Re: [Friesland-genealogy] Vraag over in akte gevonden afmetingen grond

  • Karel van der Wal
    Message 1 of 3 , Mar 29, 2003
      en wat wilt u nu vragen ???? mvrgr.

      -------Original Message-------

      From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Date: Saturday, March 29, 2003 23:09:16
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: [Friesland-genealogy] Vraag over in akte gevonden afmetingen grond

      Wie kan mij een antwoord geven op de volgende vraag.
      Mijn overgrootvader Gerben Sjoerds Ypma kocht in Bolsward een perceel
      groot vier en dertig Rroeden, vier en tachtig Ellen. Hij begon daar
      de Soci�teit Hof van Holland.

      Bij voorbaat bedankt voor de reactie

      Yahoo! Groups Sponsor

      Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
      of: http://go.to/frgen .

      com/group/Friesland-genealogy

    • Hinke Woudt
      Message 2 of 3 , Mar 29, 2003
        en wat wilt u nu vragen ???? mvrgr.

        >Misschien wat roeden en ellen zijn??

        >Roe of roede, zowel lengte als oppervlaktemaat. Ook hier verschil in
        lengte. Zo onderscheidde men de Rijnlandse, Amsterdamse, Stichtse, Gelderse
        en Groningse roede, alle met een lengte tussen de drie en half en vier
        meter. Als oppervlaktemaat was een vierkante roede ongeveer 15 vierkante
        meter. Na de invoering van het metrieke stelsel gelijk aan een are, tien bij
        tien meter. Oudtijds gold een roede ook als inhoudsmaat voor turf. Dan
        bevatte een roede ongeveer 450 stuks.

        >De El, waarvoor de menselijke onderarm de grondslag vormde. Vroeger kende
        men verschillende plaatselijke eenheden. De el werd bijna uitsluitend in de
        manufacturenhandel gebruikt en als vaste lengte werd 69 centimeter
        aangenomen.

        Bron: Krantenknipsel en NGV

        Groet, Hinke Woudt-Westra.

        <knip>

        Wie kan mij een antwoord geven op de volgende vraag.
        Mijn overgrootvader Gerben Sjoerds Ypma kocht in Bolsward een perceel
        groot vier en dertig Rroeden, vier en tachtig Ellen. Hij begon daar
        de Sociëteit Hof van Holland.

        Bij voorbaat bedankt voor de reactie