Re: hoever terug kan je gaan?

  • J. de Boer <jdeboer1@chello.nl>
    Message 1 of 2 , Mar 2 3:12 AM
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "koudekerke2003
      <dhuisman@z...>" <dhuisman@z...> wrote:
      > ik wil graag weten tot hoever je kan komen met stamboom onderzoek.
      > ik ben nu bij 1752 uit gekomen en ik merk dat het vandaaruit erg
      > moeilijk kan worden.heeft iemand tips voor me hoe ik dit verder kan
      > uit spitten?
      > ben blijven steken bij sjoerd sytzes westra 1752 geboren, overleden
      > toen hij 60 jaar was.
      > groetjes diane

      Hallo Diane,

      Was het maar zo eenvoudig om daar zomaar een antwoord op te geven!
      Het hangt er b.v. helemaal van af hoever de doop- en
      huwelijksregisters van de betreffende plaatselijke kerken teruggaan.
      Er zijn registers die teruggaan tot rond 1600, maar op andere
      plaatsen kom je niet veel verder dan ongeveer 1750. Zelf ben ik een
      geval tegengekomen waar in een doopboek van 1740 werd vermeld dat de
      eerdere boeken bij een brand door blikseminslag ("door een Hemelsch
      vuur") verloren waren gegaan. Verder kun je in het archief zoeken in
      andere bronnen, zoals oude gerechtelijke archieven. Het is vrijwel
      onmogelijk om hier in het kort uitleg over te geven, maar in het
      archief zal men je graag op weg helpen. Weet wel waar je aan begint,
      want de verleiding is groot om bij het vinden van bepaalde namen met
      herkenningspunten deze meteen enthousiast te koppelen, terwijl de
      familierelatie, doordat de gegevens vaak zo sumier zijn, lang niet
      altijd zeker is.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer