Namen uit Westfalen

  • Gerda
    Message 1 of 3 , Sep 15, 1999
      Hallo allen,

      Aansluitend bij dit antwoord wil ik ook graag een vraag stellen. Wij
      hebben namelijk in de familie een Jan Johannes H�doff geboren ongeveer
      1723, geboorteplaats onbekend, overleden 14 Mar 1807 te Noorder
      Drachten.

      Zou deze naam ook mogelijk uit Westfalen afkomstig kunnen zijn? Ik
      ben al aan het vragen geweest op een Ost-Friesen site, maar daar heb
      ik niets gevonden.

      Bijvoorbaat dank

      Gerda Pieterse

      From: Yntze van der Honing <yntze@...>

      ==> Met "Sticht Minnen" wordt vermoedelijk Stift Minden bedoeld.
      Minden is
      een stad in de uiterste noordoosthoek van Westfalen, gelegen aan de
      rivier
      de Weser, halverwege tussen Osnabrueck en Hannover. Mogelijk zijn de
      dames
      Kuiphoff (Kuephoff o.i.d.) en Hartog (Herzog) ook uit die streek
      afkomstig.
      Omstreeks 1630 waren achternamen (ook in de Friese steden) namelijk
      nog
      hoogst ongebruikelijk. Wellicht kunt u in Minden meer vinden. Namen
      eindigend op
      "-hoff" zijn in Westfalen vrij algemeen. Of alle mensen met de naam
      Kuiphoff inderdaad aan mekaar verwant zijn, moet door onderzoek worden
      aangetoond.
      Met vr. gr. Yntze van der Honing <==

      At 10:49 AM 9/15/99 +0200, you wrote:
      >From: "H. Kuiphof" <henk.kuiphof@...>
      >
      >Beste mensen,
      >Krijgt wel eens iemand antwoord op een oproep ????? Hoeveel mensen
      zijn
      aangesloten ? Ik heb 2 keer een oproep geplaatst en geen enkele
      reactie
      gehad. Als dat normaal is heeft het dan nog wel zin ??
      >Hierbij stuur ik de oproepen nog eens. Groetjes,
      >Henk Kuiphof e-mail henk.kuiphof@...

      Kuiphof.
      De eerste jaren heel rustig aan [i.v.m. zeer drukke baan] en nu heb ik
      wat
      meer tijd. Alle Kuiphoffen zijn familie en de naam Kuiphof is
      aangegeven
      te Marrum in 1812. De Kuiphoffen hebben ook lange tijd gewoond in
      Ferwerderadeel . Ik ben daar ook geboren.
      >In het Gemeente-archief te Leeuwarden vond ik het huwelijk van Elske
      Kuijphoff te Leeuwarden met Maurits Meijer, soldaat onder Colonel
      Jacob
      v. Roussel.
      >Het huwelijk is aangegeven op 8 maart 1634 en het echtpaar is
      getrouwd op
      23 maart 1634.
      >Elske lijkt uit de lucht te zijn gevallen en na het huwelijk weer
      opgevaren. Met ander woorden ik heb helemaal niets meer van haar
      kunnen
      vinden. Toch moet zij ouders hebben gehad en is zij vermoedelijk
      gerelateerd aan de naamgever Harmen kuiphof. ik ben al vele jaren op
      zoek.
      Er is in 1656 ook een Maurits Meyer gehuwd uit het Sticht Minnen, met
      Grietje Hartoogs Dit is mogelijk een 2e huwelijk van "mijn" Maurits
      maar
      ook dat is niet zeker.
      >Wie was Elske Kuijphoff ?
      >wie was Maurits Meyer
      >waar was het Sticht Minnen ?
      >Wie kan mij helpen om hiermee verder te komen ???? Het is mij een
      leuke
      attentie waard. Bij voorbaat heel hartelijk dank

      Sponsor ----------------------------

      Message 2 of 3 , Sep 18, 1999
        Hallo Gerda,

        ik wou al eerder antwoorden, maar het kwam er niet van. Heb je ook al eens
        geprobeerd te zoeken via de Westfalen-lijst? Dat is een mailing list waar ik
        ook aan meedoe, i.v.m. mijn Westfaalse voorouders. Het kan in elk geval geen
        kwaad een vraag te stellen. Doe het wel in het Engels, dan heb je de kans op
        de meeste reacties. Hier info over de lijst:

        WESTFALEN-L. A mailing list for those interested in sharing and exchanging
        information on genealogy and history which has a connection to the general
        area of Westphalia. This is an English-German multi-lingual list. Mailing
        address for postings is westfalen-l@.... To subscribe, send the
        following in the body of your message to majordomo@...: subscribe
        WESTFALEN-L

        Een goede site met info en links om verder te komen:
        http://www.genealogy.net/gene/
        Met vriendelijke groet / Mei freonlike groetnis,
        Sietske Hoogerhuis <sietske.hoogerhuis@...>
        Hoofddorp, Nederland

        Researching ZEIJLEMAKER, ALBERTSMA, TICHELAAR in Friesland, Netherlands
        HOOGERHUIS, VIJVERBERG, WESTENBRUGGE in Zeeland, Netherlands
        GROTJOHAN(N), STOCK, STOKMEIJER in Westfalen, Duitsland
        Member of Friesland-genealogy@onelist.com
        Zeeland-genealogy@onelist.com
        westfalen-l@...
        PRUSSIA-ROOTS-L@...
        POSEN-L@...
        GERMAN-KINGDOMS-L@...

        Message 3 of 3 , Sep 18, 1999
          Beste Sietske,

          Blij om te zien dat de Nederlanders weer thuis zijn!

          Bedankt voor de tip. Omdat wij niet weten waar Jan Johannes H�doff
          vandaan kwam, is het de moeite waard alle mogelijke bronnen te
          onderzoeken. Zijn eigen beroep werd aangegeven als "boer", maar de
          familie van zijn vrouw waren van ouds turfschippers in de omgeving van
          Drachten, en zo ook zijn nageslacht.

          Gelukkig is onze huistaal grotendeels Engels, dus is dat geen
          probleem.

          met vriendelike groet

          Gerda Pieterse

          Beschikkend over inlichting:
          Drachten, Gaastmeer, Wijnaldum, Ijlst, Workum en Sneek - de Jong, de
          Vries, Joringa, ten Brink, Laansma (Laensma), Jongma, Katsma, van
          Netten en hun voorgeslachten.

          Het nageslacht van Bartel Pietersen(Pedersen) en Johannes Vosloo in
          Zuid Afrika na 1652

          Zoekend naar:
          H�doff (c 1723 Duitsland? later Drachten), Waanders en Rohn (c
          1850-1958 Deventer/den Haag), Pedersen (c1730 Randers, Denemarken

          Friesland-genealogy@onelist.com
          GEN-BENELUX-L@...
          SOUTH-AFRICA-L@...
          OSTFRIESEN-L@...