Antje Jans Lourens

  • T. van der Leij
    Message 1 of 10 , Dec 3, 2002
      Beste medespeurders.

      Ik heb een vraag over Antje Jans Lourens:

      Antje Jans Lourens wordt geboren op 27 september 1826 in Zwaagwesteinde als dochter van Jan Dirks Lourens en Ytje Salomons de Bruin. Zij trouwt op 3 november 1844 met Seije Pieters Heidstra, zoon van Pieter Cornelis Heistra en Tjimkje Seyes (ook wel Tjimkje Tjeerds). Seije overlijdt op 27 augustus 1849 in Zwaagwesteinde.

      Kan iemand mij vertellen of Antje hierna weer getrouwd is ?

      Met vr.gr.
      Taeke van der Ley
      http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/

    • van 't Zet
      Message 2 of 10 , Dec 3, 2002
[...]

        Taeke,
        Seye was eerst getrouwd met de zus van Antje, Fokje Jans Lourens.
        zij krijgen 2 kinderen Jan en Pieter.
        Seye en Antje krijgen 3 kinderen een zoon, Ytje en Auke.
        Ik veronderstel dat Antje weer hertrouwd is op 8 juni 1856 met Oene Hermanus
        Visser
        geboren 28-12-1832 en overleden 29 juli 1900 67 jaar zoon van Hermanus
        Visser en Sjoukjen Oenes Gortersma
        kinderen Sjoukje, Dirk, Auke en Sjoukje
        de vader en moeder van Antje waren al vernoemd Jan en Ytje,
        nu is dus haar grootvader aan de beurt, vandaar Dirk.
        Antje overleed op 29 oktober 1907 als weduwe, en dat klopt want Oene stierf
        in 1900
        Het is wat googelwerk maar misschien een houvast.
        groet
        Carla
      • T. van der Leij
        Message 3 of 10 , Dec 3, 2002
          Hallo Carla,

          Ik vind dat je goed kunt "goochelen". Ik had zelf al een vermoeden dat het in elkaar zat zoals je schreef, maar had nog niet de link gelegd met de kinderen en de vernoemingen. Heel erg bedankt !

          Groet,
          Taeke
[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          of: http://go.to/frgen .

        • Hessel de Vries
          Message 4 of 10 , Dec 4, 2002
> [...]
            1849 in Zwaagwesteinde.

            > Kan iemand mij vertellen of Antje hierna weer getrouwd is ?

            Hallo Taeke,

            Helaas is wat Carla je schreef Antje Lourens niet voor de tweede keer
            gehuwd met Oene Hermanus
            .
            Deze Antje is wel te Zaagwesteinde geboren maar een dochter van Sjoukje
            Durks Lourens zijnde de vader onbekend.

            Met vriendelijke groeten

            Hessel de Vries.
          • T. van der Leij
            Message 5 of 10 , Dec 5, 2002
              Beste Hessel

              Nog bedankt voor je informatie. Had ik BIJNA de verkeerde conclusie getrokken.

              Groet,
              Taeke

            • van 't Zet
              Message 6 of 10 , Dec 6, 2002
                Taeke en Hessel,
                Hoe zeker is het dat deze Antje de dochter was van Sjoukje Dirks Lourens?
                Wat ik vreemd vind is het volgende:
                Sjoukje had namelijk 2 kinderen voordat zij trouwde met de vader (Auke Dirks
                van Assen.)
                In beide gevallen erkende de aangever de vader van de kinderen te zijn.
                Klaas geboren in 1825 heet gewoon van Assen, net als zijn vader ,ook al zijn
                zijn zijn ouders niet gehuwd,
                Antje geboren in 1828 heet volgens de site van het ryksargyf bij de
                geboorte ook van Assen.
                Waarom dan bij overlijden Lourens?? en bij huwelijk ook??

                Wel is een feit dat de beide Antjes een kind hebben met de naam Auke,
                dus het zijn twee verschillende personen.
                wie het weet mag het zeggen
                vriendelijke groet,
                Carla

                Message 7 of 10 , Dec 6, 2002
                  Hallo Carla,

                  Omdat de huwelijksakte het bewijs is dat Antje (gehuwd met Oene ) een
                  dochter van Sjoukje Dirks Lourens is en in de zelfde akte staat ook dat de
                  vader onbekend is.

                  Met vr. gr.

                  Hessel de Vries.

> [...]
                  >
                  > Wel is een feit dat de beide Antjes een kind hebben met de naam Auke,
                  > dus het zijn twee verschillende personen.

                • T. van der Leij
                  Message 8 of 10 , Dec 6, 2002
                    Carla en Hessel,

                    Ik heb de familie aardig op orde denk ik. Antje (Aukes) van Assen is Antje Lourens (dochter van Sjoukje Dirks).

                    Geboorteakte Dantumadeel, 1828
                    Aangiftedatum 8 september 1828, blad nr. 45
                    Antje van Assen, geboren 7 september 1828
                    Dochter van Auke Dirks van Assen en Sjoukje Dirks Lourens
                    N.B. Aangever erkent de vader te zijn

                    Overlijdensakte Dantumadeel, 1906
                    Aangiftedatum 25 juni 1906, akte nr. 88
                    Antje Lourens, overleden 18 juni 1906, oud 77 jaar, weduwe
                    dochter van Sjoukje Dirks Lourens
                    N.B. Overleden te Leeuwarden

                    Het lijkt er op dat Antje Jans Lourens die op 23 jarige leeftijd weduwe werd van Seije Pieters Heidstra niet meer is getrouwd... of zie ik nog iets over het hoofd, want je weet maar nooit in Zwaagwesteinde :)

                    Groetnis,
                    Taeke

> [...]
                    >
                    > Wel is een feit dat de beide Antjes een kind hebben met de naam Auke,
                    > dus het zijn twee verschillende personen.

                    of: http://go.to/frgen .

                  • Hans Zijlstra
                    Message 9 of 10 , Dec 7, 2002
                      L.S.

                      Op de Sneuper website
                      http://www.angelfire.com/vt/sneuper is in de rubriek
                      Indexen een overzicht toegevoegd van de inwoners van
                      Dantumadeel tijdens de volkstelling van 1829. De
                      eerste 4 plaatsen zijn nu beschikbaar, de rest volgt
                      alfabetisch in de komende dagen/weken. Het geeft een
                      aardig inzicht in grootte van huishoudens, beroepen,
                      leeftijden en religies.

                      Groetnis, Hans Zijlstra

                      http://mailplus.yahoo.com
                    • Hessel de Vries
                      Message 10 of 10 , Dec 7, 2002
                        Hallo Taeke,

                        Hierbij nog wat gegevens.

                        Overleden te Zwaagwesteinde op 29-10-1907 Akte nr.141 om 20.30 uur Antje
                        Lourens, oud 81 jaar zonder beroep geboren te Zwaagwwesteind. Wed. van Seije
                        Hiemstra. dochter van wijlen de echtelieden Jan Lourens en IJtje. . Verder
                        de aangevevers onbekend.

                        Dit moet dan zijn IJtje Salomons de Bruin

                        Dus is Antje niet voor de tweede maal gehuwd. en dus ook de Antje die je
                        zoekt.

                        De andere Antje is een ander persoon met de zelfde naam.

                        http://docs.yahoo.com/info/terms/