Teijema

  • Paul Teijema
    Message 1 of 27 , Apr 22 1:59 AM
      Ik ben aan het uitzoeken hoe alle Teijema's familie van elkaar zijn.
      In de aanname Familienamen Teijema kom ik 5 personen tegen
      Sietze Popkes uit Langezwaag (hier stam ik van af)
      Sjoerd Sietzes uit Harlingen (een zoon van Sietze Popkes)
      Andries Jans uit Beesterzwaag (een zwager van Sietze Pokes)
      Jelle Gerbens uit Hantum (waarscheinlijk fout overgenomen want deze overlijd
      als Jelle Gerbens Feyma in Westdongeradeel op 25-4-1851 oud 67 jaar)
      en Douwe Teyes (overleden 2-7-1812 gem. Opsterland mairie Lippenhuizen blad
      7 aangifte datum 3-7-1812 ongehuwd)

      Zou de laatst genoeme Douwe Teyes misschien verwant zijn aan Sjoerd Teyes (
      de dochters van Sjoerd Teyes zijn getrouwd met Sietze Popkes en de andere
      met Andries Jans)

      Sjoerd Teyes is getrouwd met een Hemminga (maar op de webpagina hiervan
      staat geen Douwe Teyes vermeld)

      Weet iemand wie de ouders zijn van Douwe Teyes.
      Bij voorbaat dank, Paul

      Chatten met je online vrienden via MSN Messenger. http://messenger.msn.nl/
    • Bart de Vries
      Message 2 of 27 , Apr 22 7:46 AM
        Speurneus.

        Uit mijn database de volgende Teijema's.

        Jacob Sijtzes Teijema , *11-10-1843 Langezwaag , + 07-12-1921 Langezwaag
        X 15-05-1868 Beetsterzwaag
        Janke Jans Berkhoven , * 21-08-1844 Langezwaag , + 29-05-1912 Langezwaag
        Hun dochter Albertje Alberts Teyema , * 27-10-1877 Langezwaag , + 16-11-1968
        Benedenknijpe

        Jitske Sijmons Teijema , * 15-04-1811 Langezwaag , + 09-04-1865
        X 08-07-1839 Opsterland
        Jouke Bartelds de Vries , * 02-09-1801 Langezwaag , + 13-11-1864 Opsterland

        Simon W. Teijema , + 22-08-1943 Wijnjeterp
        S.J. Loopstra
        Hun 2 dochters :- Joukje Martje Teijema , * 24-02-1897 Hemrik , + 04-09-1992
        Zwaagwesteinde
        - M. Teyema

        Data nog wel eventjes checken svp ! Want daarvoor nog geen tijd gehad.

        Gr.
        Bart de Vries
        *De Liemers* calling
[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Appy de Vries (hotmail)
        Message 3 of 27 , Apr 22 9:16 AM
          Paul;
          ik denk dat deze Douwe Teyes geen
          naaste verwant is van onze Sjoerd.
          ouders Sjoerd zijn;
          Teye Liebbes ged;31-08-1684 te Beetsterzwaag[wagenmaker]
          en Martje Sjoerds ged; 16-02-1690 te B-zwaag of Beets
          kinderen;
          Liebbe ged; 01-08-1712 jong overl;
          Liebbe ged;16-12-`1713 {hospes] te B-zwaag
          gehuwd11-08-1754 met Grietje Feitses
          Sjoerd ged;07-12-1716 overl;20-08-1783 te B-zwaag
          gehuwd 17-10-1743 te Boornbergum met Lyske Hayes Hemminga ged;1716 te B-zwaag overl;17-06-1799 te B-zwaag
          Jantien ged;07-06-1722 te B-zwaag
          dus geen Douwe en ook in mijn Teyema-s niet
          de 200 Teyema-s komen nog naar jou toe
          folle groetsjes Appy

[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          of: http://go.to/frgen .

        • tsjip klynstra
          Message 4 of 27 , Apr 23 6:45 AM
            Sjouke Jans Geertsma is een rechtstreekse voorvader van mij via
            mijn moeder. Ook ik had oorspronkelijk Marijke Jacobs als zijn
            moeder. Klaas Bekkema was zo vriendelijk mij erop te wijzen, dat
            dit Tjitske Jacobs moest zijn. Een huwelijk tussen Jan Geerts en
            Tjitske Jacobs is inderdaad te vinden in de DTB-boeken van regio
            5.

            Dit gegeven (nl. dat Tjitske Jacobs de vrouw van Jan Geerts was)
            vond ik bevestigd in een lezing van Prof. Dr. J.H. Brouwer
            over "Friese familienamen, afgeleid van toponiemen",
            gepubliceerd in: "Studies over Friese en Groningse
            familienamen", Leuven/Brussel 1965. Op blz. 14-15 van dit
            artikel worden Jan Geerts en Tjitske Jacobs en hun kinderen
            genoemd. Het artikel vermeldt wel dat de zoons verschillende
            namen aannamen, maar geeft daar geen verklaring voor. Ik kwam
            het artikel op het spoor via de site van Roelof van Otten:
            http://www.vanotten.net

            Op een andere site, die over het geslacht Bethlehem handelt,
            vond ik wel een verklaring voor deze verschillende namen,
            namelijk dat de broers ruzie hadden over hooiersgeld. Adres van
            deze site: http::/www.gensdata.nl/search/text/bethlehe.txt

            Tsjip Klynstra
            Amsterdam

            Message 5 of 27 , Apr 23 6:56 AM
              Hieronder de juiste weergave van het adres van de Bethlehem-site:

              Message 6 of 27 , Apr 23 11:13 AM
                Hoi Appy en Paul !

                Of Appy de Vries-de Groot en Bart de Vries familie van elkaar zijn ?
                Ja , dat hebben we met elkaar uitgezocht en deze relatie [ de Groot ] ligt
                ver terug in de tijd.

                Liomme Jouckes x Doedtje Jelmers hadden kinderen , waarvan oa 2 dochters
                nl :
                - Foockeltie Liommes >>> deze lijn gaat naar Appy.
                - Popckien Liommes >>> deze lijn gaat naar Bart .

                Vervolgens genoemde Jitske Sijmons Teijema x Jouke Bartelds de Vries.
                Deze laatste is natuurlijk verwant aan mijn familie de Vries.

                Vervolgens genoemde Joukje Martje Teijema x Jan de Vries
                Deze laatst genoemde Jan de Vries was een oom van mij en aldus een broer van
                mijn eigen vader Taeke de Vries.

                Alle mij bekende Teijema's hadden direct of indirect relatie met onze
                familie de Vries.

                In mijn mailtje van 22 -04-2003 zijn de mij bekende Teijema's genoemd.
                Voorouders in mannelijke lijn zijn mij niet bekend.
                Hoe dat verder zit met Jitske Sijmons [Symens] , daarnaar ben ik wel
                nieuwsgierig geworden.

                Met wie was Simon [Sijmen] gehuwd en wie waren dan hun kinderen en hun data
                ?

                ( Appy , HI - 3 weeken geleden - is gestabiliseerd en voel mij goed. Verder
                onderzoek volgt half Mei ).

                Zie met belangstelling berichten tegemoet.
                Tot kijks !

                Gr.
                Bart de Vries
                *De Liemers* calling
              • Karel van der Wal
                Message 7 of 27 , Apr 23 11:35 AM
                  tjip, vlgs de regio dtb. opsterland huwt hij in 1726 met Joukje Tjebbes (Tjibbes), in Beets en in 1735 ( eind mei) met Tjitske Jacobs. eveneens in Beets. Ik heb het dan over Jan Geerts uiteraard. Nou lijken Aukje en Joukje wel op elkaar maar er staat nog een kleine opmerking bij dus zal het toch Joukje zijn, maar een kijkje in DTB brengt misschien uitkomst. mvrgr kvdw

                • Karel van der Wal
                  Message 8 of 27 , Apr 23 12:49 PM
                    tjip, ik heb hier en daar de lijst van Bethlehem bekeken maar er zitten nogal wat "gebreken"in bijv. Andries Jans Teijema isgehuwt 25-05-1779 in Beetsterzwaag en niet geboren in dat jaar, Hij huwt Tjerkje Sjoerds, gedoopt 04-09-1751 te Beetsterzwaag, dv. Sjoerd Teijes en Lutske Haijes Hemminga. Hij huwt ( 2) 14-08-1791 Beetsterzwaag Sytske Wybes. Ik geloof ook niet dat Andries Jans in Garijp woonde, wel zijn zoon Sjoerd ( zie ook bij de naamsaannames. mvrgr kvdw

                  • van 't Zet
                    Message 9 of 27 , Apr 23 2:06 PM
                      Bart schreef:
[...]

                      Symen Sytses Teijema geboren omstreeks 1777
                      gehuwd 5 februari 1809
                      Johanna Hendriks van Brink,
                      kinderen antje, stintje, jitske,henriette, hendrik froukje en sipke
                      Symen is de zoon van Sietse Popkes Teijema geboren 1745
                      en Stijntje Sjoerds. geboren 1745 en gehuwd 26 februari 1769
                      wordt vervolgd, 't is nu 11 uur
                      Carla van 't Zet
                    • Jan Lijzenga
                      Message 10 of 27 , Apr 24 6:20 AM
                        Beste mensen,

                        Reuze bedankt voor de informatie over het raadsel Geertsma/Bethlehem. Wat
                        zou de reden zijn dat Tjitske Jacobs in de overlijdensakte van haar zoon
                        Sjouke Jans Geertsma staat vermeld als Marijke Jacobs?

                        Met vriendelijke groet,

                        Jan Lijzenga

> [...]
                        > vond ik wel een verklaring voor deze verschillende namen,
                        > namelijk dat de broers ruzie hadden over hooiersgeld. Adres van

                      • tsjip klynstra
                        Message 11 of 27 , Apr 25 7:26 AM
                          Jan,

                          Meer afstammelingen van Sjouke Jans Geertsma zitten met deze
                          vraag. Omdat de moeder van Sjouke Jans waarschijnlijk al heel
                          lang overleden was toen Sjouke stierf, is het heel goed mogelijk
                          dat de aangevers van zijn overlijden niet meer precies wisten
                          hoe zijn moeder heette en toen maar gezegd hebben Marijke Jacobs
                          in plaats van Tjitske Jacobs.

                          Wat ik persoonlijk in dit verband wel opvallend vind is dat de
                          jongste dochter van Sjouke Maria heet. Naar wie zij vernoemd is,
                          is voor mij vooralsnog een raadsel.

                          Tsjip Klynstra

                        • tsjip klynstra
                          Message 12 of 27 , Apr 25 7:34 AM
                            Karel,

                            De Bethlehem-site heb ik verder niet gecheckt op de juistheid
                            van de gegevens. Ik vermeldde hem alleen maar vanwege de
                            verklaring die er gegeven wordt voor het aannemen van
                            verschillende namen door de broers. Of dat nou een feit of
                            overlevering of anecdote is, laat ik verder in het midden.

                            Tsjip Klynstra

                          • Henk Marinus
                            Message 13 of 27 , Apr 25 8:15 AM
                              Speurders naar Bethlehem,

                              Toen ik nog een jongen was en mijn ambtelijke carriere amper was begonnen
                              was mijn chef bezig met het op papier zetten van de Bethlehems. Toen 16, had
                              ik heel andere interesses maar dat van die drie broers herinner ik mij en
                              ook dat het huis "Bethlehem" tegenover Lauswolt in Beetsterzwaag er iets mee
                              te maken had, maar mogelijk is dat bekend.
                              Ik kom daar vaak genoeg langs en kan een digitale foto maken voor degene die
                              belangstelling heeft.

                              Groeten,
                              Henk

> [...]
                              > vond ik wel een verklaring voor deze verschillende namen,
                              > namelijk dat de broers ruzie hadden over hooiersgeld. Adres van

                              of: http://go.to/frgen .

                            • Bart de Vries
                              Message 14 of 27 , Apr 26 1:07 AM
                                Paul ea.

                                Nog eventjes terug komend op de aanname familienamen 1811 en Jitske Symens
                                Teyema.

                                Familienamen 1811

                                Teyema, Sietze Popkes, Langezwaag

                                k. Popke 39, Langezwaag, Sjoerd 37, Harlingen, Symen 34, Jitske 28,
                                beiden

                                te Langezwaag

                                kk. (v. Popke) Sitze 11, Tjeerd 6, Jakob 3, Stintje 11, Feikje 8;

                                (v. Sjoerd) Izak 10, Hindrik 8, Hiltje 4; (v. Symen) Antje 3,

                                Stintje 1, Henriette 6 weken

                                Mairie Langezwaag, fol. 64

                                Familienamen 1811

                                Teyema, Sjoerd S., Harlingen

                                k. Isaäc 11, Hendrik 9, Hiltje 5

                                Mairie Harlingen, fol. 86

                                De kinderen van Sjoerd zijn nu ineens een jaar ouder geworden !

                                Waarom doet Sjoerd het werk "aangifte familienaam" van vader opnieuw ?

                                Jitske Simens Teyema , OA Opsterland nr.59 , + 09-04-1865 , oud 54 jaar ,
                                weduwe.

                                Ben jij misschien ook bekend met de inhoud van deze OA?

                                Staan hierin ook vermeld haar ouders ,zoja wie ?

                                Gr.
                                Bart de Vries
                                *De Liemers* calling

                                Message 15 of 27 , Apr 26 4:02 AM
                                  Dear Henk,

                                  I have been following the e-mails about the Geertsma's with a lot of
                                  interest. My father's grandmother was a Geertsma through Sjouke Jans
                                  Geertsma and Antje Jans Gorter. I would be very interested in a picture
                                  of the Bethlehem house, if it is indeed the family house of the
                                  Geertsma-Bethlehem's. My private e-mail is linda@....

                                  Thank you from sunny California,
                                  Linda Praamsma

> [...]
                                  > vond ik wel een verklaring voor deze verschillende namen,
                                  > namelijk dat de broers ruzie hadden over hooiersgeld. Adres van

                                  sinds 8

                                  http://docs.yahoo.com/info/terms/

                                  of: http://go.to/frgen .

                                  8

                                  Your use of Yahoo! Groups is subject to
                                  http://docs.yahoo.com/info/terms/

                                  of: http://go.to/frgen .

                                  8 juli 1999 geposte berichten staat op

                                  Message 16 of 27 , Apr 26 5:16 AM
                                    Bart en Paul, ook hier geldt dat er gemakkelijk een leeftijds verschil van 1 jaar kan zitten, je zult daar voor de exacte aangifte datum moeten inzien eind 1811 of eind 1812 aangegeven. kan best zo zijn. Bovendien de afstand langezwaag en harlingen was in die tijd nog onbereikbaar per gsm voor overleg, dus moest men al toevallig elkaar treffen in dat jaar. Maar kennelijk hadden ze wel kontact gehad want de familie naam werd wel dor beiden zo aangenomen. mvrgr. kvdw

                                  • Bart de Vries
                                    Message 17 of 27 , Apr 26 5:36 AM
                                      Nog eentje .

                                      OA Opsterland akte nr.59.
                                      Jitske Simens Teyema , + 09-04-1865 , oud 54 jaar , weduwe.

                                      Hieruit terug rekenen zou geboortjaar zijn ca 1811.

                                      Mede gelet op de naamsaaname van Sietze Popkes uit Langezwaag en zijn zoon
                                      Sjoerd uit Harlingen [kk en k verschillen 1 jaar in leeftijd].
                                      Vlg mij keken ze toen in die tijd niet op 1 jaartje !!!!! Hahaha!

                                      Gr.
                                      Bart de Vries
                                      *De Liemers* calling
                                      Message 18 of 27 , Apr 26 7:29 AM
                                        Carla,Karel,Paul

                                        Relatie Jitske Simens Teyema en Henriette Teyema.

                                        Bij mij blijft als resultaat nu nog hangen :

                                        - OA Opsterland nr 59, van Jitske Simens Teyema , uitgerekend geboortejaar
                                        ca 1811.
                                        - Naamsaanname , Henriette 6 weken
                                        - GA van Henriette , geboren 07-03-1812

                                        Mede gelet op hiernavolgend bericht over mogelijke verschillen van 1 jaar
                                        lijkt mij nu dus voor de hand liggende gedachte dat Jitske en Henriette
                                        zusters van elkaar zijn.
                                        Misschien dat inhoud van overlijdens akte nog de namen van de ouders van
                                        Jitske vrij geven ter bevestiging ?

                                        Wat is jullie mening hierover?
                                        Gr.
                                        Bart de Vries
                                        *De Liemers* calling

                                        Message 19 of 27 , Apr 29 5:45 AM
                                          Linda, Henk,

                                          Het door Henk genoemde huis Bethlehem tegenover Lauswolt in
                                          Beetsterzwaag is niet the family house of the Geertsma-
                                          Bethlehem's.

                                          Het was alleen de inspiratie voor Durk Jans, de broer van Sjouke
                                          Jans Geertsma, om de naam Bethlehem aan te nemen.

                                          Hieronder het betreffende citaat uit het artikel van J.H.
                                          Brouwer, Friese familienamen, afgeleid van toponiemen:

                                          "Oude Jan Bethlehem, nu al gestorven, placht te vertellen, dat
                                          zijn overgrootvader in 1811 maar niet tot een besluit kon komen
                                          bij de keus van een naam; toen liep hij eens op weg naar
                                          Olterterp langs Bethlehem en was hij zo maar klaar".

                                          Tsjip Klynstra

                                          On 26-04-2003 at 13:02 h.Linda Praamsma wrote:

> [...]

                                          interested in a picture of the Bethlehem house, if it is indeed
                                          the family house of the Geertsma-Bethlehem's. My private e-mail

                                          Geertsma/Bethlehem/Teyema/Jongsma

> [...]

                                          maar mogelijk is dat bekend.

                                          > Ik kom daar vaak genoeg langs en kan een digitale foto maken

                                        • Gerben Bulthuis & Clara Leenstra
                                          Message 20 of 27 , Apr 29 6:31 AM
                                            Tsjip en anderen,

                                            Mijn informatie is dat Durk Jans al vanaf 1763 de boerderij "Bethlehem" ,
                                            met 7,5 ha land, bewoonde en huurde van de familie Teijens. De
                                            naamsovereenkomst met Teijema is nog een frappante bijkomstigheid.

                                            Gerben Bulthuis

                                            :
[...]
                                            : >
                                            :
[...]
                                            : Genealogy yn Fryslân: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
                                            : of: http://go.to/frgen .
                                            :
                                            : Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8
                                            :
                                            : Om uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:
                                            :
                                            :
                                            :
                                            :
                                            :
                                          • Paul Teijema
                                            Message 21 of 27 , May 1, 2003
                                              Nakomelingen van Sijmen Teijema (1852-1933) zijn te vinden op
                                              www.geocities.com/gteijema/TfamB-1.htm Deze site is gemaakt door Gery
                                              Teijema.
                                              Het begin van zijn stamboom klopt niet helemaal, maar na Sijmen Teijema is
                                              het wel ok.
                                              Groeten, Paul Teijema

                                              MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl
                                            • Albert Bosscha
                                              Message 22 of 27 , May 1, 2003
                                                Goedendag,

                                                Naast de huidige boerderij heeft nog een villa gestaan
                                                met de naam Bethlehem en deze is afgebroken rond 1930
                                                om dat de freule een vrij uitzicht vanaf Lauswolt
                                                wilde hebben. Meer info over deze villa heb ik wel ,
                                                indien interesse laat het mij maar weten.

                                                zeijlboss@...
                                                m.vr.gr.

                                                Albert Bosscha

                                                <bulthuis.leenstra@...> wrote:
> [...]
                                                > met 7,5 ha land, bewoonde en huurde van de familie
                                                > Teijens. De
                                                > naamsovereenkomst met Teijema is nog een frappante

                                                The New Yahoo! Search - Faster. Easier. Bingo.
                                                http://search.yahoo.com
                                              • tsjip klynstra
                                                Message 23 of 27 , May 2, 2003
                                                  Gerben,

                                                  Wordt de naam Bethlehem voor deze boerderij al in 1763 gebruikt?
                                                  Is dit dezelfde boerderij als Henk Marinus bedoelt (tegenover
                                                  Lauswolt)?

                                                  Tsjip Klynstra

                                                  Op 29-04-2003 om 15:31 h schreef Gerben Bulthuis:

> [...]

                                                  boerderij "Bethlehem" , met 7,5 ha land, bewoonde en huurde van
                                                  de familie Teijens. De naamsovereenkomst met Teijema is nog een

                                                  <knip>

> [...]
                                                  die drie broers herinner ik mij en ook dat het huis "Bethlehem"
                                                  tegenover Lauswolt in Beetsterzwaag er iets mee te maken had,

                                                • roel bosma
                                                  Message 24 of 27 , May 3, 2003
                                                    Weet iemand wie de ouders van Pietertje Langius, die op 21-12-1883 te
                                                    Gaasterland trouwt met Sjoerd van der Schuit, waren? Volgens mij komt
                                                    Pietertje uit Schoterland en zou rond 1856 geboren moeten zijn.
                                                    Bijvoorbeeld de op de Ryksargyf site vermelde Pietertje Langius geboren
                                                    op 30-10-1856.

                                                    Vriendelijk groeten,

                                                    Roel Bosma
                                                    e-mail : r.bosma1@...
                                                  • Atty de Waard
                                                    Message 25 of 27 , May 3, 2003
                                                      Dag Roel,

                                                      Ik weet de ouders niet maar enig zoekwerk op
                                                      http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html levert het volgende op. Nu kun
                                                      je zelf wel weer even verder zoeken .....

                                                      Vriendelijke groet,
                                                      Atty de Waard

                                                      Geboorten regio 13: zuidwest en zuid Friesland
                                                      Geboorteakte Doniawerstal, 1887
                                                      Aangiftedatum 27 mei 1887, akte nr. 70
                                                      Lamkje van der Schuit, geboren 26 mei 1887
                                                      dochter van Sjoerd Meyes van der Schuit en Pietje Jelles Langius

                                                      Ouders van Pietje
                                                      Huwelijken regio 7: zuidoost Friesland
                                                      Huwelijksakte Schoterland, 1850
                                                      Man: Jelle Pieters Langius
                                                      Vrouw: Lamkje Jans de Vries
                                                      Datum: 5 mei 1850 Akte nr. 13

                                                      Geboorten regio 7: midden Friesland
                                                      Geboorteakte Schoterland
                                                      Aangiftedatum 26 november 1822
                                                      Jelle Pieters Langius

                                                      Overlijdens regio 9: midden Friesland
                                                      Overlijdensakte Leeuwarden, 1908
                                                      Aangiftedatum 21 januari 1908, akte nr. 33
                                                      Jelle Pieters Langius, overleden 21 januari 1908, oud 85 jaar,
                                                      weduwnaar
                                                      Zoon van Pieter Langius en Jeltje Zandstra

                                                      Huwelijken regio 7: zuidoost Friesland
                                                      Huwelijksakte Schoterland (Mairie De Knijpe), 1813
                                                      Man: Pytter Johannes Langius
                                                      Vrouw: Jeltje Baukes Zandstra
                                                      Datum: 29 mei 1813 Akte nr. 11

                                                      Familienamen 1811
                                                      Langius, Johannes Pieters, Rotstergaast

                                                      k. Pieter 21, Andries 19, Zwaantje 17, Imkje 15, Aaltje 4

                                                      Mairie St. Johannesga, fol. 281

                                                      Ouders van Sjoerd:
                                                      Geboorten regio 13: zuidwest en zuid Friesland
                                                      Geboorteakte Hemelumer Oldeferd, 1854
                                                      Aangiftedatum 11 februari 1854, akte nr. 12
                                                      Sjoerd van der Schuit, geboren 9 februari 1854
                                                      zoon van Meye Annes van der Schuit en Fenna Sjoerds Meinesz

                                                      Message 26 of 27 , May 14, 2003
                                                        Tsjip en alle geinteresseerden,

                                                        Je moest even wachten maar dan krijg je ook wat:

                                                        1. In 1718 staat op een kaart van Schotanus de naam Bethlehem op precies de juiste plaats.

                                                        2. Op 16 december 1811 verklaart Durk Jans dat hij de naam Bethlehem voor familienaam behoudt.

                                                        "Mijn" Bethlehems zijn uitvoerig onderzocht door Jan Bethlehem, Hoogeveen. Hij heeft gerapporteerd in 1989.

                                                        Groeten,

                                                        Gerben Bulthuis

                                                        : Wordt de naam Bethlehem voor deze boerderij al in 1763 gebruikt?
                                                        : Is dit dezelfde boerderij als Henk Marinus bedoelt (tegenover
                                                        : Lauswolt)?Tsip
                                                        :
                                                        : Tsjip Klynstra
                                                        :
                                                        :
                                                        :
[...]
                                                        : Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
                                                        : of: http://go.to/frgen .
                                                        :
                                                        :

                                                        Message 27 of 27 , May 15, 2003
                                                          Gerben,

                                                          Bedankt voor deze informatie. Ik concludeer hieruit, dat het
                                                          door mij aangehaalde citaat uit het artikel van J.H. Brouwer op
                                                          een anecdote berust. Wel vreemd in dat geval, dat de oude Jan
                                                          Bethlehem niet meer wist dat zijn overgrootvader zelf op
                                                          Bethlehem had gewoond en dat zijn grootvader daar waarschijnlijk
                                                          geboren was. Kennelijk berust mondelinge familie-overlevering
                                                          vaak meer op anecdotes dan op feiten.

                                                          Tsjip

                                                          <knip>