Jan Wytzes Plantenga

  • hrplant
    Message 1 of 3 , Jun 3, 2003
      Ik ben (nog steeds) op zoek naar de ouders van Jan Wytzes Plantenga
      (Jan Plantinga).
      Al eerder werd ik door Hinke, Atty en Nynke een flink eind op weg
      geholpen. Inmiddels verzamelde ik zo'n 125 pagina's aan Planten- en
      Plantinga's. Om gek van te worden.

      Waarschijnlijk werd Jan ca. 1825 in Leeuwarden geboren. Daar de
      geboorte gegevens nog niet via internet bekend zijn zoek ik de hulp
      van iemand die wellicht de aktes in kan zien.

      Geven deze aktes ook opheldering omtrent de ouders?
      Van Sytske Rienks heb ik dankzij jullie hulp inmiddels al veel
      gegevens.

      Overlijdens regio 3: noordoost Friesland
      Overlijdensakte Ferwerderadeel, 1883
      Aangiftedatum 28 augustus 1883, akte nr. 155
      Jan Wytzes Plantenga, overleden 26 augustus 1883, oud 58 jaar, gehuwd

      Huwelijken regio 3: noordoost Friesland
      Huwelijksakte Ferwerderadeel, 1852
      Man: Jan Plantinga
      Vrouw: Sytske Rienks van der Wielen
      Datum: 15 mei 1852 Akte nr. 28

      Het zou werkelijk meer dan fantastisch zijn als iemand mij verder kan
      helpen.
      M vr gr
      Hans Rienk Plantenga
      Message 2 of 3 , Jun 3, 2003
        Hans,

        Je veronderstelling dat Jan Wytzes Plantinga in Leeuwarden moet zijn geboren, kon wel eens juist zijn. Afgaande op de namen van zijn kinderen zouden zijn moeder Sijke ki=unnen hebben geheten. Nu vond ik op www.ryksargyf.org de volgende overlijdensakte:
        Overlijdensakte Leeuwarden, 1897
        Aangiftedatum 17 mei 1897, akte nr. 261
        Hendrikje Plantinga, overleden 15 mei 1897, oud 66 jaar, gehuwd
        Dochter van Wytze Sierks Plantinga en Sijke Jans Zijlstra.

        Het is dus heel goed mogelijk dat deze Hendrikje een zus was van Jan Wytzes Plantinga.

        En de huwelijksakte van hun ouders:
        Huwelijksakte Leeuwarden, 1818, Akte nr. 73
        Man: Wytse Sjerks Plantinga
        Vrouw: Zijke Jans Zijlstra
        Datum: 31 mei 1818.

        Zowel geboorte-, als huwelijks- en overlijdensaktes geven informatie omtrent de ouders. Deze informatie is op overlijdensaktes echter niet altijd juist.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Datum: 15 mei 1852 Akte nr. 28

        Het zou werkelijk meer dan fantastisch zijn als iemand mij verder kan
        helpen.
        M vr gr
        Hans Rienk Plantenga
        <knip>

      • Karel van der Wal
        Message 3 of 3 , Jun 3, 2003
          Jan Wytzes Plantinga, geboren 21-07-1825 te Leeuwarden, overleden 26-08-1883
          te Marrum, molenmaker, zoon van Wytze Sierks Plantinga en Sijke Jans
          Zijlstra, huwt 15-05-1852 Ferwerderadeel, akte 28 met Sytske Rienks van der
          Wielen, geboren 23-04-1831 te marrum als dochter van Geertje Jans van der
          Meer, bij de huwelijkse bijlagen: Rienk Lieuwes van der Wielen overleden
          14-08-1843 te Marrum, timmermansknecht, geboren aldaar, gehuwd met Grietje
          Jans van der Meer ( dus is Sytske waarschijnlijk later geecht ?? heb dit
          niet gekontroleerd) Hij was zoon van Lieuwe Rienks van der Wielen en Ytje
          Jans Hollander. mvrgr KvdW

          Datum: 15 mei 1852 Akte nr. 28

          Het zou werkelijk meer dan fantastisch zijn als iemand mij verder kan
          helpen.
          M vr gr
          Hans Rienk Plantenga

          Yahoo! Groups Sponsor