Re: [Friesland-genealogy] Verveners

  • Jan Lijzenga
    Message 1 of 6 , Apr 29, 2003
      In dit verband is het opvallend dat zowel in de kop van Noord-Holland als in
      de kop van Overijssel vaak korte achternamen voorkomen (veelal van één
      lettergreep, bv Laan, Reus in West-Frieland en Mast, Dam, Moed in en rond
      Giethoorn).

      Ik herinner me in een genealogie Dam (Ryksarchief) te hebben gelezen dat
      doopsgezinden werden vervolgd in Holland en hun toevlucht zochten in de
      veengebieden van Overijssel. Dit zou dan spelen voor 1700 en mogelijk liggen
      de wortels van sommige doopsgezinde inwoners van Giethoorn in Holland.
      Met vriendelijk groet,

      Jan Lijzenga