Re: Willem ter Haarst, schoolmeester in Sneek

  • mvdhauw
    Message 1 of 5 , May 6 1:44 AM
      Beste allemaal

      Ik zag in onderstaande mail de naam Koenraad Houwink staan. De
      namen "houw", Koenraad (Coert) en Gerrit en zeker de combinatie van
      deze namen laten bij mij altijd alarmbellen afgaan. Op de site van de
      heer varkevisser zag in nl ook de onderstaande personen met de naam
      Gerrit Houwink staan. Deze was volgens zijn trouwacte predikant te
      Bergum. Wie o wie kan mij meer over deze Gerrit vertellen en metname
      zijn voorgeslacht. Ook zou ik graag willen weten of er een connectie
      is tussen deze Gerrit en Koenraad.

      Met vriendelijke groet

      Menno van der Hauw

      DTBL regio 4: oost Friesland
      Trouwregister Hervormde gemeente Bergum
      DTB nr. 704, 1679 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 4 maart 1787, Bergum
      Man: Gerrit Houwink, Bergum
      Vrouw: Jetske Ypeij, Bergum
      NB: Bruidegom is predikant te Bergum
      Gestandaardiseerde namen: GERRIT en JETSKE

      DTBL regio 4: oost Friesland
      Trouwregister Hervormde gemeente Garijp-Suameer-Eernewoude
      DTB nr. 709, 1772 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 februari 1792, Suameer
      Man: Jan Hendriks Houwink, Suameer
      Vrouw: Christijna Harmanus Ritzema, Suameer

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Miriam Klaassen
      <mwk@h...> wrote:
> [...]
      > Sneek met Gatske Prom van ene Willem van Haarst gaat om Willem van
      > Haarst geboren circa 1786, of om zijn zoon Willem van Haarst
      geboren
      > circa 1815. Verder zoek ik de overlijdensplaats en datum van Willem
      van
      > Haarst en ben ik benieuwd naar details over zijn onderwijsloopbaan
      in Sneek.

      > Met vriendelijke groet, Miriam Klaassen
      >
      > Willem van Haarst, * circa 1786 Wormer, zn v Hendricus van Haarst
      en
      > Maartje Pieters Baas, onderwijzer (in Westzaandam, Amsterdam, Den
      Burg,
      > Sneek), x 23-4-1812 Texel met
      > Barber Rab, * circa 1793, dr v Willem Rab en Trijntje Leenderts
      Bakker,
      > 20-3-1831 Sneek
      >
      > Kinderen:
      > 1. Willem, * circa 1815 Texel, 17-11-1895 Delft, x Johanna van
      Wijk
      > [en mogelijk eerder Gatske Prom]
      > 2. Trijntje Bakker van Haarst, * 28-11-1816 Sneek, x 6-11-1839
      Sneek Jan
      > Hendrik Hoogland
      > 3. Maria, * 2-1-1820 Sneek, x 31-10-1839 Sneek Jacobus Meinardi
      Swartte
      > van Loon
      > 4. Petrus, * 12-8-1821 Sneek, 29-2-1856 Amsterdam, ongehuwd
      > 5. Helena Cornelia, * 8-4-1823 Sneek, 10-11-1907 Zutphen
      > 6. Barbera Sofia, * 13-1-1825 Sneek, 5-10-1826 Sneek
      > 7. Kornelis, * 21-12-1827 Sneek, 23-6-1829 Sneek
      > 8. Barbera Sophia, * 16-11-1830 Sneek, 20-3-1831 Sneek

      inplaats van ter en van) en je vind er meerdere kinderen van Dokkum
      tot Sneek. mvrgr kvdw