Re: [Friesland-genealogy] Willem ter Haarst, schoolmeester in Sneek

  • van 't Zet
    Message 1 of 5 , May 5 5:30 AM
      Miriam,
      Het helpt niet veel, maar Gatske Prom is overleden 4 augustus 1848 te Sneek
      45 jaar en gehuwd.
      De Willem waar ze mee getrouwd was is dus na die datum overleden
      Gatske was 2 keer eerder gehuwd. en weduwe Uit haar eerste huwelijk had zij
      een zoon, Koenraad Houwink geboren 21 juli 1824 te Sneek.
      hij is gehuwd met Jentje Slomp (hun huwelijk heb ik niet gevonden. )
      wel krijgen zij een dochter 1846 en in 1848 en zoon te Sneek. (beiden
      overleden.)
      Misschien staat in de Trouwakte van deze Koenraad iets wat een
      aanknopingspunt geeft voor Willem.
      Hij was 15 toen zijn moeder trouwde met Willem

      Carla van 't Zet

      Ik wil met name graag weten of het bij het huwelijk op 12-12-1839 in
      Sneek met Gatske Prom van ene Willem van Haarst gaat om Willem van
      Haarst geboren circa 1786, of om zijn zoon Willem van Haarst geboren
      circa 1815. Verder zoek ik de overlijdensplaats en datum van Willem van
      Haarst en ben ik benieuwd naar details over zijn onderwijsloopbaan in Sneek.

      Kinderen:
      1. Willem, * circa 1815 Texel, 17-11-1895 Delft, x Johanna van Wijk
      [en mogelijk eerder Gatske Prom]
    • mvdhauw
      Message 2 of 5 , May 6 1:44 AM
        Beste allemaal

        Ik zag in onderstaande mail de naam Koenraad Houwink staan. De
        namen "houw", Koenraad (Coert) en Gerrit en zeker de combinatie van
        deze namen laten bij mij altijd alarmbellen afgaan. Op de site van de
        heer varkevisser zag in nl ook de onderstaande personen met de naam
        Gerrit Houwink staan. Deze was volgens zijn trouwacte predikant te
        Bergum. Wie o wie kan mij meer over deze Gerrit vertellen en metname
        zijn voorgeslacht. Ook zou ik graag willen weten of er een connectie
        is tussen deze Gerrit en Koenraad.

        Met vriendelijke groet

        Menno van der Hauw

        DTBL regio 4: oost Friesland
        Trouwregister Hervormde gemeente Bergum
        DTB nr. 704, 1679 - 1811
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 4 maart 1787, Bergum
        Man: Gerrit Houwink, Bergum
        Vrouw: Jetske Ypeij, Bergum
        NB: Bruidegom is predikant te Bergum
        Gestandaardiseerde namen: GERRIT en JETSKE

        DTBL regio 4: oost Friesland
        Trouwregister Hervormde gemeente Garijp-Suameer-Eernewoude
        DTB nr. 709, 1772 - 1811
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 februari 1792, Suameer
        Man: Jan Hendriks Houwink, Suameer
        Vrouw: Christijna Harmanus Ritzema, Suameer

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Miriam Klaassen
        <mwk@h...> wrote:
> [...]
        > Sneek met Gatske Prom van ene Willem van Haarst gaat om Willem van
        > Haarst geboren circa 1786, of om zijn zoon Willem van Haarst
        geboren
        > circa 1815. Verder zoek ik de overlijdensplaats en datum van Willem
        van
        > Haarst en ben ik benieuwd naar details over zijn onderwijsloopbaan
        in Sneek.

        > Met vriendelijke groet, Miriam Klaassen
        >
        > Willem van Haarst, * circa 1786 Wormer, zn v Hendricus van Haarst
        en
        > Maartje Pieters Baas, onderwijzer (in Westzaandam, Amsterdam, Den
        Burg,
        > Sneek), x 23-4-1812 Texel met
        > Barber Rab, * circa 1793, dr v Willem Rab en Trijntje Leenderts
        Bakker,
> [...]
        Wijk
        > [en mogelijk eerder Gatske Prom]
        > 2. Trijntje Bakker van Haarst, * 28-11-1816 Sneek, x 6-11-1839
        Sneek Jan
        > Hendrik Hoogland
        > 3. Maria, * 2-1-1820 Sneek, x 31-10-1839 Sneek Jacobus Meinardi
        Swartte
        > van Loon
        > 4. Petrus, * 12-8-1821 Sneek, 29-2-1856 Amsterdam, ongehuwd
        > 5. Helena Cornelia, * 8-4-1823 Sneek, 10-11-1907 Zutphen
        > 6. Barbera Sofia, * 13-1-1825 Sneek, 5-10-1826 Sneek
        > 7. Kornelis, * 21-12-1827 Sneek, 23-6-1829 Sneek
        > 8. Barbera Sophia, * 16-11-1830 Sneek, 20-3-1831 Sneek

        inplaats van ter en van) en je vind er meerdere kinderen van Dokkum
        tot Sneek. mvrgr kvdw