Re: Fw: Inia

  • Tjeerd Pieter Inia
    Message 1 of 2 , May 27, 2003
      Beste Fokke,

      volgens mij is het antwoord hierop eenvoudig:

      De naam Inia wordt op verschillende wijzen geschreven: Inia / Ynia /
      IJnia. Volgens mij is de reden van verschillende schrijfwijzen onder
      andere te verklaren uit het feit, dat de ambtenaren van burgelijke
      stand (na 1812) de juiste naamgeving niet zo nauw namen. En wellicht
      waren de betrokken Inia's ook niet altijd geïnteresseerd in hoe hun
      naam uiteindelijk in de acte terrecht kwam.

      Bovendien is het volgens mij zo dat voor 1812 de letter I en Y (IJ)
      door en voor elkaar werden gebruikt. De geboorte/huwelijk of
      overlijdensacte werd door de ambtenaar voor de burger opgemaakt
      (waarbij aangifte niet altijd door een Inia werd gedaan: bijv. bij
      overlijden). Zo neemt mijn voorvader Jochum Hermanus Ynia de naam
      Ynia aan, terwijl zijn zoon Pieter Jochums zowel met de naam Inia als
      Ynia voorkomt. Volgens mij deze uitleg de meest waarschijnlijke.

      Overigens ben ik ook benieuwd naar iedere nakomeling van Harmen Inia
      (rond 1580? te Anjum/Dokkum), Sybren Ealzes Inia (rond 1670
      burgemeester te Dokkum) en Ritske Rienks Inia (rond 1550 te Wierum)

      Met vriendelijke groet,

      Tjeerd P. Inia
      tp.inia@...
      Gouda

      (1591) en van zijn vader de gegevens zoals geboorte,plaats huwelijk
      en overleijdensdatum?