=collectie.css .

                                Met vriendelijke groet,
                                Nynke van den Hooven.

                                Message 15 of 27 , Jan 6, 2008
                                  Beste mensen

                                  Ik heb de broer van Willem Jacobs gevonden.
                                  Het is Jacob Martens overleden op 10 februari te Stiens.
                                  Frapant is dat hij op dezelfde dag is overleden als zijn vader Marten Jacobs.
                                  Het kan zijn dat ze beiden door een ongeluk of verdrinking om het leven zijn gekomen.
                                  Maar misschien was er in die tijd ook een ziekte epidemie gezien de notitie in vaders overlijden.

                                  Leeuwarderadeel overlijden/begraven 1808
                                  Overleden: Jacob Martens, oud 40 jaar
                                  Datum : 10 februari 1808
                                  Opm. : De overledene was gehuwd en laat twee kinderen na

                                  Leeuwarderadeel overlijden/begraven 1808
                                  Overleden: Marten Jacobs, oud 11 jaar
                                  Datum : 10 februari 1808
                                  Plaats : Stiens

                                  Weet iemand misschien iets over een epidemie of andere sterfgevallen in die periode.

                                  Groet

                                  Gotse

                                • Gotse Stienstra
                                  Message 16 of 27 , Apr 8, 2008
                                    Wie kan mij informatie geven betreffende S. Pijl en Lydia van Kommer.
                                    Lydia komt in 1946 vanuit Bandoeng Indonesië naar nederland op 10-jarige leeftijd.
                                    Zij toruwt in Groningen op plm 31 jarige leeftijd met S. Pijl en verhuizen later naar Leek
                                    Vandaar vertrekken ze later weer Naar een andere bestemming.
                                    Vader van Kommer overlijdt in 1983 in Groningen.

                                    Als afstammeling van de Pijl familie ben ik benieuwd naar deze tak
                                    En op verzoek van een van Kommer uit Utrecht doe ik deze vraag om onze stambomen meer compleet te krijgen.

                                    Vriendelijke groet,

                                    Gotse Stienstra
                                    0512-342117
                                    gotseenpietie@...

                                  • Cor
                                    Message 17 of 27 , Jun 8, 2010
                                      Nynke van den Hooven schreef:

                                      Dat de ouders niet vermeld worden, geldt dus alleen voor de gedigitaliseerde
                                      gegevens, want in de "echte" huwelijksakte zullen die ongetwijfeld vermeld
                                      staan.

                                      Het kwam voor dat de aangevers niet bekend waren met de ouders.
                                      Als de overledene op oudere leeftijd verhuisde en zijn/haar ouders kwamen
                                      niet geregeld in de nieuwe woonplaats, of waren al overleden dan wisten de
                                      aangevers/plaatsgenoten niet wie de ouders waren.

                                      Dus: Nynke's ongetwijfeld is geen 100% garantie.
                                      Dit uit eigen ervaring.

                                      Gegroet,
                                      Cor Seinstra
                                      Message 18 of 27 , Jun 8, 2010
                                        Cor,

                                        Ik refereerde aan Klaas’ opmerking m.b.t. de huwelijksakte op Genlias (en
                                        Tresoar) waar de wederzijdse ouders (nog) niet vermeld staan.

                                        In de “echte” akte staan ze (nog steeds ongetwijfeld ;-)) wél vermeld.

                                        Bij overlijdensaktes ligt dat inderdaad wat anders.

                                        Met vriendelijke groet

                                        Nynke van den Hooven

                                        _____

                                        Message 19 of 27 , Jun 8, 2010
                                          Nynke,

                                          sorry, ik was even te veel gefixeerd op ovl. aktes.
                                          Zal de leeftijd zijn ?!?!

                                          Cor

                                          Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Opzoekvraag

                                        • Hinke
                                          Message 20 of 27 , Jun 8, 2010
                                            Cor, bij overlijden klopt dat helemaal, maar een bruidspaar weet meestal
                                            zelf wel wie zijn/haar ouders waren, behalve bij een onecht kind kan er
                                            eens een vader onbekend zijn.

                                            groet, Hinke.

                                          • Hinke
                                            Message 21 of 27 , Jun 8, 2010
                                              En ik moet eerst alle mail opvragen en lezen voor ik reageer, dus ook
                                              sorry:-))

                                              groet, Hinke.