Re: [Friesland-genealogy] Jan Wytzes Plantenga

    Message 1 of 3 , Jun 3, 2003
      Hans,

      Je veronderstelling dat Jan Wytzes Plantinga in Leeuwarden moet zijn geboren, kon wel eens juist zijn. Afgaande op de namen van zijn kinderen zouden zijn moeder Sijke ki=unnen hebben geheten. Nu vond ik op www.ryksargyf.org de volgende overlijdensakte:
      Overlijdensakte Leeuwarden, 1897
      Aangiftedatum 17 mei 1897, akte nr. 261
      Hendrikje Plantinga, overleden 15 mei 1897, oud 66 jaar, gehuwd
      Dochter van Wytze Sierks Plantinga en Sijke Jans Zijlstra.

      Het is dus heel goed mogelijk dat deze Hendrikje een zus was van Jan Wytzes Plantinga.

      En de huwelijksakte van hun ouders:
      Huwelijksakte Leeuwarden, 1818, Akte nr. 73
      Man: Wytse Sjerks Plantinga
      Vrouw: Zijke Jans Zijlstra
      Datum: 31 mei 1818.

      Zowel geboorte-, als huwelijks- en overlijdensaktes geven informatie omtrent de ouders. Deze informatie is op overlijdensaktes echter niet altijd juist.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Datum: 15 mei 1852 Akte nr. 28

      Het zou werkelijk meer dan fantastisch zijn als iemand mij verder kan
      helpen.
      M vr gr
      Hans Rienk Plantenga
      <knip>

    • Karel van der Wal
      Message 2 of 3 , Jun 3, 2003
        Jan Wytzes Plantinga, geboren 21-07-1825 te Leeuwarden, overleden 26-08-1883
        te Marrum, molenmaker, zoon van Wytze Sierks Plantinga en Sijke Jans
        Zijlstra, huwt 15-05-1852 Ferwerderadeel, akte 28 met Sytske Rienks van der
        Wielen, geboren 23-04-1831 te marrum als dochter van Geertje Jans van der
        Meer, bij de huwelijkse bijlagen: Rienk Lieuwes van der Wielen overleden
        14-08-1843 te Marrum, timmermansknecht, geboren aldaar, gehuwd met Grietje
        Jans van der Meer ( dus is Sytske waarschijnlijk later geecht ?? heb dit
        niet gekontroleerd) Hij was zoon van Lieuwe Rienks van der Wielen en Ytje
        Jans Hollander. mvrgr KvdW

        Datum: 15 mei 1852 Akte nr. 28

        Het zou werkelijk meer dan fantastisch zijn als iemand mij verder kan
        helpen.
        M vr gr
        Hans Rienk Plantenga

        Yahoo! Groups Sponsor