RE: [Friesland-genealogy] Overlijden tijdens Zeereis

  • Jeanette Beckx
    Message 1 of 13 , Apr 1, 2003
      Yde,

      dank voor je uitgereid verhaal.
      maar het overlijden van mijn betovergrootvader is slechts gemeld in een akte
      van de weeskamer van Amsterdam maar komt helaas niet voor in de
      overlijdensregisters ( op zijn minst merkwaardig)

      mocht je nog meer info hebben die me kan helpen dan stuur me een mailtje

      mvg

      jeanette beckx

      Mail scanned,

      by: Kaspersky Anti Virus software.
      support@...

      http://home.hetnet.nl/~jeanettebeckx/index.html
      http://home.hetnet.nl/~snackers-j/index.html

      From: "Jeanette Beckx" <jeanettebeckx@...>
      To: "GENEALOGY BENELUX" <GEN-BENELUX-L@...>; "friesland genealogy"
      <friesland-genealogy@yahoogroups.com>; "Zeeland-genealogy@yahoogroups. com"
      <Zeeland-genealogy@yahoogroups.com>; "ZuidHolland-Genealogy@yahoogroups.
      com" <ZuidHolland-Genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Monday, March 31, 2003 12:38 PM

      Beste leden,

      bij het onderzoek naar de naam van de boot waarop mijn overgrootvader is
      overleden
      ben ik op een dood spoor geraakt.

      Wie weet,
      hoe de regels zijn wanneer iemand op zee overlijd en waar hij door de
      kapitein
      moet worden aangemeld als overleden passagier in Nederland?
      Is dit afhankelijk van de haven van aankomst of moet dit op een centraal
      punt gemeld worden

      Wordt er dan een overlijdensakte opgemaakt en zijn deze aktes te raadplegen
      en waar?

      Ik moet er wel bij vertellen dat het hier om een overleden persoon gaat op
      28-10-1846
      onderweg van Surabaja naar Nederland.

      of: http://go.to/frgen .

      of: http://go.to/frgen .

    • Hinke Woudt
      Message 2 of 13 , Apr 1, 2003
        En deze dan??

        Geboorten regio 13: zuidwest en zuid Friesland

        Geboorteakte Hindeloopen, 1818
        Aangiftedatum 11 november 1818, blad nr. 28
        Hidde Duif, geboren 10 november 1818
        dochter van Cornelis Pieters Duif en Iettjen Hillebrands
        N.B. Familienaam moeder ook vermeld als "Tammes

        Ik heb overigens een Tamme Hillebrands Tammes in mijn bestand, geb. 26-11-1794 Hindeloopen, gedoopt 10-12-1794 Hindeloopen, zoon van Hillebrand Tammes en Marie Hendriks, overl. 06-12-1822 Hindeloopen, bij overl. is één van de aangevers Cornelis Pieters Duif, neef van de overledene. Helaas kan ik je met de andere gegevens niet helpen. De aktes zullen duidelijkheid moeten geven, tenminste als de ambtenaar er geen potje van gemaakt heeft:-))

        Groet, Hinke Woudt-Westra.

        Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

        Dus Hidde is toch echt de moeder van Peeke.

        Mij vraag is deze:
        Heeft Peeke de familienaam van z'n moeder (Duif) gekregen of staat er in het
        geboorteakte-uittreksel 'n fout en zou hier Hoekstra als familienaam horen
        te staan?

        Bij voorbaat dank.

        Mei freonlike groeten,
        Jos Buisman

      • Jos Buisman
        Message 3 of 13 , Apr 1, 2003
          Hallo Hinke,

          Bedankt voor je snelle reactie, over deze had ik blijkbaar heen gekeken.

          Ze was dus inderdaad de moeder van Peeke, blijft dus over: “is het
          geboorteakte-uittreksel fout” of “wat was de reden dat hij moeders
          familinaam heeft gekregen”.

          Was niet een van de beroepsregels van ambtenaren: “Waarom makkelijk als het
          ook moeilijk kan”. :-))

          Met vriendelijke groeten,

          Jos Buisman

          Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

[...]

        • Appy de Vries (hotmail)
          Message 4 of 13 , Apr 1, 2003
            Jos; om te beginnen
            Jottje also Hidde zijn meisjes en jongensnamen!
            Hemeler-oldeferd akte 19 ;
            geboren Jottje Hoekstra15-03-1823 zoon van
            Peeke Jotjes Hoekstra en Hijltje Sjoerds van der Veen
            deze zijn gehuwd 31-12-1816
            also te H-oldeferd akte 15.
            verder had ik ook Hinke haar info.
            nu wordt het aktes nakijken!
            groetnis Appy

            Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

            of: http://go.to/frgen .

            Message 5 of 13 , Apr 1, 2003
              Jos,

              Ik denk dat je kunt aannemen dat de gegevens van de akte niet helemaal correct zijn overgenomen. Waarschijnlijk heeft de verwerker van de gegevens inderdaad aangenomen dat Hidde de vader was..

              Ik vond de volgende overlijdensakte:
              Overlijdensakte Workum, 1894
              Aangiftedatum 12 februari 1894, akte nr. 11
              Peeke Hoekstra, overleden 12 februari 1894, oud 45 jaar, gehuwd

              Die komt precies overeen met "jouw" Peeke Duif.

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 13 , Apr 1, 2003
                Nynke en Appy,

                Nynke, de overlijdensgegevens van Peeke Hoekstra had ik inderdaad gevonden,
                maar is dit dezelfde als Peeke Duif of niet. (geboorte periode klopt
                inderdaad)

                Appy, ook Jottje Peekes Hoekstra en zijn ouders plus hun huw. gegevens had
                ik al gevonden. Van Hidde Cornelis Duif heb ik haar ondertussen ook als
                Hittje gevonden.

                Ik heb ’n aardige verzameling Jottje’s maar ik ben tot nu toe geen
                vrouwelijke exemplaren tegengekomen.

                Het inkijken in die aktes is nu juist het probleem, naar Ljouwert is voor
                mij zeker 3 á 4 uur reizen (dus 6 á 8 uur in totaal) vandaar mijn oproep
                voor hulp.

                Maar in ieder geval bedankt.

                Vriendelijke groeten,

                Jos Buisman

[...]

                <http://rd.yahoo.com/M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupweb/S=17050408
                37:HM/A=1513703/R=0/*http:/www.gotomypc.com/u/tr/yh/cpm/grp/300_06F/g22lp?Ta
                rget=mm/g22lp.tmpl>

                <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupmai
                l/S=:HM/A=1513703/rand=130415548>

                of: http://go.to/frgen .

                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

                Message 7 of 13 , Apr 1, 2003
                  Jos,

                  Nog een toegift, die mijn eerdere vermoeden bevestigt:

                  Geboorteaktes Workum:
                  Peeke Duif, geboren 13 december 1848 zoon van Hidde Cornelis Duif en Jottje Peekes Hoekstra
                  Cornelis Hoekstra, geboren 9 september 1850 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                  Sjoerd Hoekstra, geboren 20 november 1852 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                  Tieke Hoekstra, geboren 19 september 1855 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                  Ytje Hoekstra, geboren 11 oktober 1858 dochter van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                  Sjoerd Hoekstra, geboren 29 mei 1861 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hittje Cornelis Duif

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven.

                  Message 8 of 13 , Apr 1, 2003
                    Jos, Nynke, Appy en anderen,

                    Mijn duit in het zakje is het volgende:

                    <knip>
                    Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5
                    <knip>

                    Wanneer je bedenkt dat een gemiddelde zwangerschap 40 weken duurt en er
                    tussen het huwelijke 'slechts' 34 weken liggen zou het zelfs nog kunnen dat
                    Jottje Peekes Hoekstra niet de vader is van Peeke, maar dat is natuurlijk
                    wel behoorlijk speculatief.

                    Meile Zetstra
                  • Jos Buisman
                    Message 9 of 13 , Apr 1, 2003
                      Meile en Nynke,

                      Meile, ook ik heb aan die mogelijkheid gedacht. Maar zou het dan niet
                      aannemelijker zijn dat Peeke Duif dan Cornelis Duif had geheten? Hij is n.l.
                      naar de vader van Jottje Peekes Hoekstra vernoemd.

                      Nynke, als je de Peekes Hoekstraatjes zo onder elkaar ziet blijft de vraag
                      of bij Peeke 'n fout is gemaakt of dat Jottje Peekes Hoekstra misschien niet
                      de natuurlijke vader was. Ik krijg ondertussen ook wel het vermoeden dat
                      iemand iets verkeerd heeft ingetyped.

                      Vriendelijke groetjes,

                      Jos Buisman

                      Message 10 of 13 , Apr 1, 2003
                        Jos;
                        hier een paar vrouwelijke Jottjes;
                        Wonseradeel; Roelof Huisman gehuwd
                        24-05-1884 met Jottje Reinsma
                        also; Jorrit Meintes Jorritsma geh;?
                        met Jottje Ales Jetsinga ook te Wonseradeel.
                        ik weet dat dit geen fam; van jou zal zijn .maar toch
                        groetjes Appy
                        kan helaas ook geen aktes voor jou controleren!
                        l Message -----