Re: [Friesland-genealogy] Huis Bethlehem te Beetsterzwaag

  • tsjip klynstra
    Message 1 of 27 , May 15, 2003
      Gerben,

      Bedankt voor deze informatie. Ik concludeer hieruit, dat het
      door mij aangehaalde citaat uit het artikel van J.H. Brouwer op
      een anecdote berust. Wel vreemd in dat geval, dat de oude Jan
      Bethlehem niet meer wist dat zijn overgrootvader zelf op
      Bethlehem had gewoond en dat zijn grootvader daar waarschijnlijk
      geboren was. Kennelijk berust mondelinge familie-overlevering
      vaak meer op anecdotes dan op feiten.

      Tsjip

      Op 15-05-2003 om 1:54 uur schreef Gerben Bulthuis:

      > Tsjip en alle geinteresseerden,

      > Je moest even wachten maar dan krijg je ook wat:

      > 1. In 1718 staat op een kaart van Schotanus de naam Bethlehem
      op precies de juiste plaats.

      > 2. Op 16 december 1811 verklaart Durk Jans dat hij de naam
      Bethlehem voor familienaam behoudt.

      > "Mijn" Bethlehems zijn uitvoerig onderzocht door Jan
      Bethlehem, Hoogeveen. Hij heeft gerapporteerd in 1989.

      > Groeten,

      > Gerben Bulthuis

      <knip>