Overlijden tijdens Zeereis

  • Jeanette Beckx
    Message 1 of 13 , Mar 31, 2003
      Beste leden,

      bij het onderzoek naar de naam van de boot waarop mijn overgrootvader is
      overleden
      ben ik op een dood spoor geraakt.

      Wie weet,
      hoe de regels zijn wanneer iemand op zee overlijd en waar hij door de
      kapitein
      moet worden aangemeld als overleden passagier in Nederland?
      Is dit afhankelijk van de haven van aankomst of moet dit op een centraal
      punt gemeld worden

      Wordt er dan een overlijdensakte opgemaakt en zijn deze aktes te raadplegen
      en waar?

      Ik moet er wel bij vertellen dat het hier om een overleden persoon gaat op
      28-10-1846
      onderweg van Surabaja naar Nederland.

      mvg

      Jeanette BECKX

      Mail scanned,

      by: Kaspersky Anti Virus software.
      support@...

      http://home.hetnet.nl/~jeanettebeckx/index.html
      http://home.hetnet.nl/~snackers-j/index.html
    • Yde van der Meulen
      Message 2 of 13 , Mar 31, 2003
        Jeanette,

        Mijn betovergrootvader overleed op 9 januari 1837 als gezagvoerder van een
        nederlands barkschip te Pasaroean, vlak bij Surabaja (Java). Zijn overlijden
        werd bij thuiskomst van het schip in Amsterdam door zijn opvolger gemeld en
        via de waterschout op 31 juli van hetzelfde jaar aan de amsterdamse
        burgelijke stand doorgegeven. De BS nam het op 5 augustus in het
        overlijdensregister op. Mogelijk kun je dus het beste in het
        overlijdensregister van de thuishaven zoeken.

        Yde van der Meulen

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Jos Buisman
        Message 3 of 13 , Apr 1, 2003
          Is er iemand die mij met de volgende data kan en wil helpen?

          Geboorten regio 13: zuidwest en zuid Friesland

          Geboorteakte Workum, 1848
          Aangiftedatum 14 december 1848, akte nr. 76
          Peeke Duif, geboren 13 december 1848
          zoon van Hidde Cornelis Duif en Jottje Peekes Hoekstra

          Bij mijn weten is Jottje 'n mansnaam en ik ben tot nu toe ook geen
          vrouwelijke Jottje's tegengekomen.
          De geboorteakte doet vermoeden dat Hidde Cornelis Duif de vader zou zijn. (2
          vaders?)

          Maar tja, dan de volgende akte:

          Huwelijken regio 13: zuid en zuidwest Friesland

          Huwelijksakte Workum, 1848
          Man: Jottje Peekes Hoekstra
          Vrouw: Hidde Cornelis Duif
          Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

          Dus Hidde is toch echt de moeder van Peeke.

          Mij vraag is deze:
          Heeft Peeke de familienaam van z'n moeder (Duif) gekregen of staat er in het
          geboorteakte-uittreksel 'n fout en zou hier Hoekstra als familienaam horen
          te staan?

          Bij voorbaat dank.

          Mei freonlike groeten,
          Jos Buisman
        • Jeanette Beckx
          Message 4 of 13 , Apr 1, 2003
            Yde,

            dank voor je uitgereid verhaal.
            maar het overlijden van mijn betovergrootvader is slechts gemeld in een akte
            van de weeskamer van Amsterdam maar komt helaas niet voor in de
            overlijdensregisters ( op zijn minst merkwaardig)

            mocht je nog meer info hebben die me kan helpen dan stuur me een mailtje

            Message 5 of 13 , Apr 1, 2003
              En deze dan??

              Geboorten regio 13: zuidwest en zuid Friesland

              Geboorteakte Hindeloopen, 1818
              Aangiftedatum 11 november 1818, blad nr. 28
              Hidde Duif, geboren 10 november 1818
              dochter van Cornelis Pieters Duif en Iettjen Hillebrands
              N.B. Familienaam moeder ook vermeld als "Tammes

              Ik heb overigens een Tamme Hillebrands Tammes in mijn bestand, geb. 26-11-1794 Hindeloopen, gedoopt 10-12-1794 Hindeloopen, zoon van Hillebrand Tammes en Marie Hendriks, overl. 06-12-1822 Hindeloopen, bij overl. is één van de aangevers Cornelis Pieters Duif, neef van de overledene. Helaas kan ik je met de andere gegevens niet helpen. De aktes zullen duidelijkheid moeten geven, tenminste als de ambtenaar er geen potje van gemaakt heeft:-))

              Groet, Hinke Woudt-Westra.

              Message 6 of 13 , Apr 1, 2003
                Hallo Hinke,

                Bedankt voor je snelle reactie, over deze had ik blijkbaar heen gekeken.

                Ze was dus inderdaad de moeder van Peeke, blijft dus over: “is het
                geboorteakte-uittreksel fout” of “wat was de reden dat hij moeders
                familinaam heeft gekregen”.

                Was niet een van de beroepsregels van ambtenaren: “Waarom makkelijk als het
                ook moeilijk kan”. :-))

                Met vriendelijke groeten,

                Jos Buisman

                Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

[...]

              • Appy de Vries (hotmail)
                Message 7 of 13 , Apr 1, 2003
                  Jos; om te beginnen
                  Jottje also Hidde zijn meisjes en jongensnamen!
                  Hemeler-oldeferd akte 19 ;
                  geboren Jottje Hoekstra15-03-1823 zoon van
                  Peeke Jotjes Hoekstra en Hijltje Sjoerds van der Veen
                  deze zijn gehuwd 31-12-1816
                  also te H-oldeferd akte 15.
                  verder had ik ook Hinke haar info.
                  nu wordt het aktes nakijken!
                  groetnis Appy

                  Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5

[...]

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  of: http://go.to/frgen .

                  Message 8 of 13 , Apr 1, 2003
                    Jos,

                    Ik denk dat je kunt aannemen dat de gegevens van de akte niet helemaal correct zijn overgenomen. Waarschijnlijk heeft de verwerker van de gegevens inderdaad aangenomen dat Hidde de vader was..

                    Ik vond de volgende overlijdensakte:
                    Overlijdensakte Workum, 1894
                    Aangiftedatum 12 februari 1894, akte nr. 11
                    Peeke Hoekstra, overleden 12 februari 1894, oud 45 jaar, gehuwd

                    Die komt precies overeen met "jouw" Peeke Duif.

                    Met vriendelijke groet,
                    Nynke van den Hooven.

                    Message 9 of 13 , Apr 1, 2003
                      Nynke en Appy,

                      Nynke, de overlijdensgegevens van Peeke Hoekstra had ik inderdaad gevonden,
                      maar is dit dezelfde als Peeke Duif of niet. (geboorte periode klopt
                      inderdaad)

                      Appy, ook Jottje Peekes Hoekstra en zijn ouders plus hun huw. gegevens had
                      ik al gevonden. Van Hidde Cornelis Duif heb ik haar ondertussen ook als
                      Hittje gevonden.

                      Ik heb ’n aardige verzameling Jottje’s maar ik ben tot nu toe geen
                      vrouwelijke exemplaren tegengekomen.

                      Het inkijken in die aktes is nu juist het probleem, naar Ljouwert is voor
                      mij zeker 3 á 4 uur reizen (dus 6 á 8 uur in totaal) vandaar mijn oproep
                      voor hulp.

                      Maar in ieder geval bedankt.

                      Vriendelijke groeten,

                      Jos Buisman

[...]

                      <http://rd.yahoo.com/M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupweb/S=17050408
                      37:HM/A=1513703/R=0/*http:/www.gotomypc.com/u/tr/yh/cpm/grp/300_06F/g22lp?Ta
                      rget=mm/g22lp.tmpl>

                      <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=246920.2960106.4328965.1728375/D=egroupmai
                      l/S=:HM/A=1513703/rand=130415548>

                      of: http://go.to/frgen .

                      <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

                      Message 10 of 13 , Apr 1, 2003
                        Jos,

                        Nog een toegift, die mijn eerdere vermoeden bevestigt:

                        Geboorteaktes Workum:
                        Peeke Duif, geboren 13 december 1848 zoon van Hidde Cornelis Duif en Jottje Peekes Hoekstra
                        Cornelis Hoekstra, geboren 9 september 1850 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                        Sjoerd Hoekstra, geboren 20 november 1852 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                        Tieke Hoekstra, geboren 19 september 1855 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                        Ytje Hoekstra, geboren 11 oktober 1858 dochter van Jotje Peekes Hoekstra en Hidde Cornelis Duif
                        Sjoerd Hoekstra, geboren 29 mei 1861 zoon van Jotje Peekes Hoekstra en Hittje Cornelis Duif

                        Met vriendelijke groet,
                        Nynke van den Hooven.

                        Message 11 of 13 , Apr 1, 2003
                          Jos, Nynke, Appy en anderen,

                          Mijn duit in het zakje is het volgende:

                          <knip>
                          Datum: 19 april 1848 Akte nr. 5
                          <knip>

                          Wanneer je bedenkt dat een gemiddelde zwangerschap 40 weken duurt en er
                          tussen het huwelijke 'slechts' 34 weken liggen zou het zelfs nog kunnen dat
                          Jottje Peekes Hoekstra niet de vader is van Peeke, maar dat is natuurlijk
                          wel behoorlijk speculatief.

                          Meile Zetstra
                        • Jos Buisman
                          Message 12 of 13 , Apr 1, 2003
                            Meile en Nynke,

                            Meile, ook ik heb aan die mogelijkheid gedacht. Maar zou het dan niet
                            aannemelijker zijn dat Peeke Duif dan Cornelis Duif had geheten? Hij is n.l.
                            naar de vader van Jottje Peekes Hoekstra vernoemd.

                            Nynke, als je de Peekes Hoekstraatjes zo onder elkaar ziet blijft de vraag
                            of bij Peeke 'n fout is gemaakt of dat Jottje Peekes Hoekstra misschien niet
                            de natuurlijke vader was. Ik krijg ondertussen ook wel het vermoeden dat
                            iemand iets verkeerd heeft ingetyped.

                            Vriendelijke groetjes,

                            Jos Buisman

                            Message 13 of 13 , Apr 1, 2003
                              Jos;
                              hier een paar vrouwelijke Jottjes;
                              Wonseradeel; Roelof Huisman gehuwd
                              24-05-1884 met Jottje Reinsma
                              also; Jorrit Meintes Jorritsma geh;?
                              met Jottje Ales Jetsinga ook te Wonseradeel.
                              ik weet dat dit geen fam; van jou zal zijn .maar toch
                              groetjes Appy
                              kan helaas ook geen aktes voor jou controleren!
                              l Message -----