Re: [Friesland-genealogy] speciekohier/schoorsteengeld

  • Streekstra
    Message 1 of 3 , Jan 30, 2003
      Tymen en alle, alle anderen,

      Het is leuk dat het begrip schoorsteengeld hier in deze groep voorbijkomt.
      Voor een ieder die op een of andere wijze niet verder komt met genealogies onderzoek kunnen deze cohieren soms, ik herhaal soms een aanwijzing geven naar de woostee en komaf van de mensen die men zoekt.
      Mijn dank aan de mensen van de Sneuper en het Streekarchivariaat van Dokkum die mij op deze mogelijkheid gewezen hebben.
      De belastingen in Nederland en dus ook Friesland wisten/weten wel hoe zij de burgers konden laten betalen, tot in extremo, en hebben daar uitstekende dossiers van bijgehouden.
      Schoorsteengeld/speciecohiers of soms een andere naam geven een uitstekend verslag van het verhuisgedrag van onze voorouders.
      Kijk, voor zover ik weet, bestaat in de Nederlandse wetgeving nog steeds het begrip "dagverblijf'' .
      Ontdaan van alle luxe zoals een stookplaats of (echte)vensters.
      Op schoorstenen en ramen kon dus belasting geheven worden.
      Als men het schoorsteengeld niet betaalde dan werd van overheidswege de schoorsteen dichtgemetseld.
      Soms denk ik weleens,geluisterd hebbende naar de oude verhalen van de van komaf Friese familie, als zij het hadden over smoek,(rook)(excusez le Frison) meer dan gezellig,dan zullen ze wel geen schoorsteengeld betaald hebben, maar toch, wat ergens, wat turfen voor de warmte gestookt hebben.
      Kijk,genealogen,als U door Nederland komt, verbaas U dan waarom soms sommige oude huizen dichtgemetselde vensters hebben of geen vensters hebben terwijl aan de buitenkant duidelijk een venster in het gebouwde bedoeld is.
      Als de bouwbegroting of anderszinszins was overschreden dan kon het dichtlaten van een venster of schoorsteen nog wat soulaas bieden als positief creatief belastingtechnisch boekhouden, ook toen.

      Voor zover nu even,

      Peter Nanne Streekstra.

      .

        Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
        of: http://go.to/frgen .

        Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
        of: http://go.to/frgen .

      • Jos Buisman
        Message 3 of 3 , Jan 31, 2003
          Peter, Tymen etc.

          Info over schoorsteengeld oftewel haardstedegeld kun je op http://www.de-wit.net/bronnen/histo/ordonnantie_haarstedegeld_ver-nederl_1606.htm vinden.

          Peter, heb je m'n vraag over die Nanne/Nanningh uit Harlingen nog gelezen?

          Mvrgr,
          Jos Buisman