Re: [Friesland-genealogy] Batstra

  • Jan Visser
    Message 1 of 10 , Dec 2, 2002
      Hoi Nynke
      (Je hebt trouwens wel een echte Friese naam)
      Uiteraard heb ik daar al een (groot) deel van de Btstra's vandaan. Ik zoek echter naar de zaken die ik daar niet vandaan kan halen en hoop dus op elke tip buiten dit archief.

      Groetjes

      Jan Visser
      Datum : 2/12/2002
      Tijd : 10:36:52
      Naam : Jan Visser
      E-mailadres : vissj01@...
      Waardering : Zeer goed

      Ben op zoek naar alles wat te maken heeft met de naam Batstra. Ze komen van
      oorsprong uit Sneek.
      Jan Visser. e-mail vissj01@...

      Yahoo! Groups Sponsor

      of: http://go.to/frgen .

      Message 2 of 10 , Dec 2, 2002
        Jan,

        Als je de naam op www.google.com loslaat, kun je (met een hoop geduld) heel wat informatie verzamelen.
        Ik vond bijv. dat Klaas Baukes Batstra klokkenmaker was en (niet onlogisch) nakomelingen van hem kennelijk ook, want op een site over de bouwgeschiedenis van de Uitgeester dorpskerk vond ik de volgende tekst: "Bij de restauratie van de toren in het begin van de 60er jaren werden nieuwe wijzerplaten aangebracht, aan alle vier zijden van de toren, met twee wijzers die werden bewogen door een elektrisch uurwerk. Dit werd in 1980 vervangen door een mechanisch uurwerk uit de vorige eeuw, afkomstig van de inmiddels gesloopte R.K. Gregoriuskerk te IJmuiden. Op het uurwerk, dat zich nog in het originele kabinet bevindt, staat vermeld : MA. Batstra 1869 Leiden'. Het is een z.g. vrijhangend slingeruurwerk met een grote nauwkeurigheid. De afwijking bedraagt per maand niet meer dan 1 seconde."

        Langs die weg kom je misschien nog onbekende dingen tegen ;-)

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 10 , Dec 2, 2002
          Hoi Nynke,

          Ook deze had ik inmiddels al. Ben naar aanleiding van dit uurwerk al in gesprek met monumentenzorg. Alles wat ik via zoekmachines kan achterhalen heb ik ongeveer in beeld. Degene die een e-mailadres hebben ben ik bezig te benaderen. Verder is er via namen van zijn voorouders misschien nog wat te vinden (Claas Bauckes en Douwe Bauckes)
          Maar in iedergeval bedankt voor je hulp.

          groetjes

          Jan Visser

          Message 4 of 10 , Dec 10, 2002
            Hallo allemaal,

            Ik ben op zoek naar alles wat te maken heeft met de naam Fennema en Hoen.
            Mijn moeders familie komt uit Leeuwarden, maar vroeger mischien van zuid
            Holland.

            Reyer Knopper

            Reyer, Julie, Sarah, Stephanie & Samantha Knopper
            reyer@...
            users.bigpond.com/reyer (family website)
            www.a2k.com.au (business website)
            Mobile: 0428 878 560 Australia