Re: [Friesland-genealogy] Van Halen

  • van der Weit
    Message 1 of 5 , May 1, 2003
      In Aduard is een straat die "van Halenweg" is genoemd, met bijschrift:
      "Dienaar van Wessel Gansfort, 1468 - 1530. De naam bestaat dus ook al ver voor de aannames van 1811.

      (er is in hetzelfde dorp trouwens ook een Wessel Gansfort straat)

      groet,
      Taede
      Datum : 1/5/2003
      Tijd : 20:17:31
      Naam : j.a van halen
      E-mailadres : avanhalen@...
      Waardering : Goed

      hallo allamaal die dit leest.

      ik ben op zoek naar elke informatie die iets met de naam van halen te maken
      heeft.
      ben al een tijdje aan het zoeken maar vindt geen enkele informatie over mijn
      familie.
      de naam van mijn opa was meindert van halen en de achter naam van mijn oma
      was reitsma.
      mijn opa is in 1962 naar australie gegaan en ook dat jaar overleden.
      mijn oma is in 1961 hier in nederland overleden.
      mijn familie kan ik niks vragen omdat er rond die tijn 1960 een breuk is
      gekomen in mijn familie.
      en omdat al mijn ooms en tantes naar australie zijn gegaan.
      heb al verschillende pogingen gedaan om ook maar iets te weten te komen over
      mijn familie dus als iemand mij kan helpen zou dat fantastisch zijn.

      Yahoo! Groups Sponsor

      <http://rd.yahoo.com/M=243107.2962286.4439099.1695382/D=egroupweb/S=17050408
      37:HM/A=1455157/R=0/*http://www.qksrv.net/click-1247917-10124188?url=http%3A
      %2F%2Fwww.genealogy.com%2Fcpc%2Ftrial14-census.html%3Fpriority%3D5000203&per
      sist=30>

      <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=243107.2962286.4439099.1695382/D=egroupmai
      l/S=:HM/A=1455157/rand=516358587>

      <http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/>
      of: http://go.to/frgen <http://go.to/frgen> .

      Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
      <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

      of: http://go.to/frgen .

    • jan.elzinga@atosorigin.com

        Message 3 of 5 , May 2, 2003
[...]

          J.A. van Halen,

          De familie Van Halen is afkomstig uit de buurt van Beilen en Smilde. Daar ligt ook ergens de buurtschap Halen/ het dorp Hooghalen. De afkomst van de naam is dus wel te raden. De familie Reitsma is een Friese familie en is afkomstig uit Harlingen.
          Hieronder volgt het resultaat (een kwartierstaatje van Janke Reitsma en een van Meindert van Halen) van een onderzoekje op internet en wel op de sites vanTreseor (Ryksargyf Fryslân) (via de site van Roelof Varkevisser) en Gen-Lias.
          Groeten,

          Wiecher Ponne

          Kwartierstaat Janke Reitsma

          1. Janke Reitsma

          * Harlingen, 23-03-1897

          + 1961

          2. Anne Reitsma

          * Harlingen, 01-06-1868

          +

          x Harlingen, 13-06-1895 (aktenr. 53

          3. Atje Wykel

          * Franekeradeel, 24-07-1872

          +

          4. Tjerk Reitsma

          * Harlingen, 12-03-1838

          + Harlingen, 07-03-1904

          x Schoterland (Friesland) 10-06-1865 (aktenr. 59)

          5. Janke Sytsema (ook Sietsema en Sietzema)

          * Gaasterland, 19-06-1842

          + Harlingen, 13-02-1910

          6. Tjipke Gerrits Wykel

          * Franekeradeel, 07-10-1844

          + Franekeradeel, 07-12-1901

          x Franekeradeel, 27-06-1870

          7. Akke Folkerts Tolsma

          * Franekeradeel, 26-08-1833

          + Franekeradeel, 27-09-1889

          8. Anne Berends Reitsma

          x Dantumadeel, 21-02-1829 (aktenr. 2)

          9. Trijntje Gerrits Visser

          10. Sietze Barts Sietzema

          * Gaasterland, 05-10-1819 (aangever erkent vaderschap)

          + Haskerland, 18-10-1887

          x Gaasterland, 09-06-1841 (10)

          11. Minke Kerstes van der Zwaag

          * ca 1818

          + Schoterland 13-01-1883

          12. Gerrit Wybes Wyckel

          * ca 1816

          + Leeuwarden 26-12-1853 (37 jaar)

          x Barradeel, 10-11-1838 (aktenr. 41)

          13. Ruurdtje Tjepkes Vellinga

          * ca 1815

          + Barradeel, 16-02-1898 (82 jaar)

          14. Folkert Rintje Tolsma

          * Franekeradeel, 20-06-1830

          x Franekeradeel, 20-06-1830 (aktenr. 29)

          15. Attje Minzes Postma

          20. Bart Sytzes Sytsema

          * ca 1759

          + Gaasterland, 17-08-1824

          x Gaasterland, 20-04-1821 (aktenr. 5)

          21. Saapke Johannes Kort

          * ca 1786

          + Gaasterland, 10-09-1851 (65 jaar)

          Kwartierstaat Meindert van Halen

          1. Meindert van Halen

          * Eursinge (Beilen, Drenthe) 06-05-1893

          + Australië, 1962

          2. Albert van Halen

          * Hijkerveld (Beilen, Drenthe) 16-07-1866

          +

          x Beilen, 27-04-1888

          3. Jantje Leeuwerink

          * Hijken (Beilen, Drenthe) 28-04-1866

          + Beilen, 04-01-1921

          4. Hendrik van Halen

          * Beilen, 04-11-1821

          + Eursinge (Beilen) 28-09-1890

          x Beilen, 18-05-1850 (aktenr. 19)

          5. Hendrikje Kok

          * Beilen, 19-06-1826

          + Halen (Beilen) 21-01-1890

          6. Jacobus Leeuwerink

          * Steenwijk, ca 1826

          + Eursinge (Beilen), 02-08-1905

          +

          x Beilen, 22-06-1850 (aktenr. 21)

          7. Sijchje Mesken

          * Hijken (Beilen), 23-08-1825

          + Eursinge (Beilen), 15-09-1900

          8. Roelof Hendriks Halen

          * Beilen, 21-02-1796

          + Hijkerveld (Beilen), 30-11-1844

          x Beilen, 15-05-1819 (aktenr. 5)

          9. Hendrikje Alberts Jurriëns

          * Smilde, 14-09-1798

          + Beilen, 24-01-1868

          10. Jan Kok

          * Hoogeveen, 25-01-1784

          + Hijken (Beilen), 20-02-1866

          11. Hilligje Kornelis (ook: Hillichje en Hillegien Cornelis)

          * Dwingeloo, 04-05-1788

          + Eursinge (Beilen) 21-08-1857

          12. Meindert Jans Leeuwerink

          13. Janna van den Berg

          14. Hendrik (of Hilbert) Alberts Mesken

          * Beilen, 11-03-1804

          + Hijken (Beilen), 18-05-1842

          15. Hilligje Jakobs (Wanders) (ook Hillegien, Hillechien)

          * Diever, ca 1802

          + Hijken (Beilen), 08-05-1865

          16. Hendrik Roelofs

          17. Oebigje Jans

          18. Albert Jurriëns (Bezema)

          *Westerbork, ca 1760 (1766?)

          + Smilde, 26-11-1835

          19. Grietien Derks (Schipper)

          * Beilen, 20-04-1767

          +Smilde, 02-05-1822

          20. Kornelis Roelofs Kok

          * Hoogeveen, 10-02-1760

          + Eursinge (Beilen), 21-12-1844

          21. Elsje Everts

          22. Kornelis Hermannus

          23. Geesje Schans

          28. Albert Mesken

          * Dwingeloo, 20-03-1763

          + Hijken (Beilen), 16-04-1840

          29. Sijchien Wigbelts

          * Beilen, 27-09-1767

          + Brunsting (Beilen), 05-02-1828

          30. Jacob Lamberts

          31. Jantje Jannes

          36. Jurrien Jurriens

          37. Albertien Alberts

          38. Derk Schipper

          39. Hillechien Jans

          56. Meske Pieters

          57. Hilligje Jans

          58. Wigbelt Hendriks

          59. Aaltje Koers

        • W.J. Ponne
          Message 4 of 5 , May 2, 2003
            In mijn vorige bericht staat in de kwartierstaat van Janke Reitsma een fout. Hier volgt een correctie:

            Nr. 14 Folkert Rintjes Tolsma
            * ca 1804
            + Franekeradeel, 17-08-1867

            Verder als toevoeging: het huwelijk van Meindert van Halen en Janke Reitsma vond plaats te Brunssum (Limburg) op 02-06-1922.

            Wiecher Ponne