Re: [Friesland-genealogy] Jacob Kisjes/Taeke Pletting/

  • Olga Jorritsma
    Message 1 of 6 , Jan 31, 2003
      Hallo Peter,
      Mag ik weten welke Kis(t)jes van 1771 in Zwartsluis je hebt gevonden? Overigens is Kisjes wel degelijk een famililie naam die zelf in de Zwolse rijks archieven tot aan begin 1600 of nog eerder terug te vinden is. Ook ben ik met mijn stomboom onderzoek al in 1711 gekomen waar in de Kisjes en Leeders getrouwd zijn in Zwolle en twee jaar later een kind kregen in Zwartsluis. Verder heb ik niet gekeken, omdat er zoveel aan informatie liggen in de Zwolse archieven dat ik daar niet zo maar klaar mee ben. Verder is Kistjes weer een afbastering van Kisjes, maar door een fout van de toenmalige ambtenaar is het tot aan vandaag de dag nog steeds Kistjes. Nu is er een tak in Friesland genaamd Kisjes die ik tot nu toe niet heb kunnen traceren waar ze vandaan komen. Deze tak is aanzienlijk kleiner dan de tak in Overijsel, maar ze houden de zelfde geloof aan en deze gaat door tot begin 1700. Ze wonen in Leeuwarden, Harlingen, Sneek, etc. De voornamen Ids(es), Johannes, Klaas, Jan, komen erg veel voor in de friese tak. Waar nu de naam Idses vandaan komt is mij nog steeds een raadsel.
      Olga
      Streekstra <streek@...> wrote:Hoi Olga en alle anderen,

      Ik heb werkelijk gezocht in alle hoeken en gaten naar Kistjes c.s. voor zover digitaal te vinden, maar de oudste vermelding gaat voor nu even niet verder terug dan 1771.(Zwartsluis)
      Dan krijgen we nu even het kip of ei verhaal:
      Kerstjes,Karstjes, en ga maar door is wel overal te vinden en vele als varenden!,
      Dus de voorlopige eindconclusie zal toch moet zijn dat , dat Kistjes een verbastering zou kunnen zijn van Karstjes enz.
      Ik geef deze mening graag prijs voor een andere, mits toch wel goed gedocumenteerd.
      Dus, beste Olga, misschien zou je iets in de richting kunnen zoeken van die varenden,zeer zeker van de eilanden om verder te kunnen komen.
      Ik kan nu niet tot een andere conclusie komen dan dat Kistjes duidelijk jonger is dan Karstjes/Kerstjes/Kerstens/Karstens enz. c.s. en daaromtrent.
      Maar voor een ieder die het beter weet , gaarne een bijdrage,

      Groetnis,

      Peter Nanne Styreekstra