Kuiphof, "Sticht Minnen"

  • Yntze van der Honing
    Message 1 of 1 , Sep 15, 1999
      ==> Met "Sticht Minnen" wordt vermoedelijk Stift Minden bedoeld. Minden is
      een stad in de uiterste noordoosthoek van Westfalen, gelegen aan de rivier
      de Weser, halverwege tussen Osnabrueck en Hannover. Mogelijk zijn de dames
      Kuiphoff (Kuephoff o.i.d.) en Hartog (Herzog) ook uit die streek afkomstig.
      Omstreeks 1630 waren achternamen (ook in de Friese steden) namelijk nog
      hoogst ongebruikelijk. Wellicht kunt u in Minden meer vinden. Namen
      eindigend op
      "-hoff" zijn in Westfalen vrij algemeen. Of alle mensen met de naam
      Kuiphoff inderdaad aan mekaar verwant zijn, moet door onderzoek worden
      aangetoond.
      Met vr. gr. Yntze van der Honing <==

      At 10:49 AM 9/15/99 +0200, you wrote:
      >From: "H. Kuiphof" <henk.kuiphof@...>
      >
      >Beste mensen,
      >Krijgt wel eens iemand antwoord op een oproep ????? Hoeveel mensen zijn
      aangesloten ? Ik heb 2 keer een oproep geplaatst en geen enkele reactie
      gehad. Als dat normaal is heeft het dan nog wel zin ??
      >Hierbij stuur ik de oproepen nog eens. Groetjes,
      >Henk Kuiphof e-mail henk.kuiphof@...

      De eerste jaren heel rustig aan [i.v.m. zeer drukke baan] en nu heb ik wat
      meer tijd. Alle Kuiphoffen zijn familie en de naam Kuiphof is aangegeven
      te Marrum in 1812. De Kuiphoffen hebben ook lange tijd gewoond in
      Ferwerderadeel . Ik ben daar ook geboren.
      >In het Gemeente-archief te Leeuwarden vond ik het huwelijk van Elske
      Kuijphoff te Leeuwarden met Maurits Meijer, soldaat onder Colonel Jacob
      v. Roussel.
      >Het huwelijk is aangegeven op 8 maart 1634 en het echtpaar is getrouwd op
      23 maart 1634.
      >Elske lijkt uit de lucht te zijn gevallen en na het huwelijk weer
      opgevaren. Met ander woorden ik heb helemaal niets meer van haar kunnen
      vinden. Toch moet zij ouders hebben gehad en is zij vermoedelijk
      gerelateerd aan de naamgever Harmen kuiphof. ik ben al vele jaren op zoek.
      Er is in 1656 ook een Maurits Meyer gehuwd uit het Sticht Minnen, met
      Grietje Hartoogs Dit is mogelijk een 2e huwelijk van "mijn" Maurits maar
      ook dat is niet zeker.
      >Wie was Elske Kuijphoff ?
      >wie was Maurits Meyer
      >waar was het Sticht Minnen ?
      >Wie kan mij helpen om hiermee verder te komen ???? Het is mij een leuke
      attentie waard. Bij voorbaat heel hartelijk dank