Re: [Friesland-genealogy] Hoekstra versus Duif (Workum)

  • Appy de Vries (hotmail)
    Message 1 of 13 , Apr 1, 2003
      Jos; om te beginnen
      Jottje also Hidde zijn meisjes en jongensnamen!
      Hemeler-oldeferd akte 19 ;
      geboren Jottje Hoekstra15-03-1823 zoon van
      Peeke Jotjes Hoekstra en Hijltje Sjoerds van der Veen
      deze zijn gehuwd 31-12-1816
      also te H-oldeferd akte 15.
      verder had ik ook Hinke haar info.
      nu wordt het aktes nakijken!
      groetnis Appy

      Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

      Dus Hidde is toch echt de moeder van Peeke.

      Mij vraag is deze:
      Heeft Peeke de familienaam van z'n moeder (Duif) gekregen of staat er in het
      geboorteakte-uittreksel 'n fout en zou hier Hoekstra als familienaam horen
      te staan?

      Bij voorbaat dank.

      Mei freonlike groeten,
      Jos Buisman

      Yahoo! Groups Sponsor

      of: http://go.to/frgen .

      Message 2 of 13 , Apr 1, 2003
        Jos,

        Ik denk dat je kunt aannemen dat de gegevens van de akte niet helemaal correct zijn overgenomen. Waarschijnlijk heeft de verwerker van de gegevens inderdaad aangenomen dat Hidde de vader was..

        Ik vond de volgende overlijdensakte:
        Overlijdensakte Workum, 1894
        Aangiftedatum 12 februari 1894, akte nr. 11
        Peeke Hoekstra, overleden 12 februari 1894, oud 45 jaar, gehuwd

        Die komt precies overeen met "jouw" Peeke Duif.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 13 , Apr 1, 2003
          Nynke en Appy,

          Nynke, de overlijdensgegevens van Peeke Hoekstra had ik inderdaad gevonden,
          maar is dit dezelfde als Peeke Duif of niet. (geboorte periode klopt
          inderdaad)

          Appy, ook Jottje Peekes Hoekstra en zijn ouders plus hun huw. gegevens had
          ik al gevonden. Van Hidde Cornelis Duif heb ik haar ondertussen ook als
          Hittje gevonden.

          Ik heb ’n aardige verzameling Jottje’s maar ik ben tot nu toe geen
          vrouwelijke exemplaren tegengekomen.

          Het inkijken in die aktes is nu juist het probleem, naar Ljouwert is voor
          mij zeker 3 á 4 uur reizen (dus 6 á 8 uur in totaal) vandaar mijn oproep
          voor hulp.

          Maar in ieder geval bedankt.

          Vriendelijke groeten,

          Jos Buisman

[...]

          <http://rd.yahoo.com/M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupweb/S=17050408
          37:HM/A=1513703/R=0/*http:/www.gotomypc.com/u/tr/yh/cpm/grp/300_06F/g22lp?Ta
          rget=mm/g22lp.tmpl>

          <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupmai
          l/S=:HM/A=1513703/rand=130415548>

          of: http://go.to/frgen .

          <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

          Message 4 of 13 , Apr 1, 2003
            Jos,

            Nog een toegift, die mijn eerdere vermoeden bevestigt:

            Geboorteaktes Workum:
            Peeke Duif, geboren 13 december 1848 zoon van Hidde Cornelis Duif en Jottje Peekes Hoekstra
            Cornelis Hoekstra, geboren 9 september 1850 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
            Sjoerd Hoekstra, geboren 20 november 1852 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
            Tieke Hoekstra, geboren 19 september 1855 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
            Ytje Hoekstra, geboren 11 oktober 1858 dochter van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
            Sjoerd Hoekstra, geboren 29 mei 1861 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hittje Cornelis Duif

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 13 , Apr 1, 2003
              Jos, Nynke, Appy en anderen,

              Mijn duit in het zakje is het volgende:

              <knip>
              Peeke Duif, geboren 13 december 1848
              <knip>
              Huwelijksakte Workum, 1848
              Man: Jottje Peekes Hoekstra
              Vrouw: Hidde Cornelis Duif
              Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5
              <knip>

              Wanneer je bedenkt dat een gemiddelde zwangerschap 40 weken duurt en er
              tussen het huwelijke 'slechts' 34 weken liggen zou het zelfs nog kunnen dat
              Jottje Peekes Hoekstra niet de vader is van Peeke, maar dat is natuurlijk
              wel behoorlijk speculatief.

              Meile Zetstra
            • Jos Buisman
              Message 6 of 13 , Apr 1, 2003
                Meile en Nynke,

                Meile, ook ik heb aan die mogelijkheid gedacht. Maar zou het dan niet
                aannemelijker zijn dat Peeke Duif dan Cornelis Duif had geheten? Hij is n.l.
                naar de vader van Jottje Peekes Hoekstra vernoemd.

                Nynke, als je de Peekes Hoekstraatjes zo onder elkaar ziet blijft de vraag
                of bij Peeke 'n fout is gemaakt of dat Jottje Peekes Hoekstra misschien niet
                de natuurlijke vader was. Ik krijg ondertussen ook wel het vermoeden dat
                iemand iets verkeerd heeft ingetyped.

                Vriendelijke groetjes,

                Jos Buisman

                Message 7 of 13 , Apr 1, 2003
                  Jos;
                  hier een paar vrouwelijke Jottjes;
                  Wonseradeel; Roelof Huisman gehuwd
                  24-05-1884 met Jottje Reinsma
                  also; Jorrit Meintes Jorritsma geh;?
                  met Jottje Ales Jetsinga ook te Wonseradeel.
                  ik weet dat dit geen fam; van jou zal zijn .maar toch
                  groetjes Appy
                  kan helaas ook geen aktes voor jou controleren!
                  l Message -----