Fw: vraag Heslinga

  • Bert Heslinga
    Message 1 of 4 , Apr 1, 2003
      Beste mensen,
      Ik ben een nazaat van de de familie heslinga met o.a. de onderstaande
      voorouders:
      Foppe Tijaerds #2550 geb. 1608, trouwde Trijntie Jans #2551, geb. 1598,
      overl. 1664, Harlingen. Foppe overleed 1642, Harlingen.
      Kinderen:
      5. i Teunis Foppes Heslinga #2548 geb. 1628.

      Mijn vraag: Hoe kan het dat ineens de naam Heslinga verschijnt?
      En: wie weet nog meer van dit geslacht met o.a. de aparte naam Brefo.

      Bert Heslinga

      (Ik lees nederlands, engels en een beetje fries)

    • Jitske Dankert
      Message 2 of 4 , Apr 2, 2003
        Bert,

        Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben jij misschien familie van Bauke
        Heslinga en Anna de Vries ( geboren in 1900 in Duitsland).
        Ik doe onderzoek naar An de Vries, de moeder van Anna de Vries, geboren te
        Tsjerkwerd in 1878.

        Heb jij hier misschien gegevens over?

        Groeten Jitske Dankert
        (Ik lees Fries, Nederlands en Engels en ben geinteresseerd in de stambomen
        Hoogsteen, Krottje en van Dijk)
[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Geert W.A. van der Velde
        Message 3 of 4 , May 13, 2003
          Beste Bert,
          Ik ben net lid geworden van deze groep en laat ik nu een uitgebreid
          overzicht hebben van de Heslinga's. Mijn vrouw komt uit die hoek, en
          een nicht van haar vader had de stamboom uitgezocht.

          De naam Heslinga komt van een landgoed, dat door een rijkgeworden
          koopman uit Harlingen, in de tweede helft van de 17e eeuw is
          aangekocht.

          De 'echte' Heslinga's waren partij in de middeleeuwse strijd tussen
          de Schieringers en de Vetkopers.

          Dat 'Brefo' komt van de moeder van Dirk Heslinga. Hij is in 1739
          beide namen, met familiewapen, gaan voeren. Kennelijk kwam zijn
          moeder uit een chiquere familie!

          De familietak van mijn vrouw heeft dat Brefo weer laten vallen. In
          deze tak is de naam Heslinga later, in 1832, gewijzigd in 'Buno
          Heslinga' omdat een jongetje Arnold kort na elkaar zijn moeder -Buno-
          vader -Heslinga- had verloren.

          Je kunt het verhaal lezen op
          http://home.wanadoo.nl/home.velde/stam/bunohesli/index.htm

          Veel plezier ermee!