foto's

  • bert
    Message 1 of 11 , May 16, 2003
      In het algemeen nieuws en advertentieblad voor Kollum en omstreken van 27 januari 1900 vond ik een afdruk van Heerke Jans Westra, gemaakt ter gelegenheid van zijn honderdste verjaardag. Via de uitgever heb ik een kopie gekregen van dit blad. De foto is echter nogal onduidelijk. De fotograaf was E. Beitschat. Is er iemand die misschien weet wie deze Beitschat is geweest en wat er na zijn overlijden met deze foto's gebeurd kan zijn? De negatieven zijn niet in het bezit van de krant en ook de plaatselijke fotograaf en oudheidskamer konden mij niet verder helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Bert Westra

    • Taeke van der Leij
      Message 2 of 11 , May 16, 2003
        Beste Bert,

        Egbert Sietses Beischat, fotograaf en herbergier, geboren te Harlingen op 20 november 1871, overleden te Kollum op 22 oktober 1930, 58 jaar oud, zoon van Sietse Beischat en Henderika Mossink.

        Op blz.157 / 158 van het boekje "Handel en ambacht in Kollum 1925 - 1975" samengesteld door R. Bosgraaf, T. Hogendorp en F. Ozinga, (Kollum, 1978) staat het volgende vermeld:

        "Als we over fotograferen te Kollum spreken moet de aandacht vooral gevestigd worden op Egbert Beitschat, die het oude Kollum op vele fraaie foto's heeft vastgelegd. Beischat werd in 1871 te Harlingen geboren en overleed te Kollum in 1931. Op 10 mei 1900 huwde hij met Yda Vaartstra (1861 - 1937) uit welk huwelijk in 1901 een dochter werd geboren: Hendrika Heiliena, die nog leeft en veel over haar vader vertelde. Egbert Beitschat werkte een aantal jaren op het kantoor van notaris De Jong te Koudum en daar leerde hij fotograferen. Terug in Kollum huwde hij met Yda Vaartstra, die logementhoudster was in Het Oude Rechthuis. Beitschat werd toen herbergier maar bleef met veel enthousiasme zijn beroep als fotograaf uitoefenen. In 1922 werd Het Oude Rechthuis verkocht aan Arnold Ozinga en betrok Beitschat "De Posthoorn" aan het Rechthuisplein. Toen Beischat in het Rechthuis woonde had hij zijn atelier aan de Voorstraat, achter het pand van Heeger, later kwam dit naast de "Posthoorn". Zijn donkere kamer had hij in de stal van Het Oude Rechthuis en daarna in het Posthoorn - atelier. Het atelier was open van april tot oktober, omdat het voor de rest van het jaar te koud was. Beischat werkte niet alleen, maar ook veel buitenshuis: straatgezichten, dorpsgezichten, gebouwen etc. zette hij ook op portret. Hij fotografeerde bijvoorbeeld de Voostraat, de Gereformeerde Kerk in aanbouw, de sluis te Munnikezijl, plaggehutten in Zandbulten, de Willem Loryweg en het Witwaterbos. Tot zijn onderwerpen behoorden ook aktuele gebeurtenissen, zoals de landing van Guillaux te Kollum in 1913, het turnfeest van Vlugheid en Kracht in 1904 en 12 dode koeien in een uitgebrande stal. Voor de dokumentatie van Kollum uit het begin van deze eeuw zijn wij Beitschat grote dank verschuldigd. Bij verschillende restauraties wordt nog van zin foto's gebruik gemaakt. Soms kreeg Beitschat opdracht van de gemeente om verdronken personen te fotograferen, terwijl hij ook dikwijls in opdracht van ouders dode kinderen in hun kistje portretteerde, een in die dagen veel voorkomende gewoonte. Beischat werkte met een grote technische camera met glasplaten. Dikwijls laadde hij het geheel op zijn fiets om zich buiten ongestoord aan zijn grote liefde te kunnen wijden. Hij was bevriend met de beroemde Groninger fotograaf Piet Kramer, die na Beitschat's dood diens apparatuur overnam. Helaas werden alle glasnegatieven vernietigd; begrijpelijk omdat die veel ruimte innamen, maar toch erg jammer, omdat er ongetwijfeld nog veel opnamen van oud-Kollum bij waren".

        Volgens dit stukje zou Hendrika Heiliena nog in leven zijn. Misschien weet iemand waar ze woont.

        Vriendelijke groet uit Apeldoorn,
        Taeke en Ineke van der Ley

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        of: http://go.to/frgen .

      • bert
        Message 3 of 11 , May 17, 2003
          Hallo Taeke en Ineke,

          Bedankt voor de info. Ik denk niet dat Hendrika nog leeft als zij in 1901 geboren is. De foto die ik zoek zal wel tussen de vernietigde glasnegatieven hebben gezeten.

          Met vriendelijke groet,

          Bert Westra

        • jwag272000
          Message 4 of 11 , May 27, 2003
            Op mijn website heb ik weer enkele foto's geplaatst waarvan ik graag
            zou willen weten wie erop staan afgebeeld. Wie kan mij verder helpen?

            Het adres is http://members.lycos.nl/johjean
          • Bart Schuurman
            Message 5 of 11 , Nov 14, 2007
              Hallo lui,

              eens een vraag van praktische aard.
              Mijn Westra / van der Wal / de Vries verhaal begint nu zijn eind te
              naderen.
              Heb ook een heleboel grafstenen van een aantal overledenen weten te
              vinden (nietin het minst dankzij graftombe.nl).
              Maar helemaal mooi zou het zijn als ik ook foto's (beeldmateriaal)
              van de mensen zelf te pakken zou kunnen krijgen.
              Probleem is natuurlijk dat ik geen naamdrager ben en dus niet bekend
              ben met de nog levende nakomelingen ... al helemaal niet omdat ik
              zelf in Amsterdam woon en noord-oostfrieslanden noord-westgroningen
              dus niet om de hoek liggen.
              ALs ik zou moeten gaan bellen of schrijven ben ik met deze namen
              natuurlijk gauw een eeuw verder.
              Eigenlijk zou ik dus een advertentie moeten plaatsen in enige bladen
              die men mogelijk leest in die kontreien.
              Kennen jullie er misschien ?

              Groet, Bart

              P.S. Misschien is er iemand van jullie bekend met nakomelingen van
              Jurjen Libbes Westra en Ytje Ganzevoort. Ik denk dan het meest aan
              Rykele, Geert en Ietze Westra. Die zijn-hoe gek t ook klinkt - nog
              niet zo vreselijk lang dood.Dus leven er vast ook nog kinderen van
              hen.
            • Bert Westra
              Message 6 of 11 , Nov 14, 2007
                Hallo Bart,

                Probeer voor Friesland maar de Leeuwarder Courant en voor Groningen het
                Nieuwsblad van het Noorden. Misschien zijn er nog regionale kranten maar dat
                weet ik niet zeker.

                Groeten,
                Bert Westra

                Message 7 of 11 , Nov 14, 2007
                  Ha Bart,

                  er is ook nog:
                  Nieuwsblad voor Noord-Oost Friesland.

                  http://www.nieuwsbladnof.nl/

                  Cor S.

> [...]
                  >
                  > Probeer voor Friesland maar de Leeuwarder Courant en voor Groningen het
                  > Nieuwsblad van het Noorden. Misschien zijn er nog regionale kranten maar

                • Rienk de Boer
                  Message 8 of 11 , Nov 14, 2007
                    Hoi Bart,
                    Er is ook nog het Friesch Dagblad. Komt uit in de hele provincie en ver daarbuiten.
                    Groet
                    Rienk

                    Message 9 of 11 , Nov 14, 2007
                      Dag, je hebt de grotere kranten, Leeuwarder Courant, Fries Dagblad, maar hier in Friesland zijn ook Dagblad van het Noorden (vroeger Nieuwsblad van het Noorden) en veel lezen toch ook wel het Nederlands Dagblad. Ook heb je nog veel regionale kranten.

                      Weet dat er een gratis krant in Drachten, Drachtster Courant, en ook zoiets in Bergum (Andries?) is.
                      Volgens mij heeft Harlingen ook nog een Harlinger Courant, misschien zelfs een Sneker Courant. En ga maar door. Niet iedereen leest een krant.
                      Onze buren bv hebben geen dagblad meer, mede vanwege de prijs en ook omdat ze geen tijd hebben om hem te lezen.
                      Dus denk dat het een hele puzzel wordt. Veel succes Irene.

                      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: RienkdeBoer@...: Wed, 14 Nov 2007 19:29:46 +0100Subject: Re: [Friesland-genealogy] foto's

                      Hoi Bart,Er is ook nog het Friesch Dagblad. Komt uit in de hele provincie en ver daarbuiten.GroetRienk----- Original Message ----- From: Bart Schuurman To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com Sent: Wednesday, November 14, 2007 4:58 PMSubject: [Friesland-genealogy] foto'sHallo lui,eens een vraag van praktische aard. Mijn Westra / van der Wal / de Vries verhaal begint nu zijn eind te naderen.Heb ook een heleboel grafstenen van een aantal overledenen weten te vinden (nietin het minst dankzij graftombe.nl).Maar helemaal mooi zou het zijn als ik ook foto's (beeldmateriaal) van de mensen zelf te pakken zou kunnen krijgen.Probleem is natuurlijk dat ik geen naamdrager ben en dus niet bekendben met de nog levende nakomelingen ... al helemaal niet omdat ik zelf in Amsterdam woon en noord-oostfrieslanden noord-westgroningen dus niet om de hoek liggen.ALs ik zou moeten gaan bellen of schrijven ben ik met deze namen natuurlijk gauw een eeuw verder.Eigenlijk zou ik dus een advertentie moeten plaatsen in enige bladen die men mogelijk leest in die kontreien.Kennen jullie er misschien ? Groet, BartP.S. Misschien is er iemand van jullie bekend met nakomelingen van Jurjen Libbes Westra en Ytje Ganzevoort. Ik denk dan het meest aan Rykele, Geert en Ietze Westra. Die zijn-hoe gek t ook klinkt - nog niet zo vreselijk lang dood.Dus leven er vast ook nog kinderen van hen.-- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.7658 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl%5bNon-text portions of this message have been removed]

                    • Irene Visser

                        Message 11 of 11 , May 26, 2010
                          Lijstgenoten,

                          Om mijn stamboomonderzoek meer te laten leven, ben ik altijd op zoek naar foto's van (familie van) voorouders. Wie heeft er mogelijk foto's/ afbeeldingen van de volgende families:

                          Leegstra, uit Munnekezijl/ Burum
                          Veenstra, uit Munnekezijl/ Kollum/ Twijzel
                          Meindertsma, uit Niawier/ Wouterswoude/ Ee
                          Postma, uit Burum
                          De Bruin, uit Augustinusga/ Drogeham
                          Sikma, uit Oenkerk/ Tietjerksteradeel

                          Alvast super bedankt!!