Re: [Friesland-genealogy] namen/Schanstra/Gooytse

  • Streekstra
    Message 1 of 2 , Dec 4, 2002
      Appy toch,

      Je houdt me aan het werk,

      Meertens:

      Let wel, met spellingsvariant: Gotse > geslacht M, voorkomend Friesland,Grondvorm > -gote.(dat wil dus zeggen zonder suffix -dr.)

      Verklaring : eenstammige verkorting uit namen met god- met de betekenis `god' of `goed' ( zie god- en namen beginnend met god-).

      Je moet altijd rekening houden met verhapselingen door misschrijven c.q. mislezen van deze oude namen.Door het proberen goed te interpreteren van de patro- c.q. matroniemen kan je inderdaad een stuk verder komen.

      Appy en alle andere medezwoegers:

      Instituut Meertens (on line) is een absolute aanrader voor het begrijpen en zoeken naar de betekenis van namen en voornamen.en een heleboel andere dingen.

      Freonlike goetnis,

      Peter Nanne Streekstra
      Message 2 of 2 , Dec 4, 2002
        Streekstra;
        Bedankt voor de info [van Meertens]
        en zal je voorlopig niet meer werk bezorgen [grapje]
        Groetnis Appy.