Re: [Friesland-genealogy] namen (was: Re: Inia)

    Message 1 of 5 , Jun 2, 2003
      Janty,

      Dat is het zeker en daarom had mijn vader mijn Friese namen maar opgeschreven voor de Zeeuws-Vlaamse ambtenaar. Wat las de man vervolgens voor? Nijnka Hieska, terwijl mijn vader toch echt Nynke Hiske had opgeschreven :-) Gelukkig heeft mijn vader de akte zorgvuldig nagelezen en gecontroleerd. En heeft toen pas ondertekend. Want ik hoor hier met enige regelmaat over slecht luisterende of eigenwijze ambtenaren, maar ook de aangever heeft rechten en verantwoordelijkheden m.b.t. het correct laten opnemen van een (voor- of achter-) naam.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 5 , Jun 2, 2003
        Nynke en alle anderen,

        Tot voor een aantal jaren had de ambtenaar van de B.S. een lijst van "toegestane" Ned.voornamen.
        Afwijkingen hiervan waren niet of nauwelijks mogelijk maar moesten met veel praten en evt. schriftelijke bewijsstukken aangetoond worden en dan nog vaak niet.
        Een en ander in het kader van de bescherming van het kind en het Nederlandse volk tegen het z.g."a boy named Sue"syndroom en andere abberative namen, vaak opgegeven door een "verheugde" vader of anderszins en ook ter vermijding van de koddige namen aangenomen in 1811.
        Met de instroom van allerlei exotische namen(Mohammed is op het ogenblik de meest aangegeven populaire voornaam) werd de wet veranderd en werd veel meer mogelijk, zolang het het betamelijke niet overschreed.
        Daar tegenover staat dat naamsverandering,ook achternaam, tegen betaling van een flinke som veel makkelijker gemaakt is.

        Gepoogde standarisatie van namen bestaat al door de eeuwen en is een terugkerend item.
        (Lees: Brave New World van Huxley).

        Standarisatie ook op het Tresoar en het Meertens Instituut:voor zoeken op y tik ij).

        Voor zover even,

        Groetnis,

        P.N.S.

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        of: http://go.to/frgen .

      • Hugo J K de Vries
        Message 3 of 5 , Jun 2, 2003
          Zo kende ik iemand die Syfillis heette, en een ander Circumcision. Dat was
          weliswaar op de Nederlandse Antillen, maar enige aandacht van de ambtenaren
          lijkt me wel gezond.
          Groet,
          Hugo
          Hugo de Vries
          http://kibrahacha.com/stories/gen
          http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=hugodevries
          http://www.geneanet.org/geneweb/gg.php3?login=hugodevries
          http://www.gencircles.com/users/hugodevries/1
          <http://www.gencircles.com/users/hugodevries/1>
          Families: de Vries (Spaarndam), Joha, Van Asperen, Kaal/Karel, de Vries
          (Paramaribo), Brook, Abendanon, Robles de Medina

[...]

        • Herman van der Woude
          Message 4 of 5 , Jun 2, 2003
            |Zo kende ik iemand die Syfillis heette, en een ander Circumcision. [knip]

            Jammer dat het niet één persoon was, met als achternaam Circumcision... LOL
            Sorry, dit werd even helemaal off-topic.

            Herman van der Woude

            mailto:hvdwoude@...
          • Hugo J K de Vries